Senaste nytt

Erfarenheter från användning av SAS nya Counscious traveler bagagetag?

Jag försöker förstå uppsidan med taggen men lyckas inte... Är tanken att man ska minska materialförbrukningen som sker i form av utskriften av den vanliga bagagetaggen?

I så fall så krävs det väl att alla världens flygbolag gör gemensam sak, och det helst samtidigt. Eftersom om inte den lilla - men ack så viktiga - papperslappen på våra incheckade väskor fungerar som tänkt överallt så kommer ju bagage garanterat att vara på villovägar och fara kors och tvärs över hela jordklotet. Utan att veta säkert så misstänker jag ändå starkt att den sammantagna miljöbelastningen av all felaktig bagagehantering kommer att vara flera gånger större än... Ja, ni fattar.:eek:

Men det är klart. Nån måste ju vara pionjär annars så händer ju inget. Men jag personligen kommer att välja att avvakta. :) Eller så har jag missuppfattat allt?
Finns väl också en liten tidsbesparing på att kunna gå rakt till bag drop. På vissa flygplatser kan detta spara flera minuter pga gångdistans, långsamma maskiner och ovana resenärer.

Dum fråga kanske... men hur blir det med Prio, dvs om man är berättigad till Prio-tag?

det tror jag man kan glömma....

fattar inte att de inte löpte linan fullt och hade en skärm på den?
kom igen... det är ju snart 2025, trodde faktiskt att det var en sån man skulle få

Googlar man på "electronic luggage tag" eller "electronic bag tag" får man upp en del träffar, vissa ända tillbaka till 2013 då daily mail proklamerade följade för British Airways nya satsning

Is this the end of sticky luggage labels on flights? British Airways ditches them in favour of reusable electronic tags​

Jag försöker förstå uppsidan med taggen men lyckas inte... Är tanken att man ska minska materialförbrukningen som sker i form av utskriften av den vanliga bagagetaggen?

I så fall så krävs det väl att alla världens flygbolag gör gemensam sak, och det helst samtidigt. Eftersom om inte den lilla - men ack så viktiga - papperslappen på våra incheckade väskor fungerar som tänkt överallt så kommer ju bagage garanterat att vara på villovägar och fara kors och tvärs över hela jordklotet. Utan att veta säkert så misstänker jag ändå starkt att den sammantagna miljöbelastningen av all felaktig bagagehantering kommer att vara flera gånger större än... Ja, ni fattar.:eek:

Men det är klart. Nån måste ju vara pionjär annars så händer ju inget. Men jag personligen kommer att välja att avvakta. :) Eller så har jag missuppfattat allt?

Naturligtvis handlar det om att minska den ekonomiska belastningen för flygbolagen, inte om någon miljövinst i första hand.

Om alla använder permanenta taggar behöver flygbolagen inte köpa dyra skrivare, med dyra specialpapper som bara kan hanteras av dyra datorsystem. Man slipper personal som ska underhålla dem, man slipper trasiga enheter och passagerare som inte kan klistra på sina lappar. Och det är såklart otroligt lockande.

Problemet är som vanligt att det system som finns nu är globalt och funkar från första megaflygplats ner till minsta lilla flygfält. Det är djupt rotat och förutom teknisk utveckling som inte rubbar nuvarande etikettsystem (typ att man lägger in RFID-taggar i klisterlappen och förbättrar avläsningen) så finns det väldigt lite att göra om man åtminstone inte har hela IATA med sig.

Lufthansa och andra har också prövat men det är inte lätt.

Som en gammal ankomstservice-räv är det ju en mardröm att hitta en väska utan destination och namn!
Finns dessutom många flygplatser som inte använder streckkodsläsare, exempelvis alla småflygplatser runtom i landet.

Exempel:
En väska(och passagerare) ska åka UME-ARN-MMX.
I Umeå lastas väskan fel och skickas till Bromma.
I normala fall skulle felet uppdagats på Bromma och väskan hade taggats om och skickats raka spåret till MMX.
Vad händer nu? Troligtvis kommer lastarna på Bromma se ut som fågelholkar då de aldrig sett en tagg utan en 3 bokstavskod.

God tanke kanske, men hmm

Jag tog en för laget och checkade in bagage på morgonflighten från MMX-ARN. Den dök faktiskt upp på bandet i Stockholm- dessutom bland de första. Men det kan lika gärna handla om slumpen.

Jag pratade även med gateagenten på MMX om det hela. Jag fick en bekräftelse på att väskan var lastad med kommentaren ”åh, den har en annan nummerserie än vanligt”. Mycket riktigt hade de blivit överrumplade av dessa taggar när de började dyka upp under förra veckan. Ingen information från SAS till handlingbolaget.

Intressant det där med appen också. Jag fick notis när bagaget scannades, men jag kan verkligen inte hitta någonstans var väskan syns sen knutet till bokningen. Det vill jag minnas att man kan göra normalt sett.

Reser på Go Light men fick "standardmejlet" om att pga full flight går det bra att checka in handbagaget (max 8 kg) gratis. Men såklart går det då inte att använda bagtaggen. Dyker inte upp som alternativ i appen.

Toppen