Senaste nytt

Estonian Air ögnar mot Asien

Man kan ju undra var vinsten finns med att blanda flottan med kärror från Embraer och Bombardier.

EDIT: Läser nu att de tre, relativt nya, CRJ900 kommer bytas ut mot tre nya E-175. Och, att det ligger ytterligare en beställning på fem nya E-190. Homogen flotta framöver alltså.

På min egna bokning OSL-TLL-TBS i senhöst trafikeras OSL-TLL av en E-170, resterande legs av CRJ900. Kan ju alltså komma att ändras.
 
Man kan ju undra var vinsten finns med att blanda flottan med kärror från Embraer och Bombardier.

De har kvar 3st Saab 340 också... :p
Gällande Bombardier vs Embraer verkar de som att Estonian övergett Bombardier och bara kommer köpa Embraer i framtiden.

De beställda E170/175/190 ska tydligen på sikt ersätta de CRJ900 som bara har 1-2år på nacken.

» Estonian Air changes its mind and leaves Bombardier for Embraer Winglets

Embraer E-serie har ca 300-500mi längre range (i vissa utföranden) än CRJ-serien. CRJ-serien klarar TLL-TBS (Tbilisi) men det är redan problem på längre Europaturer, som t.ex TLL-AGP (Malaga).
 
Skulle gärna åka till Baku med Estonian. Tyvärr var tiderna sådana att man kommer fram vid 4-tiden på morgonen. Inte helt optimalt... Tycker också att de borde satsa på "närmre asien" istället. Har åkt mycket med Estonian till Tallinn. Flygplatsen där är riktigt bra, med funktionell lounge.
 
Känns som TK " hinner före Estonian, med TK får TLL ju förbindelser till hela mellanöstern och centralasien!? Vilken nytta för OV öppna direktlinjer när man inte ens har en lämplig flygplanstyp?
 
Känns som TK " hinner före Estonian, med TK får TLL ju förbindelser till hela mellanöstern och centralasien!? Vilken nytta för OV öppna direktlinjer när man inte ens har en lämplig flygplanstyp?

Det märkliga är att det var Estonian själva som lobbade för att få TK till TLL.... Detta precis efter de startat linjen till Tbilisi (dit även TK flyger).

Gällande deras nybeställda plan har Embraer E190 en range på 1.900-2.300miles, vilket täcker de flesta destinationer i centralasien.

När TK kommer till TLL förstår jag inte riktigt hur OV ska ha någon funktion alls... De kan inte bli matarflyg i Europa eller Centralasien, då TK snart har destinationer överallt där.. Och till riktiga långlinjer har de varken plan eller kapital.

Nu har de helt plötsligt inskränkt sin position till att återigen frakta personer point to point (helt emot deras uttalade strategi).

Jag står konfunderad....
 
Men kan inte OV tänkas vara länk Norden - TLL - centralasien? Alla är ju inte så tokiga att de skulle resa via IST. Det är väl ändå en omväg?
 
Toppen