Senaste nytt

En first first och andra trevligheter

Tamas

Medlem
Ja, alltså en knappt 8 timmars flygning till JFK väntade. Personalen var trevlig och hjälpsam, fick hjälp med skåpet, en uppsättning pyjamas och lite mer champagne. Nötterna hoppade jag över pga begränsad plats i magen.

Väl i luften började serveringen och jag måste erkänna att jag aldrig i mitt liv åt kaviar så det var en upplevelse själv att välja den och smaka på. Det är lite så att jag inte är en finslipad mat- och vinexpert men testar gärna nya grejer och uppskattar verkligen det som smakar gott, det kanske framgick i f.d. inläggen ;)
I alla fall valde jag vaktel-bröst med lite lull-lull, oxfilé och en fantastiskt grekiskt vin till allt detta. Med all mat i FCL lounge jag var lite skeptisk om flygplansmat kan leverera men de verkligen kan sina grejer.
PXL_20240406_121736684.jpg

PXL_20240406_124308474.jpg

Efter all mat kom matkoman och lyckades sova 2-3 timmar. Jag har oftast svårt att sova på bus/tåg/flyg men A380 levererade med en låg ljudnivå och jag kunde slumra lite. På resterande av tiden passade jag på att jobba lite, när man har kul på jobbtid behöver man samla på flex...

Landning i New York var en bra 30 minuter tidig trots försenad avgång, och som skrev förut jag var ute på "gatan" typ 10-15 minuter efter dörrarna öppnades på flygplanen. En bra kontrast mot min senaste äventyr i Chicago :)

Väl i Stora Äpplet tänkte jag dumpa bagagena och turista lite så tog jag LIRR in till Penn station och försökte hitta nån bagageförvaring. Först frågade jag på Crowne Plaza W 36th street, jag skulle ändå bo på HI Express vid EWR så tänkte jag samma kedja lär funka, men det var tvärrnej tyvärr. Det var lite käpp i hjulet för mina planer, men till sist hittade ett ställe vi LuggageHero, som jag absolut avrådar från. $1.25/bag/hour, 1:19 förvaring hamnade på $10... En authentiskt amerikansk upplevelse med servicekostnad, skatt, avrundning, osv. Idén är bra, men fasen varför kan man säga från början vad det kostar?!

Skit i det, jag ville ändå känna stans anda lite, det var lite varierande molnighet och 10-15 grader så det var verkligen bra. Läste här att det finns en del bryggerier i Brooklyn men det var utom räckhåll, Rockefeller center ville jag inte ge mig till så googlade jag fram något och hamnade på Torch & Crown i Greenwhich village. Stället var stort och högljutt pga. lördag kväll förmodligen, verkligen fullt. Jag var nära att vända men till sist kom jag fram och fick till och med plats vid baren för att njuta bärsen, en Almost Famous NEIPA. Det var värt att vänta på i alla fall. PXL_20240406_221510941.jpg
PXL_20240406_222136915.jpg

Tröttheten började smyga på och det var tyvärr inte speciellt mysigt att sitta där så blev det inte flera glas, istället en liten promenad norrut och sen tunnelbana tillbaka till bagagena och NJ transit tåget ut till Newark.

Några timmars sömn lyckades jag skrapa ihop och kl 03:30 var det dags att ta mig ner till shuttlen. Tur att jag var tidig för bussen fylldes på snabbt och folk som kom vid utsatt avresetid fick inte plats. Otur om man har ingen buffert. På Newark var Premier Access säkerhetskontroll stängd och fick köa i vanliga kön. Läste skräckberättelser om EWR säkerhetskontroll men det var inte så farligt, men visst, det var allt utom lugnt och smidigt. I alla fall var jag inne hyfsat snabbt och fick en gång till hänga på låset till en lounge.
PXL_20240407_084033959.jpg

United Club är något helt nytt för mig och när jag läste om dem generellt verkar inte folk gilla dem. Idag fick jag testa EWR vid gate C74 och den var en fin upplevelse med lagom frukostutbud, en av mina favoriter är bagels med cream cheese. Inget lyxigt men det är något med dem där sega bagels lagom rostade :) Det var på tiden att ha lite mat i magen.
PXL_20240407_090801501.jpg

