Senaste nytt

"Enhancement" på Arlanda Express

OT men nu går reklam för AEX på YouTube m.fl. kanaler. Musiken är Händels aria
Lascia ch’io pianga ur Rinaldo. Texten betyder ungefär ”Låt mig få gråta över mitt grymma öde, och låt mig sucka efter friheten.”

Komiskt tycker jag. Gissar på att reklambyrån inte har en aning om vad som uttrycks i sångtexten.

De kanske har sneglat på Heathrow Express prismodell, där en biljett köpt långt i förväg kostar £10 jämfört med £25 om man köper biljetten nära inpå avgång. Jag tror att det är typ en månad i förväg minst man måste köpa en biljett för att få priset £10 och den biljetten gäller då bara en viss dag och är varken återbetalningsbar eller ombokningbar till en annan dag. Lär väl bli en del no-show där kan jag tänka.

Den rabatt som Arlanda Express har idag är baserat på hur många resenärer som reser samtidigt och den rabatten är ju ganska bra, om två personer reser ihop är priset per person 230 kr istället för 340 kr. Om man jämför med Flytoget i Oslo är Arlanda Express faktiskt billigare per person om man är fler än en som reser samtidigt (en enkel med Flytoget kostar ca 250 kr). Nu börjar jag låta som en marknadsförare för Arlanda Express, vilket inte var meningen. Jag tycker deras pris på 340 kr enkel är helt horribelt dyrt.

Jag åkte SJ för 210kr i början på månaden. Mitt i veckan, biljett köpt samma dag. Nästan 40% billigare. Absolut lägre frekvens, men restiden är densamma. Det är sällan jag åker Arlanda-Stockholm city och omvänd och Arlanda Express är bara relevant när jag åker med familjen.

Toppen