Senaste nytt

En liten snabbvisit till USA via Lufthansa First Class Terminal

Senator

Moderator
Hej Senator, underbart reportage! En helt klart trevlig läsning.

Kan inte undgå att imponeras över dina 11 år som SEN. Minns att du i tidigare inlägg skrev att du alltid omkvalat på första året. Så vad innebär detta med "extraåren". Försvinner dessa efter omkvalningen eller lagras de upp? (dvs att du har 11 som SEN utan krav på omkval?)

11 år är förståss en imponerande tid, och jag är mycket säker på att du redan passerat din livstidskvot gällande revenue för Lufthansa. Man tycker ju att LH borde ge kunder som dig extra förmåner t.ex 4 vouchers ist för 2, lifetime SEN, eller en "belöningsperiod" som HON. Men men, det är väl upp till CRM folket på Lufthansa att bestämma ;)

Hejsan, tack för detta. Nej du, inget extra ackumulering här du, men en bra ide! Borde lägga fram den. :cool:

Den förmån man tog bort som jag gillade var att man fick en voucher per 50.000 miles utöver "renew" vouchers. Det vill säga för någon som jag som ligger på mellan 150.000 och 200.000 M&M per år fick flera vouchers och därmed flera möjligheter att uppgradera.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Ibland måste man vara flexibel

Så, resan hem var bokat: DCA-EWR-CPH med nya United och jag skulle åka hem med SAS till ARN. Vi kommer till DCA klockan 13:20 för vår 14:40 avgång. Enkel incheckning med United och vidare med handbagage till gaten. Tackar för Priority Lane med Star Gold då kö till säkerhet inte var rolig! Lite nervös då jag plötsligen kom ihåg att jag hade en obruten förpackning med en iPad 3 som jag hade köpt. Skulle vara surt att öppna den där, men det gick bra.

En snabb visit till United Club, och här började roligheterna. Jag har Uniteds App på min iPhone (en mycket bra App). Jag hade taggat flighten till EWR för bevakning, och plötslig var den 45min sen. Jag gick till personalen och hon bekräftade detta. ”The computer says ATC”. Detta var en rutinerat f.d. CO kvinna som direkt sa: vi gör en plan B på en gång. Så hon började boka backup flighter: SAS till CPH för polaren, och SAS till ARN för min del från EWR. 10min senare får jag ett email: ”Your flight from FRA to ARN is now open for check in”. Vad? Gick fram till trevliga damen och sa at hon nog inte var ensam att jobba med min PNR med ett stor leende. Visst var det så, och nu var inte längre flighten sen p.g.a. ATC men mekaniska problem. Så plötsligen ser jag att jag på Appen att jag är bokat på en flight från IAD som är 5 mil borta. Så, vi tar ett beslut måste tas snabbt! En viktig detalj; vi hade bokat UA (CO) 122 EWR-CPH eftersom min polares lilla tjej hade sin första födelsedag i måndags så han skulle hem snabbt.

Till slut kommer vi överens med United att det är IAD-FRA-ARN/CPH som gäller. Det blir Lufthansa hela vägen för min del, och polaren skall med SAS till CPH. Efter lite datorstrul samt ganska stor städning av våra omarbetade PNR lämnar vi DCA i taxi för IAD. Ankommer IAD ca 2t innan resan, och gör ett sista försök att få polaren på SAS till CPH, men det var fullt i C.

Checkar in med LH och upptäcker att det finns bara mittplatser kvar i C… Efter 15 sekunder med fundering, frågor om vi kan få byta platser och frågor runt OpUP tar jag ett beslut; jag pröjsar 100.000 M&M miles så vi kan båda flytta upp till F. Min kompis står mållös kvar och vet nu att gentjänsterna är rätt många. Vi tar platser 84C och 84H och drar oss (snabbt) genom säkerhetskön. Vi tar oss till SEN loungen på IAD. Jag skulle normalt inte lägga poäng på en hemresa som detta, men det var inte aktuellt att sitta i mitten och från varandra.

Sista avsnitt kommer snart....
 
Last edited:

Senator

Moderator
Mina applåder. En gest värdig en Senator. :)

Tack... Jag skulle aldrig lämna polaren i mittensättet :p Men det är ingen bra valuta för poängen, men det var dags att göra något själv. Senaste 4 åren har jag inte använt några poäng själv, men hellre tagit med andra på mina poäng allt från f.d. flickvänner, till bror, till mor/far eller vänner. Men det var en USA resa i affärsklass jag använde :D
 

Bonden

Medlem
Du gjorde såklart rätt!

Nu blir det spännande och läsa om nu fick "nya" first, mina gissningar:
IAD->FRA flyger 747-400 om jag inte minns fel så är det samma rutt som ni flög på vägen ditt och det är 35% (10/28) chans till nya first. Dessutom skriver senatorn att det är dåligt värde på poängen. Jag tror inte man tycker det om det är första gången man åker nya first med separat säng och en väldigt nöjd kompis!

Min gissning är alltså att det inte blir nya first.

Riktigt kul att du delar med dig av din resa, blir en del f5 i trådarna :)
 

mankan69

Medlem
Senator, varför använder du Lufthansas M&M och inte SAS Eurobonus? Vilka fördelar ser du med M&M vs SAS.
 

Bonden

Medlem
Senator, varför använder du Lufthansas M&M och inte SAS Eurobonus? Vilka fördelar ser du med M&M vs SAS.

Mina topp argument:
* Fler miles på SAS inrikes (flex)
* Möjligheter till att använda poängen är mycket bättre.
* Upp till 300% miles och man får vouchers när man blir senator.

