Senaste nytt

Esimkollen - Hitta rese-eSIM och jämför med de olika Svenska operatörerna

Tonton

Medlem
Skickade iväg mina föräldrar till Sint Maarten och Saint-Martin tidigare i vintras.

Likt många andra som har haft problem, så blev det både en dyr historia (roaming fick nyttjas tills taket slogs i) och krångligt (fick inte internet att fungera som förväntat) för mina föräldrar. Det blev en rejäl utmaning att försöka hjälpa dom att fixa över FaceTime ifrån Sverige.

Saily funkar inte alls på sint maarten (holländska sidan). Men det gör å andra sidan inte 3 världen heller.

Fast enligt 3’s info så räknas Sint Maarten in i EU, precis som den franska sidan.

Det triggade mig att bygga en liten hemsida för familjen där man enkelt kunde se vilka länder som ingår i sina abonnemang (Mamma har Tre och Pappa Tele2) och därefter identifiera vilket e-sim som passar bäst för resan, ifall något ens behövs. Familj och vänner har sedan dess använt sig av hemsidan.

När det kommer till eSIM så har jag själv tidigare nästan enbart använt Airalo. Mestadel på grund av vana och lathet. Men ögonen har verkligen öppnat upp sig att jag har spenderat onödigt mycket pengar tidigare bara för att jag har varit lat och använt mig av en leverantör.

Haft lite tid nu i sommar, så har passat på att både fixa till och bygga ut hemsidan för att innefatta fler operatörer och leverantörer att jämföra mellan. Resultatet blev esimkollen. Fungerar likt esimdb.com (som f.ö är väldigt bra!) men här med fokus på svenska och personer med svenska abonnemang.

Just nu finns 8 operatörer samt 8 eSIM-leverantörer på hemsidan och I dagsläget är det 91 länder och totalt 10 877 planer som analyseras. Dessa uppdateras varje vecka för att se till att priser och planer är aktuella.

Idén är ganska enkel:
Svara på 3 frågor (med förinfyllda alternativ):
1. Vart ska du resa?
2. Hur länge är du borta?
3. Hur mycket data tror du att du behöver?

Så hjälper hemsidan till att välja de/det mest passande eSIM för resa.

Ibland är svaret "Har du någon av dessa operatörer/abonnemang så behövs inget eSIM" och ibland så rekommenderas antingen lokala eSIM eller regionalt/globalt ifall du planerar att besöka flera länder. Priset avgör (läs: Billigaste rekommenderas alltid, förutom när det är en väldigt liten skillnad mot regionalt eSIM. Då kan regionalt eSIM rekommenderas, men det står också alltid tydligt något i stil med: "68 kr mer än separata lokala eSIM (nedan), men bara ett eSIM att hantera").

Kontentan är att det ska vara enkelt för användaren att:
1. Förstå ifall ett eSIM ens behövs för roaming
2. Vilket eSIM man bör ha.

Hemsidan är gratis att använda och kan den hjälpa till att underlätta för någon här på BC att ta rätt beslut angående roaming inför resan, så blir jag jätteglad.

Alla rekommendationer av eSIM är som sagt baserat prissättningen, däremot så vill jag vara transparent med att vissa av leverantörerna har jag affiliatedeal med och jag tjänar således en slant ifall någon skaffar eSIM via hemsidan. Det påverkar dock inte rekommendationerna som hemsidan tar fram på något sätt. Förhoppningsvis kan ni nyttja jämförelsen smidigt, gentemot de olika roamingavtal som finns i Sverige (exempelvis 3Världen och Telenors "Surfa som hemma"), oavsett ifall ni köper eSIM via esimkollen eller ej.

Hittar ni några konstigheter eller har förbättringsidéer så återkom gärna - och hoppas ni får någon nytta av detta :)

Lite info I allmänhet:

Här är de nuvarande leverantörerna som jag följer. Som ni ser så skiljer sig det en del i pris mellan de olika leverantörerna:
Screenshot 2026-09-12 at 01.15.42.png

Här exempel på hur rekommendationerna kan skilja sig åt ifall man klickar i att man har en viss operatör. I detta fallet skrev jag in att jag vill resa till thailand, Malaysia, Indonesien, och Bahrain.

Utan specifik operatör:
Screenshot 2026-09-12 at 01.27.50.png

Med Tre som vald operatör:

Screenshot 2026-09-12 at 01.28.01.png

Flyg fint och surfa billigt :)

Last edited:
Bra tjänst och bra initiativ.

