Senaste nytt

Eurobonus - Fel målgrupp eller finns andra (bättre) alternativ för mig?

ndr

Medlem
Hej,

Jag gjorde som många andra här och skaffade mig ett SAS AMEX Premium + SAS EB MC Premium i hopp om att kunna nå upp till 2-4-1 voucher varje år då jag har en spend på >250k/år.
Inser nu efter ca 8 månader att 90% av min spend sker på MC kortet pga att butiker jag handlar (oftast) på inte tar AMEX, hade t ex 40k spend på MC under januari och endast 7k på AMEX.

Nu har jag precis sagt upp AMEX kortet och jag börjar fundera på om jag öht är rätt målgrupp för att samla EB eller om jag ska titta på något annat istället?
Är det t ex värt att bara behålla SAS EB MC Premium kortet och fortsätta samla poäng den vägen? Det är trots allt ganska hög årsavgift bara för EB intjäning, eller bör jag titta på något annat kort istället?

Det jag (fortfarande) siktar på är att kunna samla nån form av poäng genom min spend för att kunna använda dessa på t ex resa eller annan förmån när det väl är dags att åka mot solen :)
Vi åker utomlands ca 1-2 ggr per år och det är oftast inom EU, 2 vuxna & 2 barn under 3år, hittills har det alltid varit med nåt bolag inom Star Alliance.

Tipsa gärna vad ni tror skulle passa mig bättre, ska jag kanske lägga ner alla mina kreditkort och fortsätta med mitt Handelsbanken Allkort istället? :)

Tack!

TLDR: Når inte upp till AMEX spend, ska jag behålla MC Premium för EB intjäning eller titta på något annat?

Nu har jag precis sagt upp AMEX kortet och jag börjar fundera på om jag öht är rätt målgrupp för att samla EuroBonus eller om jag ska titta på något annat istället?

Det jag (fortfarande) siktar på är att kunna samla nån form av poäng genom min spend för att kunna använda dessa på t ex resa eller annan förmån när det väl är dags att åka mot solen :)

Finns inte så mycket alternativ i Sverige.

Du kanske vill byta till något cashbackkort istället? Bättre än ingenting iaf.

Jeg har bare SAS EB MC Premium - og syntes årsgebyret er OK hvis man har et højt forbrug på kortet, så giver det ganske mange EB point.

Med +250k/år burde du nå "SAS Business Bonus" niveau. Det kræver selvfølgelig at du flyver med SAS for bonus point, men vi har været på flere rejser i Europa på SAS Plus til SAS Go pris. Det syntes jeg er en fin fordel. Jeg har også valgt Amex fra netop da der er mange steder hvor man ikke kan betale med det - selv om 2-4-1 voucheren er bestemt interessant.

Men det kræver jo at du har noget fornuftigt at bruge dine Eurobonus point til, ellers har det ikke meget værdi - er jeg enig i.

Tack för input, har du tips på vilka cashback kort man ska kika på?
Om ni har bil så kanske Preems kort kan vara något. Man får inte cashback som sådan, men en summa som kan spenderas på drivmedel.
Annars (nu svär jag i kyrkan) kanske Norwegians kort kan vara något? Då samlar ni bonus till resor som kanske var ursprungstanken i alla fall...

Nu framgår det inte var du brukar handla, men står att du är i Stockholm i din profil.
Tycker personligen att Amex fungerar bra i Stockholm och jag använder det säkert på 90% av mina köp här.

Om SAS Mastercard Premium är "för dyrt" så kan du alltid gå ner till SAS Eurobonus World Mastercard som kostar 395 per år (halva priset första året). Du får inte tillgång till FlyPremium som du har via dagens kort eller de 1000 statuspoäng varje månad som kortet används samt 10p/100sek istället för 15p/100sek på transaktioner i SEK.

Jag skulle säga att kommer man inte upp i 50k eurobonuspoäng på ett år eller behöver de 12000 statuspoängen så är inte SAS Mastercard Premium värt att ha, då skulle jag personligen välja det billigare mastercard kortet.

