Senaste nytt

Erfarenheter av att ett nybyggt hotell inte hinner öppna i tid - vad händer?

Maja

Medlem
Hilton har inte skött detta snyggt. Har haft en "rolig" mailkonversation baserat på en gammal förfrågan som jag skickade för någon vecka sedan. När de väl svarade fick jag erbjudande om att antingen kunde jag få på Homewood Suites Times Square eller DoubleTree Times Square West.

Svarade att isf väljer jag Homewood Suites och frågade hur vi sköter det rent praktiskt utan att ringa 1-800-nr alt. det svenska 020-nr som ej går att nå från Sverige.

Medarbetare nummer 2 svarar med att rabbla upp en massa 1-800-nr och skriva ut webbadressen till sidan där jag kunde hitta alla internationella telefonnummer samt hur jag kontaktade dem om jag hade problem att göra en bokning.

Blev milt sagt rätt irriterad och påtalade att jag tyckte att medarbetare nummer 2 var rent ut sagt arrogant och rimligen inte kunde ha läst ett enda ord av vad jag skrev i mitt tidigare mail (som låg citerat under). Ifrågasatte vilken service de bedrev etc.

Någon dag senare skriver medarbare 3 och ber ursäkt. I samma veva så skriver de att de har sett att jag hade ju ändå en reservbokning så de undrade om de inte bara kunde avboka HGI Times Square South som de inte skulle hinna öppna i tid. Påtalade att de under inga omständigheter skulle avboka att valet måste vara mitt vilket hotell jag väljer att avboka. Att detta var en ren reservbokning då de inte förmår sig att ge mig ett vettigt svar samt att min fråga kvarstod vilket hotell de tänkte erbjuda mig i stället.

I samband med medarbetare 2:s svar så fanns det en länk längst ner i mailet till en kundundersökning. Valde att besvara den då jag var ganska irriterad på dels tonen i medarbetare 2:s svar samt deras oförmåga att följa upp vad medarbetare 1 hade föreslagit som ersättningshotell.

Nu en dryg vecka senare så kommer ett svar på enkäten där de ber så hemskt mycket om ursäkt men nu plötsligt så öppnar hotellet den 24/10 och inte alls den 1/11 som det ännu står på hemsidan. Enligt Guest correspondence så har de har direkt kontakt med hotellet och deras öppningsdatum är nu 24/10, men pre-sell date är fortfarande 1/11.

Själv är jag måttligt road av hela situationen just nu och vet inte riktigt vad jag ska tro. Har en reservbokning på The Renwick för ca $300 mer för mina 6 nätter. Ska jag bara köra på den i stället och hoppas på en uppgradering som HHD så att jag får en suite med tillgång till minikyl och micro, eller chansa på att HGI verkligen är up and running den 27/10 när jag anländer. Frukosten på HGI fungerar vanligen bättre för mig och dottern än vad jag har sett erbjuds på The Renwick. Lite för mycket socker och lite frukt etc.

Så alla tankar och input mottages tacksamt då jag själv känner mig rätt snurrig över hela situationen samt deras olika svar. Från ena dagen då hotellet inte öppnar och vill avboka mig, till att nästa dag säga att det visst öppnar och vilja avboka min reservbokning.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

jsn

Medlem
Jösses!
Jag gissar det beror på hur viktigt det är för er att verkligen kunna checka in på det hotell ni först reser till, samt hur roligt det kan vara att bo på ett hotell som har öppnat men ännu inte börjat sälja rum :S Om detta är viktigt så får du nog satsa på backup-bokningen, men om du är beredd att ta en diskussion och ev fight på plats så behåll originalbokningen. Du har ju #3 brev att falla tillbaka på om de inte har öppnat.
 

agehall

Medlem
Du måste prata direkt med hotellet. Att maila med Hiltons centrala kundtjänst är helt meningslöst tyvärr. De läser inte mer än tre ord i mailen man skickar dem. Så se till att du får tag på någon på det faktiska hotellet och red ut vad de anser om öppningsdagen.
 

Maja

Medlem
Du måste prata direkt med hotellet. Att maila med Hiltons centrala kundtjänst är helt meningslöst tyvärr. De läser inte mer än tre ord i mailen man skickar dem. Så se till att du får tag på någon på det faktiska hotellet och red ut vad de anser om öppningsdagen.
Det är den uppgiften jag efterfrågade i min första förfrågan, men har aldrig fått någon information tillbaka. Nu tror jag att jag har lyckats få tag på en e-postadress till the assistant general manager. Ska dra iväg ett mail och se vad han säger.
 
Det är den uppgiften jag efterfrågade i min första förfrågan, men har aldrig fått någon information tillbaka. Nu tror jag att jag har lyckats få tag på en e-postadress till the assistant general manager. Ska dra iväg ett mail och se vad han säger.
Tidigare i tråden så fanns ett nummer till hotellet, har du testat att ringa?
 

Maja

Medlem
Har nu fått mailsvar från Assistant General Manager på hotellet som säger att de mycket riktigt öppnar 24/10. Har frågat ang. beläggning, om restaurangen är up and running etc. då de inte officiellt tar emot nya bokningar from 1/11.

Är det något annat jag bör kontrollfråga om? Lutar just nu åt att jag chansar. Har ju en rad mail som sagt var och dessutom har HGI sin garanti att om man inte är nöjd så betalar man inget. Förutsätter att färgen har hunnit torka i rummet. ;)
 

agehall

Medlem
Har nu fått mailsvar från Assistant General Manager på hotellet som säger att de mycket riktigt öppnar 24/10. Har frågat ang. beläggning, om restaurangen är up and running etc. då de inte officiellt tar emot nya bokningar from 1/11.
Det är ju inte alls ovanligt att hotell gör soft launches för att testa att allt fungerar och hinna korrigera ev problem innan de tar emot bokningar i större mängder. Om de säger att de ska öppna den 24/10 så ser jag det inte alls som en chansning att förvänta sig att du kan bo där.

Möjligen kan det vara lite byggarbetsplats på vissa håll då de säkert kommer att ha lite finputs kvar, men inget som i stort kommer att störa.
 

Gus

Medlem
Jag hade en bokning på Hilton Astana om två veckor. Vi hade sett fram emot hotellet en hel massa eftersom det är helt nybyggt med en fin pool till dottern. För någon vecka sedan fick jag mail från Hiltons relocation-avdelning i Texas att hotellet tyvärr inte hinner öppna i tid. De erbjöd sig att inkvartera oss på Hilton garden Inn för samma pris som vi betalat för vanliga Hilton: 10 000 Points och 81 usd. Det var ett dåligt erbjudande sa jag eftersom Hilton Garden Inn bara kostar 10 000 Points och 71 USD.

Jag föreslog att vi kunde få bo på Hilton Garden Inn för 10 000 Points endast men det gick inte sa Hilton. Dock kunde vi mötas halvvägs eftersom jag är HHD. Hilton satte in 7 000 Points på mitt konto och bokade in mig på en natt på Hilton Garden Inn för 17 000 Points och 35 USD. Bra skött av dem tyckte jag, men tråkigt med det icke färdiga hotellet.

Nu funderar jag på att avboka allt eftersom Hilton Garden Inn känns mer som ett "vanligt" hotell och ett helt nyöppnat Hilton känns otroligt lyxigt. Och i så fall antar jag att jag får behålla de 7000 poängen som plåster på såren?!
 
Toppen