Efter min något fattiga New-York bagel väntade en trans-continental flyg ner till LAX på dryga 6 timmar. Tipsen från Flyertalk om att välja plats på United som *A Gold är riktigt bra, har fungerat på 90% av tillfällen jag försökte och nu hade jag plats 10A på ett smockfullt Boeing 757-200. Bra med benutrymme och OK stol. Flyget bokade jag som revenue och fick första gången i min karrier testa en hidden-city ticketing trick, det var drygt 1000:- billigare att boka EWR-LAX-LAS än EWR-LAX själv på samma flygning. Gällde att ha bara handbagage och hoppas på inget IRROPS. Chansingen gav utdelning och jag kom på att andra frukosten kan inmundigas i United Club på LAX i så fall eftersom jag är i transit, på pappret i alla fall.

I LA väntar nya äventyr, nya öl och mer sol. Detaljerna får höra i nästa avsnitt :)
 

Attachments

  • PXL_20240407_094652116.jpg
    PXL_20240407_094652116.jpg
    {memory} MB · Visningar: 53

Tamas

Medlem
Ensamma dagar gick lite över till att vara social och också att jobba därav semi-live gick över till mycket-sent lite grann :)

I alla fall väl i LA hämtade jag ut min hyrbil. Det stod GOLD aisle vid mitt namn på tavlan men bilarna var oerhört tråkiga där så gick jag över till PC parkeringen (jag har PC status). Det var inte mycket bättre där men i alla fall fanns några Mustang och lite nyare bilar. Eftersom jag skulle hyra en cykel och det behöver transporteras mina möjligheter var ganska begränsade, till slut blev det en Mazda CX-5 med drygt 1000km på mätaren.
PXL_20240408_204542515.jpg

I LA bodde jag hos en kompis med kanonläge och kanon service.
PXL_20240407_185730244.jpg

Efter lunch var det dags att hämta hojen och njuta vädret. Det blev en cykeltur på dryga 4 mil runt Palos Verdes och en pint på Redondo Beach Brewing Co. som verkade inte ha egen öl. Men varför heter det Brewing då?
PXL_20240407_225247679.jpg PXL_20240408_002400809.jpg

Cyklandet gjorde att jag blev pigg till kvällen och kunde trotsa jet laggen. Dagen avrundades med några flera lokala läckerheter och solnedgången över Stilla havet.
PXL_20240408_011734764.jpg
PXL_20240408_022224939.jpg



Dag 2 (måndag) i LA började mycket tidigt pga. jet lag och att jag lovade kollegorna att jag ska ändå jobba lite. Denna dagen utlovades ca 45% solförmörkelse så jag tog hojen på ännu en tur och försökte få tag på glasögon att titta på solen. De delade ut sådana i alla bibliotek men var än jag frågade de har delat ut alla på några minuter efter öppningen. Bad luck. I alla fall blev det en 5 milare längst kusten upp till Venice Beach och tillbaka. Återigen blev jag piggare i huvudet för eftermiddagens resa.

Resans huvudmål (förutom att flyga C och F och njuta vädret) är Google:s årlig event, Google Next '24 i Las Vegas. Så nästa flyg som väntade på mig var en kort hopp från LAX till LAS. Eftersom jag hade strul med hyrbilens pris (som löstes: https://www.businessclass.com/forum/threads/hertz-generell-diskussion.97318/post-1073586) rann tiden iväg lite grann och anlände senare än planerat på LAX. Säkerthetskontroll gick smidigt och snabbt denna eftermiddagen och mellanmålet tog jag på United Club. Jag skulle säga att om man inte kommer in i Polaris av någon anledning kan denna Clubben också vara ett bra ställe att tillbringa tid på. Har bara svaga minnen av *A loungen på LAX så kan inte säga om det är värt jämfört med den. De har en trevlig takterass men jag insåg att det var mycket högljutt och var svårt att släppna av i bullret. I alla fall kunde jag titta på kärran som skulle ta mig till Vegas.
PXL_20240408_223407874.jpg PXL_20240408_230129217.jpg
 
Last edited:

Tamas

Medlem
Luckan i rapporten ska täckas men just nu håller resan närma sig till slutet. I väntan på SK904 avrundar jag vistelsen i USA med dagens andra besök på Polaris EWR. Första var efter landning från red-eye LAS-CLE-EWR, en dusch var välbehövligt.

