gjohansson
Medlem
Vad jag antar är motsvarande på aftonblaskan som jag då kan läsa
Piloter varnade för problem med Boeing-plan Boeing-kraschen: Piloter varnade för flygplansmodellen | Aftonbladet
Vad jag antar är motsvarande på aftonblaskan som jag då kan läsa
Pilots transitioning to the Boeing 737 Max 8 aircraft from older 737 models were required only to undertake a short computer-based training program prescribed by Boeing and approved by the FAA, GebreMariam said. Friday, CNN reported that pilots from Southwest Airlines and American Airlines took courses lasting between 56 minutes and three hours when moving between the two Boeing models. Pilots' union spokesmen for Southwest and American said the self-administered course -- which one pilot told CNN he took on his iPad -- highlighted the differences between the Max 8 and older 737s, but did not explain the MCAS feature.
Utgivet 23.3, men jag läste detta först idag.
CNN: Ethiopian Airlines CEO rejects criticism that pilots did not train on 737 Max 8 simulator
Ethiopian Airlines CEO rejects criticism that pilots did not train on 737 MAX 8 simulator - CNN
Brevkurs med en fjuttig iPad...Kanske detta är typiskt inom branschen när det kommer nya modeller inom samma produktfamilj (737), men inte ger det en säkrare känsla för oss bakom de främre toaletterna och galleyn.
Med tanke på den korta tid piloterna har på sig att ta sig ur situationen när det automatiska systemet tvingar ner planet vid fel på en AoA sensor är det förvånande att det inte är krav på att träna denna situation i simulator. Det måste ju sitta i ryggraden på en pilot vad han/hon skall vidta för åtgärder. Det går inte att börja leta i handböcker i en sådan situation när man inte ens har nått en säker höjd. När det gäller att hantera motorbortfall tränas detta regelbundet i simulator. Idag vet jag när jag flyger att varje pilot är utbildad och tränad för att klara ett motorbortfall. Fel på en AoA sensor är ju nästan ett motsvarande problem, en sensor får felfunktion och man får dessa allvarliga följder.
Om jag inte är helt fel informerad så är detta faktiskt redan en situation som tränas i simulator.
Sedan så tränas det inte pga just trasig AOA-sensor, men agerandet ska bli detsamma.
Den checklista som ska följas existerar sedan innan Maxen, och är något alla ska ha tränat på.
Det som skiljer är vilka tecken man ska agera på, vilket var det som Boeing gav ut ett tillägg till manualen för efter Lion Air crashen.
Jag är inte själv pilot, och kan givetvis ha fel, och om någon vet bättre så rätta mig gärna.
Den kan de rimligen inte ha gjort då de har bekräftat att 1. Plioterna på Ethiopian följde checklist. 2. Det är ett "mjukvarufel i MCAS systemet.Boeing har väl inte till simulator skapat någon simulation för detta scenario, vad jag förstår?