Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

Endast rest 2 ben med LH sedan matchningen, business ARN-FRA och first FRA-EWR.

Under ARN-FRA väldigt bra service under hela flighten, fick många frågor om något mer önskades. Tilltalad med efternamn hela tiden. Vet inte vad som berodde på status eller om det bara var bra crew, men bättre än alla gånger jag rest LH inom Europa tidigare.

First-flighten går väl inte att säga så mycket om. Det var min första first-flight så har inget att jämföra med. Status spelar väl mindre roll i First när servicen redan håller såpass hög nivå.

Negativt: app-upplevelsen. LH-appen verkar t.ex. tro att jag antingen är HON och/eller att jag flyger i First nästa flight MUC-BKK trots att jag reser i Business och är SEN. Samt chatten i appen som fortfarande är kass trots att man har status så ingen skillnad där.

Jag fick tillgång till SAS Fast Track genom att först skanna mitt EBG-kort och sedan min LX-biljett, där mitt SEN-status var inlagd. Rätta mig om jag har fel, men ska inte även SEN-medlemmar i LH-gruppen också ha tillgång till CPH Express?
Ingen fast track på CPH.
På GVA står det i appen under biljett-detaljer "dra nytta av fast lane , boka tid här"
Känns väldigt krångligt att behöva boka tid. Det visar sig att det är en betaltjänst dessutom.
Matchar inte alls mina förväntningar på SEN status.
Samtliga Star Gold-medlemmar har gratis tillgång till Fast Track på de flesta flygplatser när man reser med LH Group.

Betaltjänsten finns antagligen för dem som har varken status eller reser i C. Dålig implementering om man försöker kränga en tjänst man inte behöver.

Under ARN-FRA väldigt bra service under hela flighten, fick många frågor om något mer önskades. Tilltalad med efternamn hela tiden. Vet inte vad som berodde på status eller om det bara var bra crew, men bättre än alla gånger jag rest LH inom Europa tidigare.
Högst troligt hade uppmärksamheten ombord att göra med att du var First resenär, och inte pga status.

First-flighten går väl inte att säga så mycket om. Det var min första first-flight så har inget att jämföra med. Status spelar väl mindre roll i First när servicen redan håller såpass hög nivå.
Status kan spela roll. Flygit LH F ett anta ggr när jag serverats sist trots att man är på första raden. Då har det suttit SEN/HON på rader bakom. Detta spelar ju mindre roll, aldrig något som tagit slut.

Samtliga Star Gold-medlemmar har gratis tillgång till Fast Track på de flesta flygplatser när man reser med LH Group.

Betaltjänsten finns antagligen för dem som har varken status eller reser i C. Dålig implementering om man försöker kränga en tjänst man inte behöver.

.... Rätta mig om jag har fel, men ska inte även SEN-medlemmar i LH-gruppen också ha tillgång till CPH Express?

...

Kanske hade det fungerat i CPH express. Ville inte chansa, det stod inte i appen och ingen markering på pappers-BP heller.

CPH är ju lite speciellt eftersom sas har helt egen fast track. Det finns ingen star fast track utan varje enskilt bolag måste aktivt välja att delta i CPH express. De Star-bolag brukat resa med har inte varit med i CPH express.
(Eller någon variant där egna business och ev guld kunder accepteras men INTE om man reser med annat bolag. Markering på BP har varit det som avgjort)

Dåligt implementerat kanske är sammanfattningen.

Bokade ARN-BRU-MAN med Brussels och MAN-ZRH-ARN.

Bokningen var inga konstigheter. Bokad classic för jag hade väska så det ingick plastval etc.

Utresan inte så mycket att säga om, Brussels är Brussels. Ingen rolig ecoprodukt.

Hemresan var samma dag som Crowdstrike hände och det var kaos på Swiss men inte på flygplatsen generellt vilket var skönt. Blev uppgraderad i gate innan de ställde in allt.

Kundtjänsten fruktansvärd, kunde inte erbjuda hemresa samma dag trots att det gick flyg till Sverige så köpte en egen biljett som de nu vägrar ersätta.

Hävdade att de inte kunde boka om eftersom jag hade bagage incheckat trots att jag stod med det i handen. Allmänt körigt och inte särskilt premium.

Har en resa till med Lufthansa bokad, men jag kommer inte jaga Senatorstatus efter det här iaf.

Och blir ytterligare ett mål att driva i arbitrering. Lovade mig själv att inte flyga LH-gruppen om det gick att undvika efter att Lufthansa vägrade betala nedgraderingsersättning när jag blev flyttad från F till C på revenue-biljett. Blev lockad av Senatormatchen men minns nu varför jag skulle sluta.

Matchat till Senator och flugit tre stycken Economy Light-ben med LH hittills. ARN-FRA, DUS-MUC samt MUC-ARN. Ingen uppgradering och ingen recognition. En erfarenhet som nybörjare med Senator är dock att man har tillgång till Lounge on Arrival. En riktigt bra förmån i mitt tycke, som jag använt flitigt som EBD hos SAS. Som Senator har jag nu nyttjat den både på FRA och MUC. Bara att scanna boardingpasset, utan några konstigheter!

Första SEN-flighten med Eurowings basic (motsv LH/LX light) ALC-PRG-ARN.
Ben 1: Ingen fast track, prio boarding, ingen recognition, för knäna den trängsta D-plats jag någonsin suttit på. En snäll flygvärdinna lät mig dock byta till C-plats med tomt mittsäte.
Ben 2: Lounge i PRG (Erste Lounge, helt OK att tillbringa 4h i). 2 pip i gaten och flyttad till 1A Bizclass. Ingen recognition. Tveksamt utbud av ätbart/dryck.

Seatblock på 3 av 4 flyg med LOT på rad 1 (eco light). Recognition på Austrian och fick en våtservett (exklusivt) men placerad i mitten på planet med infant brevid. Var lite stelt eftersom bebisen sov. Kunde inte välja plats trots att jag var incheckad.

Har inga bra erfarenheter från LH, Austrian och Swiss men alla kan ha dåliga dagar.

Aha, det kanske är ett välkänt hack - man måste ange EB nummer med statusen som prefix? Lyckades nu addera medresenärens kort i Lufthansa appen när jag skrev EBG före siffrorna.
Ser ut som det tog ordentlig, eftersom appen bekräftar att MiniMe är ... Pandion?!

IMG_20240815_122449.jpg

Toppen