Senaste nytt

Ett handbagage i SAS Plus samt vägning och mätning

In particular, article number 97 of the Law was modified in March 2011, and regulates the obligation to transport at no extra charge, as hand luggage, the items purchased in the shops located in the boarding area of an airport so as to avoid any practices that infringe passenger’s rights, and the commercial activity of the airports.
BBC One - Your Money Their Tricks - Confusing baggage rules
BA följer iallafall inte det där. Det har jag fått erfara när jag kom från en F-flight och skulle vidare LHR-ARN i CE...

Vägning och mätning igår på London LHR.
Vilket jag först blev glad för tills de ville att jag skulle checka in min väska genom att bara titta på den. Då började diskussionen och jag insisterade på att den höll mått och vikt. När det var dags att stoppa ner den i testlådan såg hon Diamondtaggen och plötsligt slapp jag testlådan och vågen. Jag hade klarat båda testerna så det var tråkigt att diskussionen var så otrevlig, människan hade redan bestämt sig för att min väska var antingen för stor eller för tung. Men för all del skönt att för en gångs skull ha nytta av diamantkortet.

Det ska ju inte spela någon roll, och var ju en slump att sidan med diamant-taggen var vänd bort från vederbörande. Men i det här fallet verkar det ha varit helt avgörande. Jag vill ju ogärna bli en såndär DYKWIA och vifta med diamantkortet så jag är kluven inför alltihopa.

Last edited:
Vägning och mätning igår på London LHR.
Vilket jag först blev glad för tills de ville att jag skulle checka in min väska genom att bara titta på den. Då började diskussionen och jag insisterade på att den höll mått och vikt. När det var dags att stoppa ner den i testlådan såg hon Diamondtaggen och plötsligt slapp jag testlådan och vågen. Jag hade klarat båda testerna så det var tråkigt att diskussionen var så otrevlig, människan hade redan bestämt sig för att min väska var antingen för stor eller för tung. Men för all del skönt att för en gångs skull ha nytta av diamantkortet.

Det ska ju inte spela någon roll, och var ju en slump att sidan med diamant-taggen var vänd bort från vederbörande. Men i det här fallet verkar det ha varit helt avgörande. Jag vill ju ogärna bli en såndär DYKWIA och vifta med diamantkortet så jag är kluven inför alltihopa.

Jag slapp få mitt lilla handbagage flyttat över hela flygplanet för någon jeppe som kom på allra sist med en gigantisk väska när flygvärdinnan frågade vilken väska som var min och jag påpekade att det var min med Diamondtagg.

Jag har nu flugit Arlanda-CPH och vidare i Danmark samt retur ett par ggr senaste veckorna.
Har hagt absolut 0 problem med varken baggage plats eller prio boarding.
Kan nog ärligt säga att jag inte varit nära att ej få plata eller haft något strul på samtliga 70 segment iår. Känns som många överdriver strulet och problemen med baggage ombord, varje fall under de flighter jag varit på :)

Jag själv tycker det extra handbaggaget i SAS plus Long Haul var grymt värdefullt då jag intr gärna checkar bagage samt vill jobba i Loungen vid ankommst normalt.
Har jag varit i USA shoppar jag gärna lite extra och då är en packningsbar duffel värdefullt samt det extra baggaget!

Kan nog ärligt säga att jag inte varit nära att ej få plata eller haft något strul på samtliga 70 segment iår. Känns som många överdriver strulet och problemen med baggage ombord, varje fall under de flighter jag varit på :)
Håller med! Flyger inte så mycket numera men har tidigare i perioder flugit en bra bit över 100 leg per år. Såvitt jag kan komma ihåg har jag en enda gång fått "skicka ned" mitt handbagage då det ej rymts i kabinen. Förvisso retligt när det hände men på det stora hela ett helt försumbart problem.

Enig i att det sällan är problem på de flesta flighterna. Men på destinationer där det är mycket turister/affärsresenärer som reser kort (dvs storstäder nära helg) eller på Köpenhamnsflygen som har sådana resenärer med anslutningsflyg kan det vara ett problem. Tycker dock knappast att problemet är passagerare i plus utan problemet är snarast att passagerare i GO lägger sitt bagage vid plusraderna. Sedan är det väl iofs rimligt att man efterlever att de regler man har följs när flygen är fulla. Som det är nu är det ju alltid den som kliver på sist dom får väskan ned i bagagerummet när det är fullt, trots att många har mer handbagage är vad reglerna godkänner.

Jag har nu flugit Arlanda-CPH och vidare i Danmark samt retur ett par ggr senaste veckorna.
Man lär sig vilka flighter man ska undvika. Men i ärlighetens namn är detta ett problem som inte bara leder till det du pratar om utan även till förseningar, och följdförseningar som inte kan ätas in, folk som missar anslutningar osv.

Flyger endast premium business tider.
Mellan 06 och 09 eller 16 och 19.
Aldrig strul, men som sagt jag kanske alltid har tur ;)

Man lär sig vilka flighter man ska undvika. Men i ärlighetens namn är detta ett problem som inte bara leder till det du pratar om utan även till förseningar, och följdförseningar som inte kan ätas in, folk som missar anslutningar osv.

Toppen