Senaste nytt

En skvätt Seoul, lite Tokyo och en heldag i Addis Abeba...

Hade du skrivit detta för en dag sedan hade jag kunnat plocka upp en åt dig, nu hinner jag nog inte förbi någon BIC Camera.

Löser det sig inte med leverans till butiken på Narita T2 är jag i Japan i början av december och kan köpa med mig en hem till Sverige.

Jag tror dock att det löser sig, det mesta fungerar i Japan! En kompis ville ha en specifik G-Shock klocka i kawasakigrön färg som jag tänkte inhandla på en av Yodobashis (elektronikbutik) butiker vid Shinjuku. Tyvärr fanns den inte i den butiken, ja inte i någon butik i Tokyo. Den enda som fanns var i varuhuset i just Kawasaki som ligger drygt två mil bort från Tokyo. Det var redan eftermiddag och jag skulle lämna Japan dagen efter. Som grädde på moset var det en tyfon över regionen som orsakade problem med det mesta. Den (som alltid i Japan) vänliga expediten förklarade på knagglig engelska att hon skulle beställa klockan men att det var 1% risk att inte leveransen hann fram pga. tyfonen och att jag skulle komma tillbaka på förmiddagen dagen därpå. Sagt och gjort så trotsade jag vädergudarna (ni som har varit i en tyfon vet hur det är) och gick till butiken innan jag skulle åka mot flygplatsen - och så klart hade klockan levererats och min kompis blev nog lite extra glad när han fick höra om historien kring köpet.

Som sagt, om det mot förmodan inte löser sig får du hojta till.

Jag har hört så många galna och fantastiska historier om hur saker bara fungerar på något magiskt sätt i Japan.
Din är en av de små gigantiska som på ett osannolikt sätt lyckas överträffa det mesta. :)

Jag vet inte hur jag lyckades men efter att ha sett ovan video när jag lagt ner ett X antal timmar efter arbetstid på att de jämförelse- och testvideor på olika högtalare då denna dök upp bland en av mina favorittestare så föll jag pladask.
Men det är ju självklart att den inte släpps utanför Japan utöver någon obskyr säljare på Amazon och EBay så det gör ju att jag måste införskaffa den med tanke på priset.
Efter en del research när jag fick nobben på ett hjälpsamt sätt av Customer Support då fann jag Narita-butikens Facebooksida och skickade ett messengermeddelande med exakta detaljer, länkat till webbutikens sidor samt tider och flightnummer när jag landar och flyger vidare.

Möjlighet 1 är att de tar in ett ex och håller den åt mig.

Nummer 2 är stt Doktorn lyckas luska ut någonting via hemsidan.

Nummer 3 blir att jag swishar över pengar till dig. :)

Hade du skrivit detta för en dag sedan hade jag kunnat plocka upp en åt dig, nu hinner jag nog inte förbi någon BIC Camera.

Jag kom på galenskapen i förrgår och insåg tidigare idag att det är rätt knepigt. Tidsoptinisten i mig vann så med 3 timmar på Narita resulterar i ett intressant projekt.

Tack @agehall jag vill inte riskera din dyra tid. Du har att göra ändå.
Men hojta till om jag ska swisha pengar till dig just in case. ;)

Nummer 2 är stt Doktorn lyckas luska ut någonting via hemsidan.
Dålig nyhet.
Det går tyvärr inte att välja "BIC Cameras butik på Tokyo Narita T2" när jag väljer alternativ "Hämta varan i butiken".
Tredje alternativet är "Air BIC CAMERA 成田空港第2ターミナル店※ (BIC Cameras butik på Tokyo Narita T2)" och det är grått.

