Senaste nytt

En halv dag i Singapore

pohu

Medlem
Jag har en mellanlanding imorgon på 5h o då jag tycker SIA loungen för *G är rätt tråkig tänkte jag försöka hinna med ett miljöombyte. Är det rimligt på 5h att ta sig någonstans, käka o sen hinna tillbaka? Isåfall, vad är bästa alternativet att ta sig från/ till flygplatsen? Flyget ankommer 19:05 o avgår 23:55.
 
Det tar cirka 30 min med taxi enkel väg har jag för mig. Du kan säkert åka till nåt kul Hawker-center och få rolig mat. Eller en cocktail på Marina Sands tak.
 

JimmyH

Medlem
Väcker liv i den här tråden och hoppas på bra tips som vanligt här på BC :)

Vi landar i Singapore 06:20 (Flyger First från Köpenhamn) och ska vidare mot Wellington 19:45 så vi har drygt 13 timmar på oss. Ingen av oss har varit i Singapore förut.

Räknar med att vi kommer ha tillgång till The Private Room men 13 timmar på flygplatsen känns ju väldigt onödigt så hoppas vi kommer ha möjlighet att besöka den någon timme innan vi flyger vidare.
Poolen som finns på flygplatsen är det värt att besöka den ?

Vad får man inte missa ?
Singapore Sling på Raffels ?

Gratisturen från flygplatsen ska ta 2½ timme så det känns ju lite väl kort men kanske man kan bygga en egen tur som följer samma/liknande rutt ?
 
Vad får man inte missa ?
Singapore Sling på Raffels ?
Det om något kan du missa...

Jag personligen gillar Chinatown, ta en kaffe på Nanyang old Coffee samt en macka med kaja. Eller åk till Esplanade och ät god, men förhållandevis dyr, street food på Makansutra food court. Gå bara runt och insup atmosfären. Ni är ju där mitt på dagen, annars hade satay på Lau Pau Sat varit givet.
 

Emilio

Medlem
Raffles har stängt för renovering, eller hade för tre veckor sedan iallafall.

Om vädret är bra så finns ju alltid Sentosa Island. Jag åkte dit en eftermiddag för att bada, äta och jobba lite. Finns flertalet saker att testa på där, men jag provade bara stranden.
 

Dr. Miles

Expert
Om vädret är bra så finns ju alltid Sentosa Island. Jag åkte dit en eftermiddag för att bada, äta och jobba lite. Finns flertalet saker att testa på där, men jag provade bara stranden.
Jag vet inte om när @JimmyH reser, men om det är om en vecka så lär man inte komma in på Sentosa pga mötet mellan Trump och Kim sks ske där.
Det sägs att stor del av Sentosa (kanske hela?) kommer att vara spärrad medan de två är där.
 

Emilio

Medlem
Jag vet inte om när @JimmyH reser, men om det är om en vecka så lär man inte komma in på Sentosa pga mötet mellan Trump och Kim sks ske där.
Det sägs att stor del av Sentosa (kanske hela?) kommer att vara spärrad medan de två är där.
Jag behöver visst läsa nyheterna mer för det där hade jag helt missat. Då ska även jag hålla mig borta. Tack!

Annars finns det lite trevliga matställen att besöka. Har inga speciella tips på restauranger, men Clarke Quay finns ju alltid. Eller ett besök på det där huset som ser ut som en båt på toppen.

Det går även att hyra eldrivna sparkcyklar och ta sig runt med, vilket jag tyvärr inte testat än men kommer nog göra framöver.
 

JimmyH

Medlem
Jag vet inte om när @JimmyH reser, men om det är om en vecka så lär man inte komma in på Sentosa pga mötet mellan Trump och Kim sks ske där.
Det sägs att stor del av Sentosa (kanske hela?) kommer att vara spärrad medan de två är där.

Det är 18/6 som vi kommer vara där så det borde vara Trump fritt då
 
Jag hatar stress och tidspress så utifrån det perspektivet så hade jag nöjt mig med att plocka några få godbitar och gett dem min hela uppmärksamhet.
På 13 timmar, varav 8-9 timmar utanför flygplatsen så hade jag valt följande:

Gardens by the Bay; 4 timmar bör avsättas för att också hinna med de båda växthusen.

Singapore Flyer; det stora pariserhjulet med fin utsikt över staden. 1 timme går åt här.
Singapore Heritage Centre i China town; ett museum om Singapore historia. Här kan man spendera ytterligare 1,5 timme.

Med ytterligare någon timme för lunch, antingen i anslutning till Singapore Flyer eller i China town, så har åtminstone 8 timmar avverkats. Vill man döda mer tid så kan säkert ett par timmar spenderas enbart på att gå runt i Chinatown.
Det går också att spendera en hel dag i Gardens by the Bay, om man vill det (det har jag gjort). Allt hänger på hur dedikerad man vill vara. :)
 
Toppen