Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

Min fru flög Delhi-Munchen i veckan i ekonomi, på hennes plats låg det ett personligt handskrivet kort som välkomnade henne ombord och man uppskattar att som senator valt att flyga med Lufthansa. Hon fick hela raden, 3 platser, för sig själv, vet inte om de blockat det för henne men vid inchecking såg det ut som om gång platsen var tagen så kanske en block pga senator status

Min fru flög Delhi-Munchen i veckan i ekonomi, på hennes plats låg det ett personligt handskrivet kort som välkomnade henne ombord och man uppskattar att som senator valt att flyga med Lufthansa. Hon fick hela raden, 3 platser, för sig själv, vet inte om de blockat det för henne men vid inchecking såg det ut som om gång platsen var tagen så kanske en block pga senator status

De verkar blocka i den utsträckning det går. Är det fullt så är det men det händer relativt ofta att jag sitter på ett fullt plan och platsen bredvid är ledig.

Jag tror detta ofta är en indirekt effekt av att SEN (ibland, ej helt konsekvent ) kan välja specialsäten som kostar vanliga ekonomipassagerare extra.

Jackpot! Köpte en t/o/r Swiss business class biljett ARN-ZRH-ICN. Uppgraderade utresan till First med eVouchers och fick en op.up på hemresan. Så First t/o/r till det facila priset 19k SEK.

Köpte du en vanlig business och ringde sedan in för voucher? Är det alltid möjligt att applicera voucher eller är det mycket om och men i mån av plats etc?

Gäller det även om jag bokar ekonomiklass och lägger på en voucher till business då?

Köpte du en vanlig business och ringde sedan in för voucher? Är det alltid möjligt att applicera voucher eller är det mycket om och men i mån av plats etc?

Gäller det även om jag bokar ekonomiklass och lägger på en voucher till business då?
Ett par noteringar som kanske kan hjälpa andra.

Senator hotline är bra att prata med när vouchers ska användas. De har koll och vana.

Det krävs olika antal vouchers beroende på vilken class fare (bokstav) som ursprungliga biljetten är bokad i. Att försöka få till en ”up-sell” till bättre bokstav är utmanande/ dyrt. (Hotline kan inte göra detta utan måste ske genom telefonbokningen. De är inte vana vid förfrågan och om du exempelvis betalat i SEK och ringer utanför kontorstid i Sverige kan de inte göra något alls pga att prissättningen blir i olika valutor) Online systemen för bokning (privat eller jobbets) väljer automatiskt billigaste fare inom kabinkategorin. Att ändra i efterhand kan innebära ganska stora merkostnader så om möjligt boka önskad fare i första läget.

Uppgradering med pengar omöjliggör att använda vouchers för att hoppa fram ytterligare ett steg, åtminstone före check-in.

Det krävs tillgängliga platser, inte bara till försäljning utan smalare än så. Om det inte går att uppgradera direkt efter bokning kan man be att få bli waitlisted, vilket då kommer synas på bokningen i appen.

Det är mån av plats, det är inte alltid det går och det går numera att applicera via webben, men inte via det vanliga flödet. Man får typ googla upgrade voucher för att hitta Lufhansas specifika sida och sen kan man logga in.

Toppen