Senaste nytt

En vecka i mittens rike - SAS Business till Beijing (Semilive)

Samosaguas

Medlem
Relativt lugnt på Arlanda just nu. Vi går till loungen...
eeda521619b71a36e1f4136984aef099.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Om ni ska besöka muren skulle jag rekommendera att ni tar en titt på delen Mutianyu istället för den mer populära delen Badaling.
Jag har bara besökt den förstnämnda, men vad jag uppfattat att fördelen med just den delen är att det ska vara mycket färre turister. Det finns även möjlighet att både gå på och se den icke-restaurerade delen av muren, vilket jag tyckte var ball. Nu vet inte jag hur gammal mini är, men det finns en stigning/trappa som är lite mer fysiskt krävande. Men i övrigt går det att åka linbana upp och ner till själva muren.
Nu var jag där 2015 så kommer inte riktigt ihåg priser eller var jag bokade shuttle etc. Men det hittar ni nog lätt på både google eller hotellet :)

Beijing-Mutianyu T/R med buss kostar 83 CNY per vuxen (entrébiljetten ingår ej i priset) på Ctrip.com.
Mutianyu Great Wall Direct: Daily Shuttle Bus with English-Speaking Staff Onboard | Trip.com

Bussen avgår från Swissotel Beijing Hong Kong Macau Center som finns på östra sidan av 2nd Ring road.

Om ni ser ut som asiater och kan prata kinesiska, liknande dagtur kostar 90 CNY per vuxen inkl. entréavgiften.
北京慕田峪长城一日游【门票+讲解+无需乘坐15元摆渡车】线路推荐【携程玩乐】
 
Toppen