Vi är fler på forumet som har Nordic Choice Mastercard som är hel tok för att tjäna poäng. Spend på kortet räknas mot status också om man nu har nytta av det. Poängen man får in kan sedan användas för gratis nätter på deras hotell, tror lägsta kategorin är 7500 poäng som då skulle kräva en spend på 75000sek för att få.
SJ har också ett kort som kanske kan vara till nytta, lite poäng där och man kan göra någon tågresa gratis.

Frågan är hur mycket eurobonuspoäng du har nu och vad målet är att komma upp i för summa för att kunna göra något. Eurobonuspoäng kan fortfarande vara väldigt fördelaktigt om man reser inrikes eller inom Norden då dessa biljetter kan vara väldigt dyra om man köper för pengar och istället kan använda poäng för att få en flexibel biljett som går att avboka och få tillbaka allt på. Som exempel så har jag en vän som ska åka till "Norrland" i sommar, tåget skulle kosta ca 5000 kronor för deras familj och ta lite drygt 1 dygn enkel resa. SAS/Norwegian kostar omkring 10.000sek för familjen. Här kunde man dock köra budgetalternativ på hemresan med tåg utan sovvagn för ca 1000 kronor för familjen och välja att flyga upp för 18000 poäng och ca 1000 kronor i skatter. Man sparar ett dygns resa på vägen upp och sparar någon tusenlapp, kan vara väl värt att nyttja poängen för detta.

Ni kan ju switcha över och gå på enbart cashback, finns en del kort som ger mycket tillbaka:

Komplett Bank (tillsammans med Curve) ger 2 % tillbaka upp till 2000 kr per 12 månadersperiod. Den betalas ut genom att fakturans belopp minskas, något du själv gör på "Mina sidor". Där kan du alltså spendera 100 000 kr/12 mån.Kortet är kostnadsfritt.

Rebilla som också ger 2 % tillbaka rakt av, dock max 1000 kr per 12 månadersperiod. Den betalas ut genom ett automatiskt avdrag på fakturan varje månad. Där kan du alltså spendera 50 000 kr/12 mån.Kortet är kostnadsfritt.

Sedan har du Amex Blue Cashback som ger 1,25 % tillbaka utan något tak. Kortet kostar 35 kr/mån men blir du inbjuden får du 420 kr i cashback plus 3 månader gratis, dvs i praktiken 15 månader gratis. Cashbacken betalas ut en gång per år genom att fakturans belopp minskas.

En spend på 250k per år skulle då ge 2000 kr (Komplett) + 1000 kr (Rebilla) + 1250 kr (Amex) = 4250 kr tillbaka per år

Du kan kika närmare på Miles & More Mastercard och googla meilenschnäppchen, men ha i åtanke att interkontinentala awards med Lufthansa-gruppen kostar 5000-6500 SEK i skatter & avgifter.

Spontant blir jag lite skeptisk om EuroBonus är rätt för er om ni inte gör några semesterresor i USA/Asien eller flyger mycket inrikes. Poängpriserna till Europa är väldigt dyra i förhållande vad de kostar på vanlig betald biljett.

Vill du va kvar på EuroBonus hade jag fimpat Amex och behållt MC Premium. Kan ni planera stora inköp/resebokningar till de 2x-poäng kampanjerna som går några gånger per år så bör ni väl kunna klara första gränsen (50 000 intjänade poäng 12 månader bakåt rullande) på MC:s Fly Premium. Då får ni bonusresor i Europa i Plus till priset av Go. Men fortfarande kommer det att ta 3 år med den spenden innan ni kan åka på en Europaresa hela familjen med två föräldrar och två barn under 12 år.

Annars är kanske Miles & More Mastercard ett bra alternativ som tidigare nämnt eller rena cashbackkort. På många frequent flyer-program måste man plocka ut bonusresorna i Business på longhaul för att få riktigt bra kickback på sin spend.

Toppen