Senaste nytt

En halv dag i Singapore

Personligen gillar jag Ca La Vi. Takbar på Marina Bay Sand. Bra utsikt över business district och hela Singapore.

Blir dock väldigt snarlik utsikt som från Singapore Flyer. Så om du har knapp tid så hade jag nöjt mig med en av dem
 

Jones

Medlem
Man hinner med ganska mycket i Singapore pa 8-9h men det ar nog anda bra att fokusera pa max 2 omraden. Nyckeln ar att ta taxi. Ladda ner Grab (Uber har stangt) eller Comfort (storsta taxibolaget). Fran flygplatsen funkar dock vanliga taxikoer utmarkt.
Jag tror inte Singapore Flyer funkar. Den har statt still i manader pga funktionsfel.
CeLaVie har bra utsikt och kan kombineras med ett besok pa Gardens at the Bay. Marina Bay area ar fint - alltsa hela omradet runt viken. Finns jattemycket restauranger men kostnadslaget ar hogt. Om man vill prova ata pa Hawker Center (local food court) sa skulle jag rekommendera Lau Pa Sat Food Hawker Center pa 8 Raffles Quay (Raffles Place MRT). Pa kvallarna stanger de av en gata i anslutning och restaurangerna grillar. Det luktar jattegott over hela finanskvarteret. Little India ar ocksa trevligt och totalt annorlunda fran Marina Bay. Singapore Heritage Center i China Town - som ResenarenLars rekommenderar - har jag hort mycket gott om. Hoppas du far en trevlig tur.
 

JimmyH

Medlem
Tack för alla fina tips !

Klarar man sig med kort eller är det bättre att ta ut lite cash på flygplatsen innan man ger sig av ?
 

Tonton

Medlem
Hade nästintill exakt samma tider förra året.
Landade 06:50 från CDG och flög vidare 19:45 till CHC.

Jag la upp min dag på följande sätt:
- Direkt till loungen för en snabbdush och fräscha upp mig lite
- Uber (grab är det som gäller nu) till Gardens by the bay. Spenderade cirka 3-4h där. Käkade frukost här.
- Uber till en beach club på Sentosa, där jag stannade till cirka 17:00. Käkade även lunch här.
-Uber till flygplatsen, för dusch och lite jobb

Jag tyckte att detta var ganska perfekt att spendera en dag på detta sättet. Speciellt möjligheten att få lite sol och bad, då syftet med resan var att åka skidor. Använde enbart mitt kort för att betala allting, så cash behövdes inte

Sedan hade jag ett längre layover på hemresan, i det fallet fokuserade jag mer på själva staden (läs dricka öl på en massa trevliga ställen) :)
 
D

Deleted member 4140

Guest
Little India är dock jävligt skabbigt, känns som man åkt tillbaka till någon fattig tid, maten är dock god.
 

Jones

Medlem
Klarar man sig med kort eller är det bättre att ta ut lite cash på flygplatsen innan man ger sig av ?
Om man fokuserar pa Marina Bay/Harbour och Sentosa sa klarar man sig utan kontanter. Ska man daremot ata pa hawker eller spendera smasummor i smabutiker sa behover man kontanter. Singapore ar mer kontantbaserat an man kan tro. De stora taxibolagen tar kort (dock inte de sma). Det ar ocksa bra att fraga vad saker kostar innan man handlar. Pa ett stalle dar man kan lamna hemmet olast och lamna sitt kreditkort som markor att en plats ar upptagen sa invaggas man ibland i falsk sakerhet. Det finns definitivt de som garna tar lite mer betalt av tillfalliga besokare.
 
Vi har ett "lyx problem" här hemma inför nästa års resa som jag tänkte fråga medlemmarna om ev åsikter och råd.

Vi är i dagsläget bokade på HKG-SIN i C på a350, layover ca 4 tim innan nästa resa SIN-CPH i F.

Vi funderar på om det är värt att ändra så vi får en layover i Singapore på ca 23.55 tim.
Det vore kul att få se Singapore över ca en halv dag, om man nu hinner göra något.
Men om vi ändrar så får vi flyga a330 HKG-SIN istället för a350 HKG-SIN som är på den kortare layovern.
A350's business kabin ser betydligt finare ut än a330.
Så vad säger ni...
 
Toppen