Senaste nytt

En vecka i mittens rike - SAS Business till Beijing (Semilive)

Mini-Samosaguas 4 år gammal frågade ikväll inför resan:

- Pappa! Ska vi åka ett sånt där plan där stolarna kan bli sängar? :p

Hur ska stackaren klara sig när han måste betala sina egna biljetter som tonåring... Kanske får se till att han lär sig trixen härifrån i tid ;)

På onsdag bär det av till Kina och Beijing med SAS Business (ARN-CPH-PEK). Live och semilive-trådar brukar ju vara trevliga att följa så jag tänkte ge det ett försök.
Visa bifogad bild 87608
Visumen är fixade för mig, fru Samosaguas och Lill-Samosaguas :)

Så innan avresa tänkte jag be er att dela med er av era bästa tips för Beijing. Vilka sevärdheter får vi inte missa och vilka restauranger måste vi testa?

Grymt, min gamla hemstad. Har flera tips beroende på vad ni är ute efter. Observera flyttade därifrån 2010, kan hända att mina tips är ouppdaterade. ;)

Jag spenderade höstlovet 2018 i Beijing tillsammans med Fru Lagerman och vår dotter (12 år). Vi bodde på Novotel Beijing Peace (Dongdan, Dongcheng Qu). Vi bodde i ett vanligt Executiverum och fick plats fint med egen säng till dottern. Trevligt med loungeaccess också. :) Hotellets placering var perfekt för bekvämt turistande med gångavstånd till flera sevärdheter som himmelska fridens torg, förbjudna staden och Maos mausoleum.
Hotellet hade också Shopping och ett bra utbud av både Western och Local cuisine finns i de större galleriorna och områdena kring den stora gågatedelen av Wangfujing. Även flera metro stationer i närområdet.
Jag rekommenderar också verkligen att använda Metron i Bejing för att ta sig runt.

Jag spenderade höstlovet 2018 i Beijing tillsammans med Fru Lagerman och vår dotter (12 år). Vi bodde på Novotel Beijing Peace (Dongdan, Dongcheng Qu). Vi bodde i ett vanligt Executiverum och fick plats fint med egen säng till dottern. Trevligt med loungeaccess också. :) Hotellets placering var perfekt för bekvämt turistande med gångavstånd till flera sevärdheter som himmelska fridens torg, förbjudna staden och Maos mausoleum.
Hotellet hade också Shopping och ett bra utbud av både Western och Local cuisine finns i de större galleriorna och områdena kring den stora gågatedelen av Wangfujing. Även flera metro stationer i närområdet.
Jag rekommenderar också verkligen att använda Metron i Bejing för att ta sig runt.
Tack för tipsen! Idag bär det av mot Beijing. :)

CD927057-4E78-4D35-A1B0-1089EF44BFAB.png
Slipper oroa oss för att hamna på denna kärra :D

Om ni ska besöka muren skulle jag rekommendera att ni tar en titt på delen Mutianyu istället för den mer populära delen Badaling.
Jag har bara besökt den förstnämnda, men vad jag uppfattat att fördelen med just den delen är att det ska vara mycket färre turister. Det finns även möjlighet att både gå på och se den icke-restaurerade delen av muren, vilket jag tyckte var ball. Nu vet inte jag hur gammal mini är, men det finns en stigning/trappa som är lite mer fysiskt krävande. Men i övrigt går det att åka linbana upp och ner till själva muren.
Nu var jag där 2015 så kommer inte riktigt ihåg priser eller var jag bokade shuttle etc. Men det hittar ni nog lätt på både google eller hotellet :)

Toppen