Senaste nytt

Erfarenheter från användning av SAS nya Counscious traveler bagagetag?

När jag flög från MMX blev jag kontaktade vid gate av personal som sett mig checka in och som undrade varför jag inte satt på hela den utskrivna bagagetagen utan bara en mindre del. Jag berättade om den nya tagen och personen såg skeptisk ut. Tydligen scannar de inte koderna utan personalen tittar på bagagetaggarnas beteckningar när de lastar väskorna på MMX. Ren tur att de fick tag på mig vid gate och fick info om min slutdestination.

När jag flög från MMX blev jag kontaktade vid gate av personal som sett mig checka in och som undrade varför jag inte satt på hela den utskrivna bagagetagen utan bara en mindre del. Jag berättade om den nya tagen och personen såg skeptisk ut. Tydligen scannar de inte koderna utan personalen tittar på bagagetaggarnas beteckningar när de lastar väskorna på MMX. Ren tur att de fick tag på mig vid gate och fick info om min slutdestination.
Problemet med CT-taggen är just det att det inte står vart väskan ska. På MMX har det väl varit lättast att kolla om det står "BMA" för BRA och ARN för SAS

Får man fortfarande en utskriven tagg *också* alltså? Vad är då poängen med special taggen överhuvudtaget?

Får man fortfarande en utskriven tagg *också* alltså? Vad är då poängen med special taggen överhuvudtaget?

Det är en ofärdig lösning. SAS ville antagligen egentligen ha en tagg med e-ink som Lufthansa körde (åtminstone att döma av hur marknadsföringen av taggen gjordes i början och att den aldrig någonsin visades i helbild). Då hade det varit mindre problem. Men av någon anledning så körde man på den här lösningen som är billigare och tydligen inte så användbar. Man har helt glömt bort att kolla hur bagagesystem fungerar och att det fortfarande är mycket människor inblandade och att inte allt bagage scannas hela tiden.

Och som vanligt har man glömt informera sina anställda om det hela.

Nej, man får inte en utskriven tagg.

En flygplats använder BRS - baggage reconsilliation. Om Swedavias personal är lat är det inget man kan göra åt det utöver klaga.

Eller så checkar man in lite halvfina kläder man inte behöver och hoppas att den kommer bort ett tag....

På Luleå flygplats vart de helt paff... de hade inte hört talas om den där taggen.... men den gick att scanna

Bagaget hittade sin väg till LLA trots tight connection och förvirringen i Malmö.

Jag tycker idén i grunden är bra och kommer fortsätta att använda CT-taggen trots bristerna. Skulle däremot inte bli förvånad om projektet läggs ner med hänvisning till att ”kunderna inte verkar efterfråga produkten”.

Jag försöker förstå uppsidan med taggen men lyckas inte... Är tanken att man ska minska materialförbrukningen som sker i form av utskriften av den vanliga bagagetaggen?

I så fall så krävs det väl att alla världens flygbolag gör gemensam sak, och det helst samtidigt. Eftersom om inte den lilla - men ack så viktiga - papperslappen på våra incheckade väskor fungerar som tänkt överallt så kommer ju bagage garanterat att vara på villovägar och fara kors och tvärs över hela jordklotet. Utan att veta säkert så misstänker jag ändå starkt att den sammantagna miljöbelastningen av all felaktig bagagehantering kommer att vara flera gånger större än... Ja, ni fattar.:eek:

Men det är klart. Nån måste ju vara pionjär annars så händer ju inget. Men jag personligen kommer att välja att avvakta. :) Eller så har jag missuppfattat allt?

Toppen