Error Fare, kommer det lyckas?

Davvelavve skrev:Bokade idag en (?) error fare hos BA. BUD-LHR-DFW-FLL tur/retur för drygt 8000 i business, har fått biljetten och allt men finns det risk att den tas bort ändå? Fanns för övrigt även för 6000 till new York och LAX/SFO.Klicka för att utvidga...
Datum och bokat direkt hos BA?

Om du inte vill posta publikt så skicka PM.

GOTBound skrev:Datum och bokat direkt hos BA?Om du inte vill posta publikt så skicka PM.Klicka för att utvidga...
Fanns i princip hela våren och hela hösten men BA upptäckte sitt misstag efter ca 1 timma tyvärr. Bokade direkt på BA för övrigt.

Kan tipsa om denna sida som skickade mail när dealen kom upp (så jag hittade den).

Travel-Planing.jpg

Business Class Archives

Flying business class for cheap? No problem! Here’s a current overview of business class deals as well as some tricks to find the cheapest flights! Business class is a product situated between (premium) economy and first class. The prices are still fairly affordable compared to first class, and...

cropped-Travel-Dealz-Icon-32x32.png

travel-dealz.eu

palmen skrev:Inte till just USA då de hamnar i problem med DoT i så fall. Väldigt starkt konsumentskydd där. Övriga världen så är det större chans det avbokas.Klicka för att utvidga...

Njaä, reglerna ändrades 2015 och just fall med orimligt låga priser är ju sånt som flygbolagen har en hyfsat bra chans att påvisa är misstag

och inte kanonrea.

Men definitionerna är inte solklara.

As a matter of prosecutorial discretion, the Enforcement Office will not enforce the requirement of section 399.88 with regard to mistaken fares occurring on or after the date of this notice so long as the airline or seller of air transportation:

(1) demonstrates that the fare was a mistaken fare; and

(2) reimburses all consumers who purchased a mistaken fare ticket for any reasonable, actual, and verifiable out-of-pocket expenses that were made in reliance upon the ticket purchase, in addition to refunding the purchase price of the ticket.

IMG_9754.jpg

DOT Will No Longer Make Airlines Honor Mistake Fares - View from the Wing

The DOT has unilaterally decided to ignore its published rules, and has provided guidance that it will no longer make airlines honor mistake fares -- as long as airlines make consumers whole for costs they incur in reliance on those fares. That's a bad approach, ripe for potentially even more...

favicon.ico

viewfromthewing.com

https://www.transportation.gov/sites/dot.gov/files/docs/Mistaken_Fare_Policy_Statement_05082015.pdf

GOTBound skrev:Datum och bokat direkt hos BA?Om du inte vill posta publikt så skicka PM.Klicka för att utvidga...
Tror han menar denna:

img_3162118627954528059.jpg

[PREM FARE GONE] Dub jfk $523 J on BA roundtrip - FlyerTalk Forums

Mileage Run Discussion - [PREM FARE GONE] Dub jfk $523 J on BA roundtrip -

www.flyertalk.com

Fanns många billiga resor till USA/Mexiko från europiska flygplatser. Verkar som många där skriver att biljetterna kommer att nekas.

palmen skrev:Då det är till USA skulle jag säga att det är extremt hög chans att den hedras. Inget flygbolag vill hamna i trubbel hos DoT i USA.Jag skulle personligen säga att den kommer hedras med 99,9% säkerhet. Men som alltid med misstanke fares, se till att boka allt annat flexibelt.Klicka för att utvidga...
Intressant många på flyertalk skriver att BA har avbokat error fares många gånger tidigare.

Flyer722 skrev:Intressant många på flyertalk skriver att BA har avbokat error fares många gånger tidigare.Klicka för att utvidga...
Jag har fått error fares avbokade med BA till Malaysia och Australien. USA har dock tidigare varit en skyddad marknad, men @Homer påpekar ju att det ändrats.

Jag flög ju på BA Error fare 8000 SEK i First tor JNB-BCN för några år sedan, den avbokades inte trots att ordinarie pris skulle vara 80k. Finns reserapport på den resan.

Man får göra skillnad på olika avbokningar, finns inget 1:1 förhållande mellan olika error fares.

6-9000 kronor i Business är inte oskäligt lågt, dessa priser har funnits några ggr utan att vara mistake fares innan. Men jag får nog revidera 99,9% att de hedrar den om nu DoT ändrat sig i frågan.

Davvelavve skrev:Saudia körde ju länge Aten till Singapore för 700 euro i business som inte var en error fare.Klicka för att utvidga...
Saudi från Europa till Asien för ca 7000 kr i Business finns kvar till och från i olika varianter.

Jag tror inte att det är helt orimligt att biljetten hedras trots allt. Dyker emellanåt upp deals i detta spannet (kanske lite dyrare) med olika flygbolag. Hade det varit helt galet stor skillnad som palmen beskriver ovan hade det varit annorlunda. Jag säger 50/50.

Back