Senaste nytt

Ersättning för att ha missat överbokad flight

Tur att Tina orkade skriva av sig och få igång diskussionen och uppmärksamheten. Utan den ansträngningen hade SAS nog fortsatt behandla ärendet så som man gör med de andra 99/100 som drabbas av SAS dåliga behandling och inte vet vart de ska vända sig. Jag tycker det är trist när s.k. "service"företag som SAS bara ser till sina egna intressen. Först när de får tillräckligt med dålig publicitet (vilket kostar mer än det smakar) så tar man tag i saker och är "villiga" att hjälpa till. Bättre sent än aldrig, men varför kom det inte naturligt där och då när det verkligen gällde? Inte mycket till servicekänsla där inte. Snarare en tydlig brist på sådan.

Precis, förstår inte alls det. Jag har i princip alltid haft oturen att bli tvingad att dra mina klagomål vidare och sedan fortsätta argumentera för sin sak. SAS har agerat precis som Ryan och jobbat som tusan för att inte ge med sig. Och ja, jag har läst om andra som fått bra behandling. Skulle önska att det kunde ske mig en gång direkt istället för alla mail.

Blev IDB'ad LHR-GOT för 5-6 år sedan pga just överbokning. Blev erbjuden resa till antingen OSL eller CPH med hotellnatt, eller hotell i London, för att sedan fortsätta till GOT med första morgonflight. Valde att stanna i London med gratis boende hos tjejen. Fick 500 eller 600 euro i vouchers för besväret. 4000 bonuspoäng dök också upp på kontot i samma veva plus att jag fick käk och sitta i främre delen på planet hem. Jag var helnöjd, speciellt eftersom allting skedde på deras initiativ och jag behövde aldrig be om något. Stressigt att inte komma hem till föreläsningen dagen därpå, men jag var artig och hövlig och misstänker att jag kanske tjänade på detta.

Blivit sämre behandlad av SAS kompisar när det inte går som det skall.
I mitt fall vinner LH som inte brydde sig det minsta om att hjälpa till utan man skickade problemet till nästa flygplats. Nu vet jag inte riktigt vilken överenskommelse LH har med SAS, kan ju vara så att SAS inte vill ersätta LH om man t ex ombokar ett gäng resenärer.
Då kanske det är billigare att ta hotellövernattning mm.

Ryanair har vid flera tillfällen lämnat samtliga resenärer i sticket i många EU länder.
Jag minns en gång när det var dimma på Säve & Ryanair landade på Landvetter istället.
Pax fick gå av där och sedan flög Ryanair planet omedelbart tillbaka till London tomt.
Kvar på Säve stod 189 passagerare vars Londonresa gick upp i rök. Någon ersättning fick aldrig någon såvitt jag minns.

Ryanair har vid flera tillfällen lämnat samtliga resenärer i sticket i många EU länder.
Jag minns en gång när det var dimma på Säve & Ryanair landade på Landvetter istället.
Pax fick gå av där och sedan flög Ryanair planet omedelbart tillbaka till London tomt.
Kvar på Säve stod 189 passagerare vars Londonresa gick upp i rök. Någon ersättning fick aldrig någon såvitt jag minns.

Nu är det väl ingen som föreslår att Ryan är ett bolag man reser med om man bryr sig om saker som kundtjänst, men nog upplevde inte trådstartaren någon omfattande glädje av att SAS vägrade hjälpa henne på flygplatsen och hon själv fick boka om flyget för 9000kr bara för att resterande passagerare följde med planet.

Bokar man en biljett med SAS förväntar man sig lite mer än om man bokar en Ryan biljett. Uppenbarligen känner SAS att de hellre vill vara en LCC och att det där med nöjda kunder är överskattat annars hade de agerat direkt på Arlanda istället för att reagerat på dålig PR på internet.

Vi vet också alla att de hade kunnat bokat om biljetten med det alternativa bolaget omedelbart och därigenom löst problemet, om jag vill tjafsa om vad jag har rätt till eller monetär kompensation hade jag vänt mig till en jurist - hos ett flygbolag förväntar jag mig bara en snabb lösning.

Blev under den korta finska flygstrejken strandad av AY med ombokning till senare flight som följd.
När jag förklarade för dem att då är det kört för mig eftersom jag hade mötestider att passa, då bokade man in mig på en SAS-Kärra så jag skulle hinna i tid.
Inget gnäll, inget tjafs från deras sida utan man löste problemet direkt. Och så fick man ett väldigt tacksam kund

Att jämföra SAS med Ryan är väl lite magstarkt. SAS brukar fixa sina fel, Ryan struntar i felen och går vidare.
Det är iaf min erfarenhet.

Också nyfiken på hur det här löste sig

(Oj, hur har jag missat den här tråden!?)

Klart det händer att flighter blir överbokade, men det är i sådana här situationer man förväntar sig att "riktiga" bolag ska sköta sig bättre än vad SAS gjorde. Det är solklart att de skulle ha bokat om Tina till den LH flight hon själv betalade för. Hoppas de kommit i kontakt med Tina och löst detta.

Toppen