Senaste nytt

Ethiopian krasch Addis-Nairobi (ET302 2019-03-10)

Tråkigt att det ska krävas att myndigheter stoppar en flygplanstyp innan vissa bolag går in och stoppar det själv. Men det är ju garanterat en fråga om pengar.

Såg att en 737Max med Norwegian påväg till Tel Aviv vänder också.

Transportstyrelsen har reagerat och valt att låta dom flyga vidare.

Boeing-planet stoppas inte i Sverige: ”Det är säkert” - Omni

Transportstyrelsen är ju inte känd för att våga ta kontroversiella beslut på egen hand. När chefen för enheten om flygsäkerhet igår talade om att flygplanet är säkert att åka i, så ser det ju inte så trovärdigt ut att det idag är farligt att åka med. Den pudlingen klarar inte en statstjänsteman av.

Det är väl vettigt att ställa planen på backen tills man har mer klarhet i olyckan i Etiopien. Ar det samma fel på planet i Etiopien som Lion Air gör det ju daken enklare. Är det ett nytt fel på det i Etiopien då kan det bli lång tid på backen.

Transportstyrelsen är ju inte känd för att våga ta kontroversiella beslut på egen hand. När chefen för enheten om flygsäkerhet igår talade om att flygplanet är säkert att åka i, så ser det ju inte så trovärdigt ut att det idag är farligt att åka med. Den pudlingen klarar inte en statstjänsteman av.

Det är väl vettigt att ställa planen på backen tills man har mer klarhet i olyckan i Etiopien. Ar det samma fel på planet i Etiopien som Lion Air gör det ju daken enklare. Är det ett nytt fel på det i Etiopien då kan det bli lång tid på backen.
Även rätt intressant hur de egentligen kan gå ut o säga att de är säkert att åka med. Kan ju inte riktigt ha underlag för det påståendet heller.

Jag går och väntar på vad FAA tänker göra. Det ser ut som om amerikanerna inte vill reagera för hastat, vilket i.o.f.s. är smart, men kan innebära risker. Det är ännu ett par månader till min personliga premiär med 737 MAX 8, så jag förmodar eventuella förändringar till t.ex. programvara hinner utföras innan dess, beroende på hur smort FAA, Boeing och AA agerar. Det är ju frågan om jäkligt stora affärsrisker för Boeing på tanke med hur många plan som är beställda (t.ex. änkom FR är 135 st.). I fall det här drar ut på tiden, så även min egna resa kan påverkas, i fall AA inte kan operera med planmodellen normalt i maj.

Data som skall vara underlag för en haveriutredning skall komma från verifierade/validerade och cerfifierade system och det är inte Flightradar24.

Flygledningen använder sig av verifierade/validerade och cerfifierade system för att navigera plan. Vid en flygolycka använder man sig av allt data man kommer över. Just ADS-B data har precis presenterats i preliminära rapporterna för både flight JT610 (Indonesien) och Atlas Air Flight 3591 (USA).

I båda fallen stämmer FR24's data helt överens med det som presenterats i rapporterna. I fallet JT610 har FR24 en datapunkt mer än vad som finns i preliminära rapporten.

Toppen