Jag brukar använda https://esimdb.com/ och fördelen där är att det finns en hel del filter och man kan se ytterligare info per alternativ (caps på hastighet, vilket land som tillhandahåller kort (bra i tex Kina för att undvika deras spärrar), vpn mm samt att de fångar upp fler leverantörer, rabattkoder osv. Jämförde Sydkorea 10 gb i 10 dagar (då jag ska dit nästa vecka) och på esimdb fick jag alternativ för 30 kronor vs drygt 130 med de operatörer du har än så länge.

Vet inte hur lätt det att skala upp och om det går att ta leverage på hur esimdb byggt upp sin sida?

Snyggt!
Jag vet inte riktigt hur man ska lösa det men jag hade velat ha någon kvalitetsindikator. Betalar gärna mer bara det funkar bra. Har haft problem både med att 3 i praktiken knappt går att använda och att eSim som saily och Airalo inte heller gör det. På många ställen finns kanske lokala alternativ som gissningsvis skulle fungera bättre?

Om föräldrarna och andra lite mer tekniknoviser är målgruppen så kanske man även vill märka ut vilka e-sim som går via app, och vilka som kräver QR-kod för att funka?

Testade snabbt. Tips att när man väljer sin leverantör och får reda på att man redan har trafik i landet, kanske lägga till mängd? Så vet man om ett esim kanske ändå blir aktuellt.

Bra tjänst och bra initiativ.

Jag brukar använda https://esimdb.com/ och fördelen där är att det finns en hel del filter och man kan se ytterligare info per alternativ (caps på hastighet, vilket land som tillhandahåller kort (bra i tex Kina för att undvika deras spärrar), vpn mm samt att de fångar upp fler leverantörer, rabattkoder osv. Jämförde Sydkorea 10 gb i 10 dagar (då jag ska dit nästa vecka) och på esimdb fick jag alternativ för 30 kronor vs drygt 130 med de operatörer du har än så länge.

Vet inte hur lätt det att skala upp och om det går att ta leverage på hur esimdb byggt upp sin sida?

Jag älskar esimdb själv, och som nämnt ovan är det en grym tjänst, men i grund och botten ändå två helt olika.

esimdb är lite som BC och gänget här på forumet: Vi vill ha alla alternativ och all information, sedan kan vi själva slice and dice informationen på det sätt som passar oss själva. Vet man inte riktigt vad det är som behövs, eller hur det fungerar, så blir det lätt information overload och krångligt med alla förkortningar (typ ARN istället för Stockholm Arlanda).

esimkollen kommer aldrig bli som esimdb, och det är egentligen inte heller målgruppen. Idén är att det ska vara enkelt för användaren att fylla i vart de ska, hur länge de ska vara borta och hur mycket data de använder. Då ska esimkollen kunna rekommendera ett passande eSIM från en etablerad aktör. Det kommer alltid finnas billigare alternativ när man söker via andra tjänster som tar med mängder med leverantörer (även de mest nischade). Målet för mig är det billigaste eSIMet bland de aktörer jag känner mig bekväm att ha med, inte det billigaste som finns, nödvändigtvis. Som du ser på exempelvis Sydkorea hos esimdb.com så finns det 200+ leverantörer som alla erbjuder olika grejer. I dagsläget har jag 8 st, men målet är att utöka med några till under närmsta veckan/veckorna. Det beror lite på svarstider hos leverantörerna.

Det jag tror är esimkollens största styrka är egentligen något esimdb inte gör alls:
1. Jag rekommenderar
2. Jag hjälper användaren med att få rätt rekommendation baserat på mängder med variabler
3. Jag har även med vad svenska operatörer redan har i sina abonnemang utanför EU/EES. Alla åtta (Tre, Telenor, Tele2, Comviq, Telia, Hallon, Vimla, Fello), per abonnemang och per zon, eftersom det är där de skiljer sig. Tre och Telenor har det på alla abonnemang, Tele2 bara på Obegränsad Max. Så är du Tre-kund på väg till Thailand säger sajten rakt ut att du inte behöver köpa något eSIM alls. Ska du till både Spanien och Thailand räknar den bort Spanien och rekommenderar ett mindre och billigare eSIM för resten av resan. Ibland är alltså svaret även att man nödvändigtvis inte bör skaffa ett eSIM. Där sticker esimkollen ut. Esimkolen ska ha koll på det åt dig. Du som användare ska inte behöva ha koll på detaljerna. Detta är ingenting som någon annan erbjuder i dagsläget, vad jag vet.

När det kommer till den data som esimdb lyckas plocka in - Det är galet. Jag har varit i kontakt med flera leverantörer för att få tillgång till expanderade produktkataloger eller direkt API-access. Ingen av de jag idag har kontakt med erbjuder exempelvis info om vilken lokal operatör som används, eller vilket land som tillhandahåller kortet. Data som ibland finns på vardera leverantörs egna hemsida, och även på esimdb. Med det sagt så har jag mailat några av leverantörerna i helgen, så låt oss se vad de svarar.

Jag är i dagsläget inte sugen på att bygga scrapers som går emot leverantörernas T&C, och inte heller ha en massa skrapning som måste underhållas. Jag vill hålla hemsidan så uppdaterad som möjligt utan allt för mycket manuellt arbete.

Filter som du nämner:
  • Caps på hastighet: Jag har info om limits av use (fair usage policy) på i princip alla obegränsade planer. Däremot får jag inte med någon data på caps av hastighet på någon av de planer jag idag får igenom. Verkar vara mer vanligt med caps på hastighet hos nischade leverantörer. Men har som sagt mailat några av leverantörerna i helgen.
  • Vilket land som tillhandahåller kortet: Samma här, tyvärr inget jag får med via mina kopplingar till leverantörerna.
  • VPN: Samma här, tyvärr inget jag får med via mina kopplingar till leverantörerna.
  • Rabattkoder: Här har jag lite jobb att göra. Flera av leverantörerna skickar med info kring rabattkoder, och jag vill absolut få in dem, det är ren vinst för användaren. Jag måste bara fundera på hur jag implementerar detta på bästa sätt. Återkommer :)

Jag ska till Namibia. Sajten kunde inte hitta det landet?

I nuläget har jag lagt in 89 länder utanför EU/EEA. Här är en lista över de resmål som jag har idag: https://www.esimkollen.se/resmal
Jag ska se till att lägga till fler resmål, inklusive Namibia, senare ikväll :)

Snyggt!
Jag vet inte riktigt hur man ska lösa det men jag hade velat ha någon kvalitetsindikator. Betalar gärna mer bara det funkar bra. Har haft problem både med att 3 i praktiken knappt går att använda och att eSim som saily och Airalo inte heller gör det. På många ställen finns kanske lokala alternativ som gissningsvis skulle fungera bättre?

Jag har funderat på någon sorts möjlighet till att göra recension/reviews. Jag tror det är viktigt att det inte bara är på leverantörsnivå, utan faktiskt på lands/plan-nivå. Låt mig fundera lite på det. Det skulle även kunna vara en delfaktor i valet av vilket eSIM som rekommenderas.

Om föräldrarna och andra lite mer tekniknoviser är målgruppen så kanske man även vill märka ut vilka e-sim som går via app, och vilka som kräver QR-kod för att funka?

Bra shout! Detta är work in progress. I dagsläget har jag lite generella guider på https://www.esimkollen.se/guider. Jag har dock påbörjat lite guider som finnas för varje specifik leverantör på hur man installerar eSIM etc.

Testade snabbt. Tips att när man väljer sin leverantör och får reda på att man redan har trafik i landet, kanske lägga till mängd? Så vet man om ett esim kanske ändå blir aktuellt.

Tack för feedback! Jag har pillat lite på detta i helgen och nu även lagt in en mängdvariabel för att ge ett relevant svar.
Nedan ser du två varianter där någon som har Tre som operatör får olika svar beroende på vilket abonnemang de har hos Tre.

Screenshot 2026-09-13 at 16.13.21.png

Screenshot 2026-09-13 at 16.13.30.png

Snyggt, kan man Swisha ett par hundringar som uppmuntran?

Inget i dagsläget, och har inga höga kostnader för detta heller. Testa gärna och feedbacka - det är mer värt än pengar :)

Ännu bättre, hittar du ett passande esim och går via esimkollen så får jag (Ibland) en liten slant. Då vet jag också att sajten fyller funktion för mer än mig själv och närmsta familjen :D

Jag är just nu förhindrad från att resa under längre pga sjukdom, hade bokad resa till Indien den 18/9 som jag fick ställa in

Toppen