Tyvärr kommer M&M bli sämre nu eftersom Z och P biljetter kommer ge mindre miles. Detta drabbar iofs också Eurobonus.
 

Senator

Moderator
Senator, varför använder du Lufthansas M&M och inte SAS Eurobonus? Vilka fördelar ser du med M&M vs SAS.

För att SAS EB och jag inte tyckte om varandra i 1999 medan jag var EBG... Efter det gick med i M&M medan jag bodde i Tyskland.

Det finns många trådar om detta här inne, men min förenklade bild är:
SAS EB
+ att man nåt status på segment
+ om man reser mycket på billiga biljetter på SAS
+/- (beroende av hur du ser det) enkelt att uppnå EBS/EBG
+ om man reser mycket i Norden
+ billiga bonusplatser inom Norden (t.ex. Svalbard)
- olika poängsatser på bonusuttag på SAS och andra Star Alliance

M&M
+ Om man åker mycket affärsklass
+ FTL (Silver) = lounge i Tyskland, Schweiz, Österrike och runt i världen där LH Gruppen har egna lounger
+ Bra förmåner som SEN: Uppgraderingsvoucher, "Compansion Award", Premium Award
+ Enkelt att hitta en bonusplats varsomhelst, och när det passar. Jag har ALLTID hittat plats när jag vill åka
+ Samma bonus uttag inom Star
- Dålig intjäning på billiga biljetter

Med mitt resmönster sedan 1999 är M&M det naturliga val.
 

Senator

Moderator
Hemvägen……

LH419 IAD-FRA Plats 84C och 84H
Som sagt, det blev en uppgradering till på hemresan. Det var inte planerat men ibland måste man helt enkelt säga WTF. LH flyger till FRA och MUC från IAD. Trots att detta är en UA hub, har man valt att bygga en rätt stor SEN och affärsklass/FTL lounge själva. Tyvärr finns det ingen HON/First område där. Utbudet i SEN loungen var standard LH, men helt ok. Synkade lite mail och kollade sporten.

Vi klev ombord, och tyvärr var det gamla F, men mina förväntningar var låga. Men, besättningen hade flugit dit med nya F dagen innan så det var lite surt. Ursprungligen var det bara en passagerare som hade varit bokat på avgången, det visade sig vara en kille som var på flighten till IAD med oss. Jag tycker känna igen honom från tyskt TV, men är lite osäker. Totalt var det 5 passagerare på 8 platser. Tjejerna hade varit smarta och redan bäddat platser; förutan min plats… Det var eftersom dom var osäkra på vart alla skulle sitta. Jag fick snabbt min PJ och medan jag var på toan blev min säng klar.:cool:

Jag beskrev LH som lite opersonliga och stela. Det som är tur med alla regler är att det finns undantag. Här var det underbart personlig, nästan lite gemytligt från första sekund. Kanske vi strålande glädja eller något annat. Det fanns liksom ingenting som inte fick att fixa med ett leende och skämt. Det var nog kanske den bästa LH flighten jag har haft på 11 år. Suverän personal! :p

Den stora skillnaden på resan var att servicen var mycket snabbare för att maximera sömn bland passagerna. Samma höga kvalité och jag käkade en stor måltid innan jag rullade från en stol till ”sängen” som var bäddad bredvid. Jag tänkte sova så länge det gick, och det blev nästan 5t. Mer kan inte jag begära på en sådan resa.

Vaknade, och det gick 30 sekunder innan jag hade färsk OJ i handen, och en minut efter det en stärk ”Doppio” så man vaknade. Två minuttrar efter det hänger min skjorta och byxor framme, jag har inte ens frågat.

Landade 15min förre tidtabellen uppe på ”Z” som var perfekt. 3min senare sitter jag på HON/First Loungen i A/Z område.

HON/First loungen A/Z

Ja, vad skall man säga….. Vi är hungriga, och jag behöver en dusch. Det tar ca 5min innan en dusch blir ledig. Underbart, stort, rent badrum. Helst vill man lägga sig i badkaret med ankan, men jag kände att jag inte hinner med.

Loungen ligger bredvid Tower Loungen på ”Z” och ungefär rakt över SEN loungen vid A26 dock på Schengen sidan av passkontrollen. Det gör det väldigt smidigt att ta sig runt. Allt håller samma stil, smak samt service nivå som FCT. Det jag gillade här är att det är väldigt många fönster och öppet utanför som gör det mycket ljusare än vad FCT är. Jag tror dock att det inte finns någon bil transfer från denna. Det gör det från FCT och ”B” med inte här om jag uppfattade rätt. 90min går snabbt när man har det som bäst.

LH802 FRA-ARN Plats 1C
Om jag är en stor fan av LH på marken och i luften i F, men jag är en mindre fan inom Europa i C. Jag har under många år rest mycket med LH i Europa, men känner att SAS, Swiss och BA har en bättre produkt. Vi åker med en äldre A321 i bra skick, med bra tysk besättning. Purser talar svenska och vi talar lite med varandra. Där jag tyvärr tycker LH är sämst är på maten. Visst, jag har precis hängt i FCT med deras koncept i Europa är inte bra. Så det är en standard LH flight, trevlig/omtänksam personal med tråkigt servicekoncept helt enkelt. Men vi landar på tid, i trist väder på Arlanda. Tur det bara två veckor till man drar till Thailand.

Tills sist några bilder från Washington DC

DSC00154.jpg

DSC00155.jpg

DSC00160.jpg

DSC00166.jpg

DSC00167.jpg
 
Toppen