Screenshot20171027 01 BIC.png

@agehall & @dino_81

Det hsr löst sig...
Som du skrev @dino_81 så är det oslagbart hur saker bara fungerar. Jag fick fram en mailadress via Narita-butikens Facebooksida och skickade ett mail för att förklara situationen.
Tror att det var den butiksansvariga som mailade tillbaka till mig och tackade för mailet inom 24 timmar, frågade om det var den svarta eller gråa som jag är intresserad utav samt antal som jag vill köpa, för att få reda på hur många som de skulle ta in och därefter de om de kanske kan ordna dessa till den 8/11.
Han/hon förklarade även att butiken ligger utanför transitområdet (landside) och att det eventuellt är omöjligt att ta sig från transfer ut dit och rekommenderade mig att kontakta mitt flygbolag samt flygplatsen för att fråga om det skulle gå, beroende på regler.

Jag kollade upp MCT vilket verkar vara 90 minuter på NRT, förklarade att jag landar med Asiana kl 17:25 och flyger vidare med Ethiopian kl 20:10 där båda är Star Alliance, bagage incheckat hela vägen tack vare Interline Agreement samt att jag har guldkort så planen är att jag går direkt till immigration, vidare till butiken och därefter tar jag mig igenom Star Alliance Gold fast track, bör ta ca 30 min allt som allt.

Idag fick jag till svar att de kommer ha den svarta som finns i lager (något fåtal ex överallt) och att jag kan hämta högtalaren den 8/11.

Mitt nästa resmål kommer bli Tokyo och försöka hinna med något mer stopp i Japan. :)

Jag kollade upp MCT vilket verkar vara 90 minuter på NRT, förklarade att jag landar med Asiana kl 17:25 och flyger vidare med Ethiopian kl 20:10 där båda är Star Alliance, bagage incheckat hela vägen tack vare Interline Agreement samt att jag har guldkort så planen är att jag går direkt till immigration, vidare till butiken och därefter tar jag mig igenom Star Alliance Gold fast track, bör ta ca 30 min allt som allt.
Vad har MCT ned detta att göra!? Det är enbart relevant när du bokar flygresor med anslutningar och säger inget om vad du faktiskt hinner göra.

Som referens kan jag säga att det kan ta rejäl tid att ta sig både in och ut ur Japan. Förra veckan spenderade jag en timme i immigration. Ut gick det snabbare, men jag har vissa gånger stått närmare en timme där också. Det är fullt möjligt att du har mer tur än så, men räkna med att det kan bli aningen tight.

Sittandes i loungen på min väg mot Soul just nu (ARN-CPH-ORD-SFR-ICN :) ). Nej, ingen ide att du tar dig in till Seoul då du kommer dit. Det skulle vara lugnt på vägen in mot stan och den tar dig cirka 40 minuter på morgonen. Tillbaka kommer vara köer och kan ta dig allt mellan 45 minuter till 1,5 timmar. Ofta tung morgonluft på ICN så chansen att du kommer se något under inflygning är också relativt liten tyvärr. Det finns bra duschar i Asiana loungen på ICN men tyvärr är maten en aningens torftig. Sofforna längst in är de bästa platserna.

Sittandes i loungen på min väg mot Soul just nu (ARN-CPH-ORD-SFR-ICN :) ). Nej, ingen ide att du tar dig in till Seoul då du kommer dit. Det skulle vara lugnt på vägen in mot stan och den tar dig cirka 40 minuter på morgonen. Tillbaka kommer vara köer och kan ta dig allt mellan 45 minuter till 1,5 timmar. Ofta tung morgonluft på ICN så chansen att du kommer se något under inflygning är också relativt liten tyvärr. Det finns bra duschar i Asiana loungen på ICN men tyvärr är maten en aningens torftig. Sofforna längst in är de bästa platserna.

Ja, det ska helt klart vara den smidigaste vägen till slutdestionationen. :)
Hs en grymt bra resa!
Kan det finnas tid till en reserapport? ;)

Jag lär vara rejält sliten efter en heldags jobb, mat och öl på favoritbaren innan flyget till Taipei avgår så när jag väl är på ICN blir det nog lounge, mat, vila och dusch.
Det kommer bli stressigt på NRT som det är och osäkert på om man hinner med lounge där om det är lika lång kö som @agehall här erfarit.

Tack för tipset om dusch och sofforna.

Toppen