Senator
Moderator
Hej cybervänner!
Då var resan i gång! Äntligen efter en jättetuff vinter med riktigt ’kniven på strupen’ affärsmässigt är man på väg på den första av flera planerade resor för att fira Senator 4.0. Det är fortfarande ovist vad som händer med min kund, men det känns skönt att komma bort från detta i några dagar.
Jag har varit LH SEN sedan 2001, har åkt F på LH 3 gånger innan men alltid med snabba OpUP eller voucher vid gaten. Men idag skulle jag äntligen få prova på Första Klass Terminalen i Frankfurt.
Tillsammans med en av mina bästa kompisar som numera bor i södra Sverige köpte vi biljetter till Washington DC under LH/JV rean i december. Vi flyger med SAS från CPH/ARN, Lufthansa från FRA, och ”nya” United från DCA-EWR till CPH, innan jag åker upp till ARN med SAS. Jag använde mina SEN Vouchers för uppgraderingen, medan han betalar för hotellen med Starwood poäng. I detta fall Sheraton i Frankfurt samt St. Regis i DC.
SK673 ARN-FRA, Plats 1D MD-80 Avgång 16:50
Jag är en stor fan av dessa gamla MD-80or så länga man sitter framme. Stabila i luften, och jag älskar känslan av att man ”pushas” fram och inte ”dras fram” som med B737 eller A320. Plats 1D på denna kärra är bäst i Europa med hela ”världen” öppen framföre.
Totalt 3 passagerare i C medan det även finns 4 i Y+. Rad 1-5 används för detta, med skynke mellan rad 5 och 6. Snabb, personlig, och trevlig service som alltid från SAS tycker jag. Trots att det är bättre för mig som M&M att flyga med LH till FRA när man tänker poäng och HON poäng väljer jag SAS på sträckan om jag kan. Helt enkelt bättre.
Måltiden på flighten var lamm, sötpotatis, och spenat med vitlök. Det var ungefär som Senator skulle beställa det om han fick välja! En mycket bra måltid, och toppen service på en flight som efter sedvanlig SAS service landade 15min innan tidtabell. Dock är FRA som LHR, ”no good deed goes un-punished”. Med andra ord, vi parkerade vid gaten på tidtabell, då gaten (A17) inte var redo.
10min senare är jag i baren på Sheraton där jag inväntar min kompis som ligger 20min efter i tidtabellen. Helt vanlig/ok upplevelse på hotellet, men jag skippar detaljerna.
Lufthansa First Class Terminal
Vi vaknar båda runt 06:00, troligen med lite resfeber. Min kompis och jag har rest mycket tillsammans innan han träffade sin nuvarande tjej och fick barn. Detta är vår första långresa på nästan 3 år, och vi gillar samma saker. Vi börjar dagen med ett träningspass vid 06:15, innan vi packar och drar över till FCT. Vi promenerar över, och tar hissen upp från marknivå. Där möts vi av en mycket trevlig kvinna som sedan är vår värdinna under vistelsen. Vi är där vid 08:15 för avresa klockan 13:00.
Precis när vi lämnar SEN och EBG kort, en kopia på hotellbokning samt pass till värdinnan kommer det flera passagerare som hon skall hantera. Vi bes ställa oss i den mycket korta säkerhetskön, och inom 3min är vi redo. Värdinnan visar oss snabbt runt, och eftersom vi är jätte hungriga drar vi rakt till restaurangen för frullen. Kvaliteten och kvantitet på det som presenteras till frukost håller mycket hög klass. Det är DO & CO som numera ansvarar för detta. Vi får kaffe serverat från baren tillsammans med champagne! Vad annars skall man dricka till frukost?
Jag intar en ganska lite måltid då jag vet att vi kommer hinka mat hela dagen. Men allt jag käkar är mycket gott.
Tyvärr är det som jag befarade att man har en policy som säger nej till foton, så jag har inga. Dock tar jag en promenad runt, och allt håller hög kvalité. Jag gillar verkligen stilen med färgnyanserna, det känns väldigt avslappnad. Dock är det ganska mörkt, och jag tycker att BA:s Concorde Room är bättre i det avseende. Jag tycker även att deras Cabanas och Spa är bättre hos BA. Dock håller service, mat/dryck en mycket bättre klass på FCT. Båda LH egen personal samt catering interagera med gästerna så mycket mera än vad BA gör. 11 av 10 poäng på service, mat och dryck. Drinklistan skulle få vilken hotellbar på vilket 5* hotell att skämmas. Makalöst! Tyvärr är klockan inte ens 12, så man kan jo inte supa ner sig. Jag känner hellre inte för att puffa på en cigarr klockan 10:00, men om man gillar sånt är det helt överlägset. En liten detalj som var lite jobbigt, är att det finns bara 5 små arbetsrum om man vill jobba/ringa. Det hade varit bättre med lite mer yta för detta.
Men, där hela upplevelsen är i en egen liga är att när klockan blir 12:25 kommer vår värdinna fram till oss och frågar om vi är redo. Vid in-checkning har jag frågat om vi kommer få personlig bil eller delat. Hon säger att det beror på. Då säger jag lite fint att det är första gången och vi är där med tanke på min 40 års dag. Hon säger; jag skall se vad jag kan göra. Processen sen är helt underbar; vi har redan fått våra boarding kort, men våra pass ligger hos den tyska gränspolisen en trappa ner. Där möts vi av en trevlig ung man som skall ta oss i en Porsche sedan. Och tur är det! Vår B747-400 står vid C-16 visar det sig. Herregud vilken promenad det hade varit! Han kör oss till plattan, tar oss med upp en magisk hiss och ombord där vi hamnar på överdäck som planerat. Vi vet redan innan att detta blir gamla F, men det kan vi leva med.
to be continued....
