Senaste nytt

Ethiopian Airlines startar Addis Ababa - Stockholm - Oslo 26 mars 2017

erc

Medlem
Fick plötsligt ett behov av att transportera Ms Erc från Gardermoen till Arlanda en kväll i maj. Efter en snabb sökning påmindes jag om Ethiopianmöjligheten.

Matrix angav priset för en enkelbiljett i Economy till SEK433! Bara att slå till. Trodde jag... Ethiopians webbsida vägrar fungera med Chrome och Safari på Mac. Vägrade även fungera med Edge och IE på Windows 10. Gjorde en sökning på flygresor.se och hittade priser från 310 kronor (Travellink). Efter en frustrerande stunds bortklickande av extratjänster, försäkringar och sms-meddelanden kunde jag betala 507 kronor. Tydligen skulle jag ha ett speciellt sorts Visakort för att få köpa biljetten för 310 kronor... Strunt samma. Billigt för en enkelbiljett!

Egentligen skulle jag spendera en eftermiddag på Arlanda med att vänta på tidigare nämnd Ms Erc. Men med dessa priser i åtanke undersökte jag vad det skulle kosta mig att flyga till Oslo och möta upp. Snabb sökning på den redan varmkörda flygresor.se gav ett pris på 980 kronor för ARN-OSL med SAS (13:30-avgången) och OSL-ARN med Ethiopian (19:45). Slog till. Slutade förvisso på ca 1100 kronor - men jag vill ju också testa Ethiopian... :)

Fundering - är det fler som upplevt problem med Ethiopians webbsida? När bokningarna väl var på plats och jag installerat Ethiopians app i telefonen gick det utmärkt att välja sittplatser där. Kanske är det appen som är bäst vid direkt bokning? Testade aldrig det...


Inklippt från matrix.itasoftware.com:

How to buy this ticket
Tickets cannot be purchased directly from ITA Software.
Provide this information to a travel agent to help them match the fares found.
Make sure to provide the exact booking and fare codes shown.
Fare for 1 adult
Fare 1: Carrier ET OOWNO OSL to STO (rules)
Passenger type ADT, one-way fare, booking code O
Covers OSL-ARN (Economy)
kr20.00
Norway Passenger Charge (ZN)
kr119.00
Norway Air Passenger Tax (G2)
kr88.00
ET YR surcharge (YR)
kr206.00
Subtotal per passenger
kr433.00
Number of passengers
x1
Subtotal For 1 adult
kr433.00
  • This ticket is non-refundable.
  • Changes to this ticket will incur a penalty fee.
Fare Construction (can be useful to travel agents)
OSL ET STO 2.29OOWNO NUC 2.29 END ROE 8.296295 XT 88G2 119ZN 206YR
Total Airfare & Taxes
kr433.00
 

Kricka

Medlem
Fortsättning på mitt ET-elände i december (flyget från Oslo via Arlanda till Addis
och vidare till Capetown försenat i 17 timmar).

Jag kontaktade ett av de företag som hjälper till med EU-claims och redan i mars
meddelades det att ET hade "godkännt" min claim. I förrgår fick jag besked att
min claim var stängd då flygbolaget påstår att de redan har kompenserat mig.
Blir heligt förbannad på denna uppenbara lögn - jag har inte haft någon som helst
kontakt med flygbolaget sedan jag, samma kväll som flyget skulle avgått, ringde
till ET i Addis och kunde konstatera att de inte ens verkade veta om att planet
var försenat.. Har tagit strid igen då det handlar om en claim för två personer,
dvs. runt 9000 SEK efter avgifter.
 
Toppen