Senaste nytt

Etikettfråga: Vad gör du om någon tar ditt säte på flygplanet?

nilsson

Medlem
Till likvärdigt säte byter jag även på longhaul utan problem om jag får en artig fråga. Tex har jag många gånger bytt rad i C på både sas och lh longhaul business, så länge det är samma stol men en eller par framåt eller bakåt,om det handlar om sällskap som vill sitta tillsammans (vilket det oftast gör enligt min erfarenhet).

Alternativet är ju att man får sitta bredvid någon som är sur genom hela resan eller hela tiden ska springa och prata med resesällskapet.
 

TjudöBoy

Medlem
Jag var med om en konstig sak 2005 när Thai flög 747 till Köpenhamn. Kom till min plats i Economy - fönsterplats.

Där sitter en ung thailändsk kvinna på min plats. Jag förklarar att det är min stol och hon pekar på mannen i aisle-sätet (gång), förstår att hon inte vill sitta mellan två västerländska män. Men jag vill inte ha mittenstol i economy till Bangkok...så jag förtydligar att jag vill ha min stol.

Då blir det lite drama, hon börjar gråta, talar med en flygvärdinna som försöker lösa situationen. Uppgradering till Business Class! Men inte för mig utan för den gråtande tjejen... :(

If U snooze U loose... ;) Du borde ha varit snabbare med frågan om uppgradering till Business Class :D

D e nog som de flesta skriver att det är helt upp till situationen.
Har jag förbokat å betalt för platsen så ska d nog mycket till att jag skall flytta på mig men annars e d nog upp till vem/varför man önskar byta plats.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Jag väljer alltid plats i god tid alternativt checkar in online för att få välja.

Om någon satt sig på min plats av misstag så får denne flytta på sig, men om någon vill byta och jag därmed får en bättre plats så kanske...men att byta en plats jag valt själv mot ett mittensäte eller fönster - nej, det går jag inte med på!
 

Pho

Medlem
På shorthaul, så kan jag tänka mig att byta i de flesta fall om någon frågar och är trevlig. Däremot när det gäller longhaul i ekonomi, så byter jag endast om det blir ett likvärdigt eller bättre säte... Dvs. nästan aldrig...
 

Claes L

Medlem
Som dom flesta säger gäller för mig också, dvs hellst inte. Inte heller på Short haul om jag har en bra plats (är 2m lång).
Är det för att "hjälpa" en familj och jag får likvärdigt säte så bruka jag ställa upp. Vi har frågat någon gång att få byta så... Karma :)
För ibland händer det saker och dom platserna man vanlt inte blev ens platser (equipment change etc)...
 
Jag flög Ams - Arn med SAS häromveckan, enligt vanlig ordning hade förbokat 11F i go på Boeing737-600.
Strax efter start kom pursern fram och undrade om jag kunde tänka mig att byta plats till 10C då personen som satt där var ca 2m med ryggproblem.
Jag accepterade det och som tack hade service betydligt bättre än plus-standard på resan, fick inte bara mat samt fri dryck, någon ur crew kom dessutom bak till mig var 10e minut och frågade om jag önskade något ytterligare.
 

Josh

Medlem
För ca åtta år sedan bordade jag och frun en av KLM:s gamla fina MD11:eek:r för en flight i Economy från Aruba till Amsterdam. Det var ett nattflyg så vår plan var att försöka sova. Vi hade platser i mitten (config 3-3-3) och jag ställde såklart upp och tog mittenplatsen så att frun fick det lite bättre vid gången. På den resan gick det inte att förboka säten på hemresan. En flygvärdinna kom före take off och frågade oss om hon som satt på den ”tredje” mittplatsen kunde få byta med min fru eftersom hennes man satt (eller försökte få sätta sig) på andra sidan den gång där frun satt. Utan för mycket konversation med fru kunde jag inte se att det skulle vara någon skillnad för henne så jag sa att det gick bra. Resultatet av detta blev aningen katastrofalt. Frun hamnade i en rad där alla säten hade en IFE-box under sätet. Utöver det fick hon ett barn bakom sig vars ben stack rakt i hennes ryggstöd och som sov ryckigt hela flighten. Frun sov ingenting. Mannen vars kvinna min fru bytte med lyckades dock inte byta sin plats mot aisle så de satt ändå inte nära varandra. Det beslutet har jag fått äta upp! Det har dessutom fått mig att vara extra noggrann vid val av platser och att tänka NOGA inför ett eventuellt byte av plats.
 
Toppen