Senaste nytt

Error fare Jakarta-Usa Full Flex Business ca 5k SEK T&R

Hur gör ni som behöver positionera er inför en sån här flight?
Bokar en fullflex biljett eller bokar något närmre inpå när det är dags?
Har inte räknat på det men i båda fallen känns det som det hade blivit nästan samma pris som att bara köpa en promotionbiljett i business.
Hosta upp deg för en ekobiljett och positionera sig tätt inpå måste ju kosta bra med flis och även en fullflex eco lär ju landa på samma pris som en billig biljett i business.
Känns som jag måste missa något hur man går till väga i såna här fall :D
Vänta någon vecka med att boka för att se om de låter en flyga, det brukar normalt bli känt några dagar efter en sådan här error fare om man får åka eller om de kommer att boka av. Om man får åka så börjar man leta deals då för anslutning

Vänta någon vecka med att boka för att se om de låter en flyga, det brukar normalt bli känt några dagar efter en sådan här error fare om man får åka eller om de kommer att boka av. Om man får åka så börjar man leta deals då för anslutning
Jobbigt om man väntar 2-3 veckor och man bokar ett positioneringsflyg för att dom sedan drar tillbaka, om dom väl kan dra tillbaka det efter 5 dagar bör dom väl kunna göra det efter 21 dagar tänker jag?
Gissar att det inte hinner gå så länge vanligtvis då dom troligen inte vill att folk sitter på sådana biljetter ifall dom råkar vara i närtid och gör allt i sin makt att så snabbt som möjligt boka av dom.

Jobbigt om man väntar 2-3 veckor och man bokar ett positioneringsflyg för att dom sedan drar tillbaka, om dom väl kan dra tillbaka det efter 5 dagar bör dom väl kunna göra det efter 21 dagar tänker jag?
Gissar att det inte hinner gå så länge vanligtvis då dom troligen inte vill att folk sitter på sådana biljetter ifall dom råkar vara i närtid och gör allt i sin makt att så snabbt som möjligt boka av dom.
Jag har bokat error fares 7-8 gånger de senaste 6 åren och bara 2 har jag fått åka på , i samtliga fall har jag fått veta inom en vecka om de blir avbokade eller om de blir av, den senaste jag fick flyga var Cathay First från Vietnam för några år sedan Cathay sa efter 3 dagar att alla som bokat och biljetterat kommer att få åka, den resan var för mig i Juli och var bokad 1a Januari

Har inte bokat så många error fares själv, men som jag förstått det så är en bra praxis att inte boka allt runtomkring annat än avbokningsbart... Åtminstone initialt.

Hur gör ni som behöver positionera er inför en sån här flight?
Bokar en fullflex biljett eller bokar något närmre inpå när det är dags?
Har inte räknat på det men i båda fallen känns det som det hade blivit nästan samma pris som att bara köpa en promotionbiljett i business.
Hosta upp deg för en ekobiljett och positionera sig tätt inpå måste ju kosta bra med flis och även en fullflex eco lär ju landa på samma pris som en billig biljett i business.
Känns som jag måste missa något hur man går till väga i såna här fall :D
Jag tänker satsa på att hitta award till lämpligt ställe i Asien och sen ta mig därifrån till Jakarta. Eftersom det är fullflex på ANA bokningen så är det ju bara att boka av om jag inte hittar någon bra/prisvärd lösning på positioneringen.

Kolla Scoot från Berlin eller Athen för positionering. Nyligen fanns det enkel till Singapore för ca 1700 från Berlin eller 3800 i premium. Har funnits billigt från ATH också.

När man bor i Asien är det ju lättare att positionera sig, bokade en resa runt jul för 3 personer. Jag bokade BC till LAX, måste säga att BC sätena på det första benet ifrån Jakarta till Tokyo var ju inte jätteimponerande, ser ut som en lyxig premium economy stol, inte full flat osv. Man hade ju nästan glömt att BC såg ut såhär för 10-15 år sedan.

Är nyfiken på erfarenheter att hoppa över det sista benet på hemresan. Minns en kollega berätta att hon ofta gjorde så, men att det bara fungerar om man flyger med handbagage. Någon med erfarenhet?

Jag bokade BC till LAX, måste säga att BC sätena på det första benet ifrån Jakarta till Tokyo var ju inte jätteimponerande, ser ut som en lyxig premium economy stol, inte full flat osv. Man hade ju nästan glömt att BC såg ut såhär för 10-15 år sedan.
Jag flög ANA C från Taipei till Tokyo förra veckan, och gissar att det är samma kabin. Påminde rätt så mycket om SAS gamla business.

Är nyfiken på erfarenheter att hoppa över det sista benet på hemresan. Minns en kollega berätta att hon ofta gjorde så, men att det bara fungerar om man flyger med handbagage. Någon med erfarenhet?

Har man tänkt hoppa över sista benet så är det ju rent generellt helt klart att rekommendera att resa med enbart handbagage. I annat fall så bör man ha en lång anslutning på flygplatsen där man tänkt hoppa av så man med någon form av rimlig ursäkt kan be flygbolaget att bara checka in väskan till den flygplatsen. Finns väl alltid en viss risk att de inte låter en göra det (framförallt inte om anslutningen är för kort så att det är uppenbart att du tänkt hoppa av och inte bara behöver komma åt väskan temporärt där.
Givetvis så kan du ju hoppa över sista benet även om du har incheckad väska, och väskan kommer ju inte få åka med planet utan dig, så den kommer att lastas av, och på ett eller annat sätt kommer du kunna få tag på den. Detta är dock verkligen inget att rekommendera, framförallt inte då det inte är så sympatiskt mot de andra passagerarna på flighten som måste sitta och vänta medan de hittar dina väskor för att lasta av, men kommer ju även ta en del tid och kanske vara lite krångligt att få tag på din väska.

Slutligen så är det läge att vara extra försiktig med detta om man reser på just en error fare. Biljettpriser bygger ju på att man åker alla legs man bokat, och vi vet ju att A-B-C kan vara billigare än A-B osv (därav koncept som hidden city ticketing), och i teorin så kan flygbolaget göra en re-pricing av din biljett om du inte åker alla delar av den. I normalfallet så är ju detta inget flygbolagen ägnar sig åt, men det finns en liten risk att de har extra bevakning på just error fare-biljetter och försöker sätta åt de som utnyttjar dessa. Antagligen ingen jättestor risk med ANA, men vill minnas att det kanske var BA som åtminstone hotade med detta (vet inte om det faktiskt gjordes) på en error fare från Oslo för några år sen.

Toppen