Hej.
Tack ni alla som har tillfört synpunkter och för min del en givande insikt hur man kan gå till väga.
En uppdatering och förhoppningsvis ett avslut till denna tråd.
I mail från KLM, som kom några dagar efter jag upptäckt att resan hade blivit inställd, blev jag informerad att de tyvärr har tvingats ställa in flighten och skulle återkomma inom 24h med ombokningsinformation. Efter en vecka utan att ha hört något kontaktade jag KLM via deras WhatsApp-funktion. Blev då informerad om att ”Your travel agent needs to confirm this flight”, den nya flighten med Latam (EZE-SCL) alltså. Frågade om vilken min ”travel agent” var och fick till svar – "KLM EBT DENMARK, +45 70 100 747". Ringde dem och förklarade situationen och fick till svar att jag skulle kontakta SAS. Opponerade mig då emot detta, men de vägrade gå vidare.
Kontaktade SAS, som ju givetvis sa att det är ”utförande flygbolag som är skyldiga att boka om” som palmen mycket tydligt har gjort klart.
Återigen kontaktade jag KLM via WhatsApp och fick till svar –”As your ticket was issued by Scandinavian Airlines (SAS), I kindly recommend that you continue coordinating with them to further explore the available options for your request”. Nu blev jag lite matt och surnade kanske till något. Angav –”EU Regulation 261/2004 is very clear that it is the operating air carrier that is responsible for arranging the rebooking, not the company that originally issued the ticket. Once the booking has been updated, SAS will need to reissue the tickets”.
Och hör och häpna - polletten föll ner!
Fick den nya bokningen med Latam och SAS har ställt ut nya biljetter.
Frid och fröjd just nu, men det lär väl dyka upp något nytt.