Senaste nytt

EuroBonus-biljett – SAS ställde in CPH→Nuuk, vägrar boka om till Air Greenland. Tips?

andersson023

Ny medlem
Hej alla,

Söker råd i en frustrerande situation. SAS ställde in våra flyg CPH→Nuuk (GOH) i juni. Besked kom 13 maj — över 5 veckor före avresa, så jag förstår att
14-dagarsregeln i EU-förordning 261/2004 innebär att ingen kontantersättning gäller här. Däremot har vi fortfarande en tydlig rätt till ombokning
enligt artikel 8(1)(b), vilket inte har något med 14-dagarsgränsen att göra.

Problemet: det enda realistiska alternativet för CPH→Nuuk är Air Greenland, och SAS vägrar boka om oss dit. Det finns platser tillgängliga på de datum
vi behöver, men SAS säger nej — och platserna hos Air Greenland kommer inte att hålla. Vi har dessutom förbokade utflykter i Grönland värda ca 11 000 kr
som inte går att avboka och som riskerar att gå förlorade om vi inte kommer dit. Vissa agenter hävdar att vi kan begära tillbaka utgifter kopplade till detta, men det känns också svårt att bevisa att något sådant har kommits överens.

Motiveringar vi fått hittills (flera agenter, både chatt och telefon):
• "Vi har inget kommersiellt avtal med Air Greenland"
• "Air Greenland syns inte i vårt system"
• "EuroBonus/poängbiljetter kan bara hanteras via telefon" — sedan säger telefonagenter samma sak
• "Vi kan bara boka om till SAS-opererade flyg eller SkyTeam-partners"
• "Grönland har inget SAS-poängpartnerskap"
• "Det finns en 72-timmarsregel — vi bokar inte om till annat bolag förrän inom 72 timmar före avgång"

Mina motargument (bekräftade av jurist):
• EU 261/2004 artikel 3.3 inkluderar uttryckligen bonus-/poängbiljetter — förordningen gäller oavsett hur man betalat
• Artikel 8 innehåller ingen 72-timmarsregel — ombokning ska ske "snarast möjligt"
• Skyldigheten att boka om är inte begränsad till allianspartners eller flygbolag med kommersiella avtal
• Det är SAS bevisbörda att visa att de erbjöd ombokning snarast möjligt
• Om SAS inte bokar om och vi tvingas köpa biljetter själva har vi rätt till ersättning för merkostnaden — utöver eventuellt framtida kompensationskrav

Extra komplikation: Vi bokade med en 2-för-1 EuroBonus-voucher som löper ut om ca 3 månader. På grund av denna inställning och de pågående förseningarna
äts den voucherns giltighetstid upp också.

Har någon lyckats få SAS att faktiskt boka om till Air Greenland eller annat icke-partnerbolag i en liknande situation? Finns det någon specifik
eskaleringsväg, formulering eller behörighetsnivå som faktiskt fungerat? Air greenland biljetterna kostar 54,000kr och jag vill inte lägga ut dessa utan garanti på att få tillbaka pengarna.

Tack

Det är tyvärr skillnad på att ha rätt i teorin och att få rätt i praktiken.

SAS är skyldiga att omboka. Du kan antingen fortsätta tjata på SAS att omboka, eller boka nya biljetter själv och kräva SAS på merkostnaden. Väljer du det andra alternativen skulle jag se till att ha skriftligt besked om att SAS nekar ombokning till annan bolag innan.

Jag kommer boka av idag. Vilket skämt och skurkbolag sas är.

"Our policy states that when SAS closes down a destination, EuroBonus award tickets can only be rebooked onto **active EuroBonus partner airlines or SkyTeam alliance carriers*. Because Air Greenland is not a EuroBonus partner or a member of the SkyTeam alliance, our system is strictly barred from routing an award ticket onto their flights."*

Skrev de i chatten, och de vägrar också att ge några besked om att jag får pengar tillbaka. Kan inte heller ta detta vidare till ARN då jag vid ombokning och återbetalning inte lider någon ekonomisk skada fastän SAS beter sig olagligt.

Är inte det där just den skriftliga bekräftelse du behöver för att gå till Allmänna reklamationsnämnden så småningom? SAS erkänner ju här skriftligt att de begränsar ombokningen till enstaka bolag, där inget av dem flyger till den destination du har biljetter till, trots att de (enligt en rimlig tolkning av EU 261/2004) är skyldiga att boka om dig. Att SAS väljer att lägga ner en destination är väl inget giltigt skäl för dem att inte uppfylla kraven enligt lag?

