Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

andersl

Medlem
Ja, jag såg det. Men det trista är att 6 månader gäller 'före' 10kg, vår dotter var under både vikt och längd gränsen, men över ålders gränsen och då gick det inte. När jag kollade så frågade dom inte ens om vikt/längd, konstaterade bara att hon var över 6 månader.
Thai verkar vara det enda Staralliance bolaget som har en ålders gräns.
 
Tack, bra tips det där med att kolla vilken vikt som tillåts, det öppnar en del möjlighter. Trodde det var 10 kg rakt över...
Nu ska jag förvisso flyga ekonomi med Swiss. Vår dotter väger under vikt- och längdgränserna, men är över åldersgränsen (hon är 14 månader vid resan), så de sa bara att det inte går att boka babykorg. Lufthansa tycks, efter snabb googling, inte ha åldersgräns, vilket gör dem till ett undantag.
 

Nemo

Medlem
Ja, jag såg det. Men det trista är att 6 månader gäller 'före' 10kg, vår dotter var under både vikt och längd gränsen, men över ålders gränsen och då gick det inte. När jag kollade så frågade dom inte ens om vikt/längd, konstaterade bara att hon var över 6 månader.
Thai verkar vara det enda Staralliance bolaget som har en ålders gräns.
Åldersgränsen är enklast att kontrollera (passet), men vad bassineten klarar av är ju åldersoberoende - vikten är vad den är, oavsett ålder. Men Thai väljer en byråkratisk lösning på ett fysiskt problem. De väljer att de allra flesta 6-mån väger mindre än 10 kg (+2SD/+3SD väger >10kg) och så hoppas de att bassineten ändå klarar av en 12kg-6mån. När kartan inte överensstämmer med terrängen så gäller ändå kartan.
http://www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-0-2ar-pojke.pdf
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Nu ska jag förvisso flyga ekonomi med Swiss. Vår dotter väger under vikt- och längdgränserna, men är över åldersgränsen (hon är 14 månader vid resan), så de sa bara att det inte går att boka babykorg. Lufthansa tycks, efter snabb googling, inte ha åldersgräns, vilket gör dem till ett undantag.
Då är hon av medelvikt för sin ålder, märkligt att Swiss väljer en så låg åldersgräns.
http://www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-0-2ar-flicka.pdf

Travelling with children | For a relaxed adventure | SWISS
"Baby bassinets and buggies
Baby bassinets are available in all flight classes on long haul flights and in Business Class on European flights. They are approved for babies of up to 8 months and weighing a maximum of 11 kg. The number of cots is limited, so please be sure to contact our Service Center in good time."
 

andersl

Medlem
Kan på rak hand säga att SAS, Swiss, New Zealand och South African har det inom Star Alliance, och då vet jag inte om de andra har eller inte har.

Åfan, visste inte att SAS hade 9 månaders gräns. Men då brydde dom sig inte om det på senaste SAS flighten när hon var 10 månader. Får se hur det går nästa gång när hon kommer var 17-18 mån.
 

Buffy

Medlem
Håller med om 1-2 är jobbigt.
Grekland 4 timmar (15mån) var jobbigare än Tenneriffa 6 timmar (9 mån) .
Thailand i feb-mars (11mån) var lugnt men det var nattflyg i business och vi fick extra säte så det är svårt att jämföra.
 

Bryant

Medlem
Förra året flög vi ARN-ORD-IAH-AUA-MIA-ZRH-ARN med en 1,5 åring. Vi köpte ingen separat stol åt henne och för oss fungerade det bra.

Vi turades om att ha henne i knät och vi käkade i omgångar.

Samtliga flighter var i C och på longhaul så fick hon plats bredvid frun när det bar dags att sova.

Jag skulle alltså inte säga att man behöver köpa en extra stol, samtidigt är ju barn olika.
 
Hur funkar det rent praktiskt? Barnet kan inte hitta så en sulky funkar inte - kan man lyckas få ta med sig vagnen till gate eller blir det att checka in den direct och släpa runt på barnet?

Vi har köpt plats för barnet och han åker i babyskyddet. För bärande på flygplats är bärsele att rekommendera.

Nu när han kan sitta har han fått åka Babyzen Yoyo i terminalen. Sen har vi fällt ihop den innan boarding.
 
Last edited:

henkedio

Medlem
Vi åkte Thai förra året när vår dotter var 9 månader, inga problem alls att få basinett (de erbjöd själva). Dock var det business och massa lediga säten, så vi behövde aldrig använda den.

Nu i november blir det en resa i economy med qatar, där fick vi tag i så billiga biljetter att vi valde att köpa en stol till henne också. Då kommer hon vara drygt 1½. Får hoppas det går bra.
 
Toppen