agehall
Medlem
Jag går på vetenskapliga kongresser och är inte där för att göra affärer så jag brukar välja turist.
Om det är en kongress som du åker på för att det är en del av ditt jobb eller din arbetsgivare betalar bör du säga att du är där i affärer. Turist är du enbart om du inte gör någonting som relaterar till ditt yrke. Du behöver alltså inte vara där för att göra affärer - det räcker med att du är där med anledning av något som rör ditt jobb.
Det är inga konstigheter att som svensk med svenskt pass säga att man är där för business - undvik bara ordet "work" som många svenskar tenderar att använda. Business betyder "jag är här för att utföra något relaterat till min anställning i Sverige" medan "work" betyder "jag är här för att sno jobb från amerikaner och har dessutom inte rätt visum för det" i CBPs öron...
Så länge man kan redogöra för vad man tänker göra när man är i USA är det inga problem att komma in för att göra affärer av olika slag eller åka på mässor/kongresser. Det enda de vill med frågorna de ställer, är att se att man har en story som verkar hänga ihop.