Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.

NotRyan

Medlem
Segmentkrav är väl okej. Men så pass högt krav som 50 segment, möjligen också 20 segment, oavsett hur mycket man flyger, låter för mycket. Då kan någon som flyger business långdistans med SAS potentiellt flyga in 4-5 gånger poängkravet endast inom SAS-gruppen utan att bli EBD (möjligen blir de dock då EBP). Och de som flyger mycket business långdistans är väl SAS viktigaste kundgrupp.

Möjligen kan man då omdefiniera segment så att varje långdistanssegment ger fler än ett segment per segment.

20 segment på SK-group under ett år för EBG tycker inte jag är för mycket, man vill ju få resenärerna att boka mer med just SAS, och att få Guld/Diamond på bara några longhaul för att sedan flyga annat än SK-group är för lite tycker jag, det skall krävas att man flyger både kort och långt, alternativt tokmycket kort, åtminstone för EBD. Sedan får vi ju inte glömma bort vad ett lojalitetsprogram syftar till, nämligen att styra resandet till just SAS-group.

Mvh
/NotRyan
 

Jonas C

Medlem
och att få Guld/Diamond på bara några longhaul för att sedan flyga annat än SK-group är för lite tycker jag,

En kund som kvalificerat sig på två long haul i Business är mycket lönsammare än en kund som har flygit 50 segment i billig Economy. Färre flygningar = färre risker = färre kostnader. Bonusprogrammen ser ut som de gör för att anpassa sig efter olika kunders resemönster. Börjar man införa krav på 20 SAS Group segment för att nå EBG så kommer man säkert att tappa en del kunder som annat fall hade varit lönsamma för SAS.
 

NotRyan

Medlem
En kund som kvalificerat sig på två long haul i Business är mycket lönsammare än en kund som har flygit 50 segment i billig Economy. Färre flygningar = färre risker = färre kostnader. Bonusprogrammen ser ut som de gör för att anpassa sig efter olika kunders resemönster. Börjar man införa krav på 20 SAS Group segment för att nå EBG så kommer man säkert att tappa en del kunder som annat fall hade varit lönsamma för SAS.

20 segment för Guld kanske är lite högt, men absolut inte under 10. Lojalitetsprogrammet skall ju syfta till att få folk att boka mer med SAS, inte nödvändigtvis bara belöna de mest lönsamma kunderna.

Färre flygningar fyller inte planen...

Mvh
/NotRyan
 

palmen

Moderator
Det faller tyvärr att ha så höga segmentkrav.
19 segment med SK i longhaul business skulle bara ge EBS, det skulle de snarare tappa resenärer på. Det är i stort sätt 1 tur och retur longhaul i månaden i business med SK utan att bli EBG.
 

Nystrom

Medlem
För min del får det nya programmet gärna vara helt revenue-baserat. När det gäller kvalificerande segment är jag ambvivalent utifrån ståndpunkten vad det kostar att bli t ex EBG. Köper jag ett destinationskort inrikes för 150 tkr så blir jag EBG och har samma förmåner som en resenär som lägger ca 500 kr/ben 50 gånger och blir EBG till en ungefärlig kostnad av 25 tkr.

Sedan har jag full förståelse för att SAS vill "locka" med ett förmånligt sätt att uppnå olika nivåer och därigenom erhålla vissa fördelar såsom ökad lojalitet mm. Problemet är ju att vi är väldigt många som skall utnyttja samma fördelar att de inte längre känns som fördelar....
 

Glenn E

Medlem
Man styr ju redan EBG/EBS folk till att välja SAS genom 25% respektive 15% bonus om man flyger SAS.
För mig själv så väljer jag ofta SAS just nu över Lufthansa för man får så mycket fler poäng med SAS i ekonomiklass.
Så jag är inte säker på att det behövs ett segment kvav över det.
Vad som däremot behövs är en nivå för EBD på minst 100000 miles eller varför inte 150000 miles så att det kan vara ännu bättre förmåner för de som flyger väldigt mycket.
 

niksal

Medlem
Jag är en som kvalificerar mig enbart på segment, då jag flyger mest inom Norden och alltsom oftast i Economy. Visserligen bokas mina biljetter ca 1 vecka innan så det är inte den billigaste Economy alltid.

Om jag fortsätter med denna takt sitter jag snart med ett EBG (har haft i många år redan) samt ett AY Gold, och båda alltså då intjänade med segment. Hos AY räknas endast internationella OW segment - kanske SAS kunde göra samma?

Innan jag får halva forumet på mig (typ: men jag flyger UME-ARN-GOT t/r varje dag , varför skall inte jag få nåt?!?!?) så vill jag bara specifiera vad målet med inlägget är. Alla ser sig själv som den viktigaste kunden, och skall därmed få alla fördelar. Alla andra är inte "värdiga".

Detta ämne (poäng vs pengar vs segment) har diskuterats här lääänge. Jag t.ex. tycker att de som flyger 100+ segment i Economy borde få alla fördelar då de som redan flyger med C/F biljetter ändå får alla fördelar via biljetten. Vad behöver de ett kort till? Så finns här de som enbart flyger med C/F biljetter 4 t/r per år och som tycker att då de hämtar in mest pengar så skall de få alla kort.

Angående nivåerna så håller jag fast vid vad jag sagt tidigare. Så länge jag får fast track samt en lounge med sittplats och något ätbart så är jag nöjd. Tomt mittensäte kan uppskattas, men jag kan leva utan det. Något annat har jag inte tid med och ser inte värdet av. Jag är supernöjd med AY för jag får allt detta med Silver (24 OW segment).

Jag tror ärligt krisen i Mellanöstern blir löst innan vi hittar här en lösning till detta ämne. Så bara vänta och se vad SAS hittar på, och rösta sedan med fötterna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen