Senaste nytt

ERV vill inte betala ersättning för baggageförsening (Coop med mera kort)

Rusty

Ny medlem
Två väskor kom bort i tre dagar. Skickade in kvitton på inköp tillsammans med dokument för att styrka baggageförsening.

Fick detta till svar:
"Eftersom det är flygbolaget som är primärt ansvarig i egenskap av transportör ber vi dig att i första hand vända dig till dem för ersättning. Av det aktuella försäkringsvillkoret framgår att försäkringsersättning endast lämnas i den mån ersättning inte kunnat lämnas från annan ansvarig part. Observera att många flygbolag har krav på att ersättningsanspråk måste inkomma till dem inom 21 dagar och att du måste skicka in originalkvitton till dem"

Vad ska jag då med försäkringen till? Jag trodde ERV skulle kräva flygbolaget efter att de betalat mig.

Jag tänker inte acceptera detta. Undrar om någon varit med om liknande och hur man bäst argumenterar mot detta?

• Gilla
Reactions: Gus
Skönt att man avslutat allt samröre med Coop!

Detta låter märkligt och villkoren är inget jag känner igen från de gånger vi haft bagageförseningar (2 ggr.)
Första gången var det Folkskam som var försäkringsbolag, de ville ha kvitton mm. och betalade inte ett par flipflops för 150:- för att de var på samma kvitto som matvaror! Annars var det inget snack.

Senast var det Trygg Hansa vi hade med att göra. Blev närmast chockad när jag ringde, beredd på att behöva strula med kvitton, intyg, bråka som med Folkskam. Det de sa var typ "okej är det allt, vi har ditt kontonummer och sätter in pengarna direkt".

Men står det som du skriver i villkoren tvivlar jag på att du kan komma någon vart utan att först dra det med Flygbolaget och se om de betalar, vilket de antagligen är skyldiga att göra.

Edit: Vet inte vilket Med Mera du har men jag tittade på "Mer" och "Betala Efter" inte i något av dessa villkor hittar jag skrivningar som det de enligt dig påstår.
Däremot i linje med det du tror, att de kan kräva ersättning från den som var ansvarig för skadan.

Citat från 11:6 i villkoren för Med Mera Mer: I samma utsträckning som den försäkrade fått ersättning, övertar Europeiska ERV rätten att återkräva utbetald ersättning av den som är ansvarig för skadan eller från annan försäkring eller part.

Last edited:
Det är gamla villkoren. Köpte resan för några månader sedan. Ska säga upp skiten så fort vi kommer hem. Coop har ju blivit helt värdelöst som resekort sen entercard tagit över

• Gilla
Ursäkta, glömde klippa in villkoret dom hänvisar till.

18.8 Gemensamma undantag • Försäkringen gäller inte vid skada på grund av olaglig handling av den försäkrade, dennes förmånstagare eller laglig arvinge. • Ersättning lämnas inte för kostnader som kan ersättas från annat håll enligt lag, annan författning, konvention, skydd eller skadestånd eller då kostnader har ersatts från annan försäkring.

Känns som jag fått en ovanligt nitisk handläggare. ERV har varit tillmötesgående förr om åren när vi haft problem.

Tar hemskt gärna del av andras erfarenheter gällande handläggning av baggageförsening ärenden.

Folksam Resklar är jag nöjd med. I november ifjol blev två väskor försenade med 8h respektive 26h vilket gav 1500kr utan kvitton. Det räckte med ett telefonsamtal och numret på PIR-rapporten :)

Solid försäkring har jag goda erfarenheter av. (är dock en tilläggsförsäkring och inget som ingår i mina försäkringar). 4 väskor försenade i 24 timmar vid HEMKOMST, 800kr/st (3200kr tot) för en premie av 100kr eller något sådant. Pir-rapport och 2-3 dagars handläggning och pengarna på kontot.

• Gilla

18.8 Gemensamma undantag • Försäkringen gäller inte vid skada på grund av olaglig handling av den försäkrade, dennes förmånstagare eller laglig arvinge. • Ersättning lämnas inte för kostnader som kan ersättas från annat håll enligt lag, annan författning, konvention, skydd eller skadestånd eller då kostnader har ersatts från annan försäkring.

Känns som jag fått en ovanligt nitisk handläggare. ERV har varit tillmötesgående förr om åren när vi haft problem.

Tar hemskt gärna del av andras erfarenheter gällande handläggning av baggageförsening ärenden.

Okej ungefär som du skrev men annan ordalydelse.

Detta innebär att bagageförsening är ett moment som aldrig kan ersättas av försäkringsbolaget då alltid transportbolaget har ansvaret. En försäkring som inte skyddar för någonting. Fråga dem i vilka fall de ger ersättning för bagageförsening :)

Ganska skrämmande och rent bedrägeri....

Att man inte kan / ska få ersättning för samma skada hos flera utbetalare / försäkringsgivare är ett axiom i branschen.

Att det sedan finns vissa som skriver om hur de har fått ersättning för samma skada hos, flygbolag, taxi företaget, hemförsäkring, kortförsäkring you name it är faktiskt inget annat än försäkingsbedrägeri i värsta fall.

De skriver ju att man inte får ersättning för något man KAN få ersättning för på annat håll. Inte att man verkligen får ersättning av annan.
Det är ju självklart att försäkringsbolag inte gärna ersätter något man fått ersatt på annat håll (om det inte är en ersättning som är utformad på just det sättet) men det är en halt annan sak. Får man inte något av i detta fall flygbolaget, så ger inte heller försäkringen ersättning. Villkoren är skrivna så bolaget helt kan göra som de vill, neka eller ge ersättning.

Dom vek ner sig direkt när jag ifrågasatte hur dom resonerar. Kommer få ersättning för mina kvitton.

Men det kan fortfarande vara av intresse att höra hur det har fungerat för andra som har erfarenhet av ERV. Detta eftersom dom verkar hantera reseförsäkringar för majoriteten av Sveriges kortutgivare.

Toppen