Då var resan i gång! Äntligen efter en jättetuff vinter med riktigt ’kniven på strupen’ affärsmässigt är man på väg på den första av flera planerade resor för att fira Senator 4.0. Det är fortfarande ovist vad som händer med min kund, men det känns skönt att komma bort från detta i några dagar.
Jag har varit LH SEN sedan 2001, har åkt F på LH 3 gånger innan men alltid med snabba OpUP eller voucher vid gaten. Men idag skulle jag äntligen få prova på Första Klass Terminalen i Frankfurt.
Tillsammans med en av mina bästa kompisar som numera bor i södra Sverige köpte vi biljetter till Washington DC under LH/JV rean i december. Vi flyger med SAS från CPH/ARN, Lufthansa från FRA, och ”nya” United från DCA-EWR till CPH, innan jag åker upp till ARN med SAS. Jag använde mina SEN Vouchers för uppgraderingen, medan han betalar för hotellen med Starwood poäng. I detta fall Sheraton i Frankfurt samt St. Regis i DC.
SK673 ARN-FRA, Plats 1D MD-80 Avgång 16:50
Jag är en stor fan av dessa gamla MD-80or så länga man sitter framme. Stabila i luften, och jag älskar känslan av att man ”pushas” fram och inte ”dras fram” som med B737 eller A320. Plats 1D på denna kärra är bäst i Europa med hela ”världen” öppen framföre.
Totalt 3 passagerare i C medan det även finns 4 i Y+. Rad 1-5 används för detta, med skynke mellan rad 5 och 6. Snabb, personlig, och trevlig service som alltid från SAS tycker jag. Trots att det är bättre för mig som M&M att flyga med LH till FRA när man tänker poäng och HON poäng väljer jag SAS på sträckan om jag kan. Helt enkelt bättre.
Måltiden på flighten var lamm, sötpotatis, och spenat med vitlök. Det var ungefär som Senator skulle beställa det om han fick välja! En mycket bra måltid, och toppen service på en flight som efter sedvanlig SAS service landade 15min innan tidtabell. Dock är FRA som LHR, ”no good deed goes un-punished”. Med andra ord, vi parkerade vid gaten på tidtabell, då gaten (A17) inte var redo.
10min senare är jag i baren på Sheraton där jag inväntar min kompis som ligger 20min efter i tidtabellen. Helt vanlig/ok upplevelse på hotellet, men jag skippar detaljerna.
Lufthansa First Class Terminal
Vi vaknar båda runt 06:00, troligen med lite resfeber. Min kompis och jag har rest mycket tillsammans innan han träffade sin nuvarande tjej och fick barn. Detta är vår första långresa på nästan 3 år, och vi gillar samma saker. Vi börjar dagen med ett träningspass vid 06:15, innan vi packar och drar över till FCT. Vi promenerar över, och tar hissen upp från marknivå. Där möts vi av en mycket trevlig kvinna som sedan är vår värdinna under vistelsen. Vi är där vid 08:15 för avresa klockan 13:00.
Precis när vi lämnar SEN och EBG kort, en kopia på hotellbokning samt pass till värdinnan kommer det flera passagerare som hon skall hantera. Vi bes ställa oss i den mycket korta säkerhetskön, och inom 3min är vi redo. Värdinnan visar oss snabbt runt, och eftersom vi är jätte hungriga drar vi rakt till restaurangen för frullen. Kvaliteten och kvantitet på det som presenteras till frukost håller mycket hög klass. Det är DO & CO som numera ansvarar för detta. Vi får kaffe serverat från baren tillsammans med champagne! Vad annars skall man dricka till frukost?
Jag intar en ganska lite måltid då jag vet att vi kommer hinka mat hela dagen. Men allt jag käkar är mycket gott.
Tyvärr är det som jag befarade att man har en policy som säger nej till foton, så jag har inga. Dock tar jag en promenad runt, och allt håller hög kvalité. Jag gillar verkligen stilen med färgnyanserna, det känns väldigt avslappnad. Dock är det ganska mörkt, och jag tycker att BA:s Concorde Room är bättre i det avseende. Jag tycker även att deras Cabanas och Spa är bättre hos BA. Dock håller service, mat/dryck en mycket bättre klass på FCT. Båda LH egen personal samt catering interagera med gästerna så mycket mera än vad BA gör. 11 av 10 poäng på service, mat och dryck. Drinklistan skulle få vilken hotellbar på vilket 5* hotell att skämmas. Makalöst! Tyvärr är klockan inte ens 12, så man kan jo inte supa ner sig. Jag känner hellre inte för att puffa på en cigarr klockan 10:00, men om man gillar sånt är det helt överlägset. En liten detalj som var lite jobbigt, är att det finns bara 5 små arbetsrum om man vill jobba/ringa. Det hade varit bättre med lite mer yta för detta.
Men, där hela upplevelsen är i en egen liga är att när klockan blir 12:25 kommer vår värdinna fram till oss och frågar om vi är redo. Vid in-checkning har jag frågat om vi kommer få personlig bil eller delat. Hon säger att det beror på. Då säger jag lite fint att det är första gången och vi är där med tanke på min 40 års dag. Hon säger; jag skall se vad jag kan göra. Processen sen är helt underbar; vi har redan fått våra boarding kort, men våra pass ligger hos den tyska gränspolisen en trappa ner. Där möts vi av en trevlig ung man som skall ta oss i en Porsche sedan. Och tur är det! Vår B747-400 står vid C-16 visar det sig. Herregud vilken promenad det hade varit! Han kör oss till plattan, tar oss med upp en magisk hiss och ombord där vi hamnar på överdäck som planerat. Vi vet redan innan att detta blir gamla F, men det kan vi leva med.
to be continued....