Senaste nytt

Ett handbagage i SAS Plus samt vägning och mätning

Men visst gäller denna förändring bara SAS plus på longhaul? Inom Europa har det väl alltid bara varit ett bagage?
Det säger fortfarande att man kan ha två handbagage ombord i Plus om man reser till USA/Asien. Det är samma på danska sidan också.
"På flygningar till och från USA eller Asien får du ta med ett handbagage ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm) när du reser i SAS Go Light eller SAS Go. Om du reser i SAS Business eller SAS Plus får du ta med två handbagage ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm). Detta gäller även på anslutningsflyg."​

I princip tycker jag detta med ett (1) handbaggage är ok. Men då skall det också vara en sak som passagerarna släpar ombord. Precis som @mha321 skriver borde taxfreepåsen och andra shoppingbaggar räknas in i kvoten.

Men vikten är alldeles för snålt tilltagen. 8 kg är ganska lite pom man har dator, laddare och lite kläder i en hyggligt stabil väska och om jag dessutom lägger ner taxfreepåsen så väger baggaget nästan garanterat mer än 8 kg. Så beroende på hur påsen räknas kanske jag får ett handbaggage på exakt 8 kg men helt plötsligt en påse som tar värdefull volym i hyllan. Och det torde vara kontraproduktivt...

Sätt gränsen på 15kg eller som det är på BA - ok så länge du SJÄLV orkar lyfta upp den utan att begära assistans.

Men vikten är alldeles för snålt tilltagen. 8 kg är ganska lite pom man har dator, laddare och lite kläder i en hyggligt stabil väska och om jag dessutom lägger ner taxfreepåsen så väger baggaget nästan garanterat mer än 8 kg. Så beroende på hur påsen räknas kanske jag får ett handbaggage på exakt 8 kg men helt plötsligt en påse som tar värdefull volym i hyllan. Och det torde vara kontraproduktivt...

Sätt gränsen på 15kg eller som det är på BA - ok så länge du SJÄLV orkar lyfta upp den utan att begära assistans.
Ja, 8 kg är inte så mycket, vissa handbagageväskor väger 3-5 kg tomma. Man skulle väl aldrig få för sig att tro att de har satt gränsen så lågt för att de vill att man ska betala för incheckat bagage istället...

Jag tycker definitivt att det är en föränding till det bättre.
Jag och sambon åkte Miami-Köpenhamn-Stockholm i business förra helgen. Köpenhamn-Stockholm alltså i pluskabin. Gick ombord bland dom första och la upp en kameraväska var, lägger normalt alltid handbagaget under stolen framför för att ha koll på det men tänkte inte på det/kände inte det akuta bagageproblemet när jag bokade platserna på rad 1... kommer inte hända igen. Planet var fullsatt och för dom sista ombordstigande så var utrymmet för deras jättehandbagage/vinterjackor och övrig rekvisita slut. Cabin crew tar såklart våra mindre väskor och knökar in dom längre bak där det finns en gnutta plats för att om möjligt göra plats för större föremål. Jag sitter bara och väntar på att våra grejjer ska gå i golvet när vi kommer fram och bälteslampan slocknar. Som tur var hann jag fram till väskorna innan det hände. Att avgången blev en timme försenad, delvis pga bagageproblemet, fick man på köpet. Hoppas som sagt bara att sas är konsekventa i sitt handlande.

Sk 1410, CPH-ARN. Boarding börjar 10 min före utsatt tid. Nu tid för avgång och alla har inte kommit på än. *STÖN*

Att lägga på två kilo på handbagaget vore inte helt fel. Landar ofta precis på gränsen (8kg) de gånger jag flyger sas. Känner att åtta kilo är i snålaste laget, speciellt eftersom jag gärna använder kabinväska med datorfack. Flyger jag sas måste jag alltid ta en separat laptopväska för att det ska fungera. Två handbagage (plus accessory) har aldrig varit ett alternativ för min del.

Toppen