Senaste nytt

Ersättning för att ha missat överbokad flight

SAS är så pinsamt dåligt numera att man tar sig för pannan. Att SAS servicemässigt blir allt mer likt Ryanair är ju ingen nyhet.

Men att SAS skulle bli LIKA illa som Ryanair trodde inte ens jag. De går verkligen från klarhet till klarhet i sin "Ryanair style" behandling av sina passagerare.

Som flera redan har nämnt är det bara att stå på dig och begära full ersättning för dina utlägg samt den lagstadgade ersättningen för IDB. Utöver det hade i alla fall jag krävt en riktigt bra förklaring hur detta överhuvudtaget kunde uppstå samt en icke standardiserad och uppriktig ursäkt!

Slutligen välkommen till bc.se och ett jättestort GRATTIS i efterskott! Hoppas att firandet blev precis så bra som det var tänkt trots incidenten.

Det som låter konstigt är att det inte ens gick att checka-in dagen innan.
En kompis till mig upplevde nåt liknande torsdag 20/6. Hans SK biljett ARN-HEL hade spårlöst försvunnit ut ur datasystemen.

Alla som flyger ofta råkar ut för överbokade flyg och IDB då och då. Det som jag tycker låter ovanligt i denna historien är att det var stopp redan i check-in disken, och att TS blev stående där ända tills 10 minuter innan avgångstid.
Normalt är det gateagentens jobb att reda ut överbokningssituationer. Alla med en bekräftad plats på flyget ska kunna checka in (även om man kanske inte får en sittplats). Det är först när incheckningen stängt (normalt 30 min innan avgång) som man ju verkligen vet om det råder en överbokningssituation eller inte.
Det får mig att tro att det inte är så enkelt som en vanlig overbooking situation utan att det möjligen var något problem med biljetten, men jag håller med om att den verkar ha skötts konstigt av SAS, även om den stackars agenten nog gjorde vad hon kunde för att lösa den. Som sagt, skriv till SAS för förklaring och ersättning. Jag tror att de kommer att ge dig pengarna tillbaka samt kompensation, men det kan nog ta några veckor.

Känns långsökt att jämföra SAS med Ryan Air som någon gjorde tidigare.

Ja, vi vill väl gärna sitta här och raljera lite ibland när SAS tar bort pre-takeoff champangen eller drar ner på ombordcateringen.
Men när det kommer till kritan så är det ljusår mellan den kundattityden SAS har vad man utsätts för av lågprisbolagen. Jag har själv alltid blivit sjyst behandlad när saker inte gått som förväntat.

Toppen