Senaste nytt

ESTA för deltagande i en konferens eller B-1-visum?

Jag går på vetenskapliga kongresser och är inte där för att göra affärer så jag brukar välja turist.

Om det är en kongress som du åker på för att det är en del av ditt jobb eller din arbetsgivare betalar bör du säga att du är där i affärer. Turist är du enbart om du inte gör någonting som relaterar till ditt yrke. Du behöver alltså inte vara där för att göra affärer - det räcker med att du är där med anledning av något som rör ditt jobb.

Det är inga konstigheter att som svensk med svenskt pass säga att man är där för business - undvik bara ordet "work" som många svenskar tenderar att använda. Business betyder "jag är här för att utföra något relaterat till min anställning i Sverige" medan "work" betyder "jag är här för att sno jobb från amerikaner och har dessutom inte rätt visum för det" i CBPs öron...

Så länge man kan redogöra för vad man tänker göra när man är i USA är det inga problem att komma in för att göra affärer av olika slag eller åka på mässor/kongresser. Det enda de vill med frågorna de ställer, är att se att man har en story som verkar hänga ihop.

Jag tänker businesss göra affärer, handla eller sälja. Jag vet ju inte om jag kommer att vinna affären förrän mötet är avslutat och dealen closed så därmed lägget jag alltid tourist ;)
Är jag 100 säker på ditvägen att jag kommer att ha dealen så lägger jag business.
Åker jag hem utan kontrakt så skäller min boss ut mig ”var du bara där för att turista vad?”

Tack för all input! Det blir business som kryssas i då vi kommer vara där föra tt delta i en konferens och göra studiebesök. Dock inget som arbetsgivaren bekostar utan ett stipendium.

"Work" kommer jag inte använda mig som term, men tack för heads up @agehall

Tack alla andra för rolig input i hur ni hanterar era inresor etc! :)

Jag tänker businesss göra affärer, handla eller sälja. Jag vet ju inte om jag kommer att vinna affären förrän mötet är avslutat och dealen closed så därmed lägget jag alltid tourist ;)
Är jag 100 säker på ditvägen att jag kommer att ha dealen så lägger jag business.
Åker jag hem utan kontrakt så skäller min boss ut mig ”var du bara där för att turista vad?”
Får du ingen lön och betalar det själv också om du inte vinner affären? ;)

Varför krångla till det? Har aldrig haft några problem med att vara sanningsenlig är jag där som en del av mitt jobb så är det Business om jag är där på en privat resa så är det Tourist!

Kan ju tillägga att jag kryssar i business även om jag är på väg hem från någon uppdrag och bara gör transit i USA. Rent krasst är jag ju där på jobb även om ingen del av jobbet (förutom resandet) ska ske i USA.

Hmm. Är det inte ett av budorden att man aldrig ska ha transfer i USA...
Nej, varför skulle det vara det? Byte i USA behöver inte vara värre än byte någon annanstans. Folk i allmänhet brukar hävda att man ska undvika det men jag håller inte med generellt sett. Det finns givetvis lägen där man bör undvika byten i USA, men generellt sett ser jag ingen som helst anledning till det. Sista gångerna har jag stått längre i kö på ARN när jag kommit hem än när jag ska in/ut ur USA.

Nej, varför skulle det vara det? Byte i USA behöver inte vara värre än byte någon annanstans. Folk i allmänhet brukar hävda att man ska undvika det men jag håller inte med generellt sett. Det finns givetvis lägen där man bör undvika byten i USA, men generellt sett ser jag ingen som helst anledning till det. Sista gångerna har jag stått längre i kö på ARN när jag kommit hem än när jag ska in/ut ur USA.

Största anledningen att undvika byten i USA (om möjligt) är att slippa krånglet med att hantera sin väska på första USA-flygplats.

Toppen