Last edited:
Är inte det där just den skriftliga bekräftelse du behöver för att gå till Allmänna reklamationsnämnden så småningom? SAS erkänner ju här skriftligt att de begränsar ombokningen till enstaka bolag, där inget av dem flyger till den destination du har biljetter till, trots att de (enligt en rimlig tolkning av EU 261/2004) är skyldiga att boka om dig. Att SAS väljer att lägga ner en destination är väl inget giltigt skäl för dem att inte uppfylla kraven enligt lag?
Tyvärr vill jag inte lägga 54k på att hoppas på att få rätt hos ARN, företaget är uppenbarligen inte ärliga och jag vill få detta överstökat. Men skulle ändå vilja anmäla dem för ett lagbrott, dock vet jag inte hur det skall gå till.

Jag kommer boka av idag. Vilket skämt och skurkbolag sas är.

"Our policy states that when SAS closes down a destination, EuroBonus award tickets can only be rebooked onto **active EuroBonus partner airlines or SkyTeam alliance carriers*. Because Air Greenland is not a EuroBonus partner or a member of the SkyTeam alliance, our system is strictly barred from routing an award ticket onto their flights."*

Skrev de i chatten, och de vägrar också att ge några besked om att jag får pengar tillbaka. Kan inte heller ta detta vidare till ARN då jag vid ombokning och återbetalning inte lider någon ekonomisk skada fastän SAS beter sig olagligt.
Det där låter som reglerna för att du vill omboka något, när det i själva verket är sas som ska omboka dig och du har kommit med ett förslag på hur de kan uppfylla sina legala skyldigheter.

SAS har inte begått något lagbrott, om vi reder ut det.

Däremot så säger EU-förordningen vad du som resenär har rätt till, och vad SAS är skyldiga till. Det är dock ingen lag.

Du har rätt i allt du säger, men tyvärr hamnar du i en tråkig sits då du kommer få köpa nya biljetter och kräva sas på mellanskillnaden (vilket försvåras ytterligare av att du betalt med poäng, då värdet på en poäng inte är fastställt). Förstår att det tar emot att lägga ut 54k och inte veta om man får tillbaka detta, men då sas vägrar ta sitt ansvar som de är skyldiga till har du inget val. ARN kommer få ta det hela och du kommer troligtvis få rätt (observera att ingen kan garantera något).

Personligen har jag ingen koll på om du kan ta dom till ARN och få något "skadestånd" då det mig veterligen inte står något i EU261/2004 vad som händer om flygbolaget inte följer förordningen.

Har du tittat din hemförsäkring och eventuell reseförsäkring om de kan täcka några av de kostnader som ni har pga detta?

Mer eller mindre allt SAS påstår i det dual skriver, är inget det finns stöd för i EU261/2004.

Hade också en bonusresa till Nuuk i juni som ställdes in. Vi hade dock möjlighet att resa senare i sommar, så vi ändrade datum. Tror dock att SAS kommer att ställa in även resten av sommarens Nuuk-flyg, så det är bara att vänta och se. Förra sommarens resa blev också inställd, fast på grund av flygplatsproblem.

Däremot så säger EU-förordningen vad du som resenär har rätt till, och vad SAS är skyldiga till. Det är dock ingen lag.
Jo. Jag är ingen fan av att klistra in AI-slop direkt i poster, men gör det ändå denna gång för att jag är lat: "En EU-förordning är en bindande rättsakt som gäller omedelbart som lag i alla medlemsländer, utan att länderna behöver omvandla den till nationell lagstiftning." Från Googles AI-översikt.

Kanske inte enkelt att hålla isär de olika begreppen i nationell lagstiftning och EU-lagstiftning, med deras officiella översättningar. Inom svensk nationell lagstiftning är en förordning (som beslutas av regeringen) något annat än en lag (som beslutas av riksdagen). Men i de fallen så bygger ofta de nationella förordningarna på en lag, och kompletterar bestämmelserna i lagen.

Last edited:
Tyvärr vill jag inte lägga 54k på att hoppas på att få rätt hos ARN, företaget är uppenbarligen inte ärliga och jag vill få detta överstökat. Men skulle ändå vilja anmäla dem för ett lagbrott, dock vet jag inte hur det skall gå till.
Det enda de kan bli skydliga att göra, är att betala pengar till dig för dina utlägg för ny bokning (som du inte vill göra). Några företagsböter eller fängelsestraff för VD eller kundtjänstchef, är så vitt jag förstår aldrig aktuella. ;)
Det jag kan se att du kan göra, är att skriva till Konsumentverket och beskriva hur SAS betett sig och att de uppenbarligen ignorerar att uppfylla sina skyldigheter enligt EU 261/2004. Påpeka också att du som konsument inte får dina rättigheter tillgodosedda eftersom du måste ta en alldeles för stor ekonomisk risk för att det ska funka för dig. Då kanske ditt fall hamnar i samma "hög" som ARN-avgörandena som SAS förlorar, och bidrar till en bild av SAS allmänna uselhet i detta avseende och i förlängningen bidrar till att de inleder någon tillsyn mot bolaget.
Nu är det väl tyvärr väldigt många etablerade flygbolag som beter sig på liknande sätt.

Toppen