Senaste nytt

Eurobonus Diamond-event 5/10/17 november (Oslo, Köpenhamn, Stockholm)

Går den ens för ett EU bolag att flyga över Rysktluftrum? Pga av sanktionerna.
Är väl just "sanktionerna" som gör det, sen är det ju bara att ansöka igen då Ryssland dragit in överflygsrätten för i princip alla Europeiska bolag likt det EU gjorde för ryska bolagen.

Med det sagt, pengar som betalas för överflygningsrätter är ju fortfarande finansiella medier som går rakt in i statskassan, så även om det kanske inte är helt rätt är det moraliskt fortfarande rätt att inte flyga över Ryssland. Sen köper jag argumentet med att det är inte finansiellt vettigt att flyga till Peking från Köpenhamn som för SAS skulle ge en flygtid på över 10h medans Air China flyger från Arlanda med en flygtid på 7,5h.

Oavsett, nu tillbaka till rätt diskussion.

Sticker in med mina tankar här. Då uttalandet var starkt kopplat till geopolitiska spänningar och ett moraliskt ställningstagande relaterat till en väpnad konflikt i vårt närområde så är det kanske inte det första man gör att posta det på ett publikt forum på nätet. Men som sagt det är bara mina tankar…..
Det var ju inte så att Anko satt och fyllesnackade med sina två bästa kompisar… med tanke på SAS storlek så hoppas jag verkligen att allt de gick igenom hade övats med deras kommunikationsavdelning och även synkats vad man kan och inte kan säga. Helt klart en del i SAS lobbyverksamhet och har nog lite med moral att göra…

Men låt oss hållas till det som är ofarligt, smör och LTD.

Det var ju inte så att Anko satt och fyllesnackade med sina två bästa kompisar… med tanke på SAS storlek så hoppas jag verkligen att allt de gick igenom hade övats med deras kommunikationsavdelning och även synkats vad man kan och inte kan säga. Helt klart en del i SAS lobbyverksamhet och har nog lite med moral att göra…

Men låt oss hållas till det som är ofarligt, smör och LTD.
Såklart är det så. Vill också tillstå att jag tycker Anko är en duktig kommunikatör. Men som sagt vi återvänder till de viktiga ämnena istället. Butter gate och LTD! ;)

Jag tror dock att övergångsperioden är ganska kort. Verkar som att man tänker riva av A320-flottan så fort som möjligt. Och ingenting om att man skulle prioritera de maskiner som inte har Viasat idag. Jag förstod det dessutom som att på första maskinen man testar på så lyfte man av Viasat-systemet.

På ett annat event har man sagt att det ska vara samma loginportal/loginlösning för alla tre leverantörerna man har (Starlink, Viasat, Panasonic).
Jag lärde mig idag att det är ett krav Starlink ställer på alla sina kunder (dvs flygbolagen) att access ska ges kostnadsfritt till slutanvändaren (passageraren). Det gäller samtliga flygbolag Starlink har avtal med.

Vid första betraktande ett märkligt ställningstagande. När man inser att slutanvändaren är värdet för starlink ("om du inte betalar för en produkt är du produkten") förstår man lite bättre. Del av affärsmodellen att man får alla resenärers trafik genom sitt nät, typ?

Framförde de förslag någon/några hade kring att man kunde koppla öppetköp till Olivia på "Förmåner & lojalitet" (Eurobonusavdelningen) (24h - eller varför inte gå ännu längre?) till status, ju högre status desto bättre bytes/öppet köp regler.

Det var Scandics VD som hade den formuleringen, men Anko gillade den.

Starlink ska vara gratis för alla EB-medlemmar.

Frågan är, blir det "full speed" gratis för alla, eller som en del bolag gör, "Messaging"-paketet är gratis, högre speed kostar olika mycket.
Upplever att man inte varit tydlig/transparant kring den delen.

Last edited:
Vid första betraktande ett märkligt ställningstagande. När man inser att slutanvändaren är värdet för starlink ("om du inte betalar för en produkt är du produkten") förstår man lite bättre. Del av affärsmodellen att man får alla resenärers trafik genom sitt nät, typ?
Nja. De jobbar historiskt sett i två faser. I fas ett så tar du de bolag/kunder som är så mycket intresserade av att vara early-adopters att de är beredda att ta stora kostnader själva (både för hårdvara och för tjänsten) utan att ha några direkta intäkter. Antingen för att man vill positionera sig i teknologisk framkant, eller för att man är desperata.

Dessa initiala kunder betalar de facto Starlink för att göra gratisreklam för Starlink (men kan också själva surfa på varumärkets popularitet).

I fas två så har man etablerat produkten på marknaden, och andra kunder och slutanvändare ser hur det fungerar och man har byggt upp en efterfrågan. Då tar man in massa nya kunder, som inte har något förbehåll om vidareförsäljning, och fortsätter tjäna pengar på dem.

Ja, jag reagerade på det... Förvisso var det ju ungefär samma svar som på frågan om LTD.
Jag skulle personligen bli rätt så förvånad om detta införs nu när de har lanserat LTD då det känns som att 45k nivåpoäng för LTG hade varit lite av en kompromiss om man valt att inte införa LTD.
Om man inför både och så kommer det ju att öka antalet Diamonds (och så småningom även LTDs) avsevärt då en stor andel av LTGs kommer kunna bli Diamond ganska lätt då.
I teorin är det 10+10 år för vissa, och kortare tid för andra. Antingen är detta människor som fortsätter flyga ofta och ändå uppnår hög status alternativt att de går i pension och reser mer sällan på ett sätt som inte påverkar "aktiva" statuskunders resande i samma utsträckning. Borde inte bli ett större problem därför, och kan väl ses som en fin gest mot någon som lagt oerhört mycket tid och pengar på ett företag.

Toppen