7d8a443d5074cab43b67f58fa1e8a42b.jpg
 

Tamas

Medlem
Jaha, rapporten tog en liten paus på LAX, det var verkligen fullspäckade dagar i Vegas med jobb, evenemang och lite nöje också. Detaljerna från Google Cloud Next '24 är off-topic här men i alla fall det var mitt första stor-konferens upplevelse, snittade 15000 steg dagligen inne i området, det säger nåt om hur storskalig den var.

Vegas alltså, lika stort och - för mig - ofattbart. Flyget dit helt lugnt. Skulle ha tagit en Lyft från flygplatsen men det var surge priser och valde att ta bussen till rent-a-car centret för att ta en lyft därifrån och spara lite pengar.
Jag har också bestämt mig att testa kommunalt på dagarna jag var där men det var inte bästa idén med facit i handen. The deuce längst strippen är otrolig opålitlig, man kan stå och vänta 30 min när de skulle ha en frekvens av 10-15 minuter. Andra bussar har typ ingen tidtabell, eller inget jag hittade i alla fall så det var svårt att planera resorna. Blev några promenader och lyft tur till sist för att balansera lite. Vädret var ändå underbart och promenad höll mig vaken.
Hade en rolig upplevelse på en av lyft resorna, en 75 årig tant plockade upp mig. Hon hade tråkigt hemma så bestämde sig att köra Lyft istället :)

Jag har varit i Vegas 2ggr innan, spelade poker, supade till småtimmarna, osv., men denna gången var fokus på helt annat och ville fokusera på att upptäcka mer. The beer row är underbart och mycket mysigt med låga byggnader och lagom med folk.
Testade the Hop Nuts, HUDL och Able Baker.
Hop nuts kändes mer som en kvarterskrog, kör happy hours med $5 pints mellan 16-18. Killen som kände till ölen har precis slutat när jag anlände så kunde inte få mycket info om ölen.
PXL_20240411_011038757.jpg
Tiden gick och jag blev sugen på en pizza när jag passerade Good Pie. Deras pizza kan jag absolut rekommendera och det finns gott om öl att välja från på deras menu om man önskar det. Jag fortsatte söderut några meter och hamnade på HUDL.
De hade alldeles för hög musik inne, gick knappt höra kassörskan men gick fint att sitta ute och njuta ölen. Första dagen testade jag deras Humming Bird red ale, gott tyckte jag.
PXL_20240411_021924076.jpg

Dag 2 på brewery row var också dagen att börja åka hem. Jag lämnade mina väskor på hotellet på morgonen och efter konferensen tog slut tog jag mig direkt till Main street. Denna gången började jag på HUDL, tog en burgare från grannrestaurangen och njöt en flyer med 4 olika småglas. Ölen som stack ut var Mosquito Bite, öl med serrano paprika. Var fantastiskt god med färska paprika smak och lite hetta, 5* enligt mig.
PXL_20240412_013957636.jpg

Jag hade fortfarande tid innan det var dags att åka till flygplatsen så testade 4 glas till på Able Baker. Eller bättre sagt 3, för 4:e glas var en cold brew kaffe som skulle hålla mig igång innan red-eye avgången mot New York via Cleveland.
PXL_20240412_022925822.jpg


En Lyft resa senare var jag ute på Harry Ried International och fick komplimang från personalen av min flygrutt LAS-CLE-EWR-ARN-GOT, ja, det var 2 nätter i luften på raken. Väskorna checkades hela vägen så var de inga bekymmer i NY sen. Började på United Club i Vegas, hann jobba lite också, lite roligt att hälsa god morgon till kollegorna med Vegas skyline och en GT framför en :)
PXL_20240412_040353368.jpg

Jag frågade kundtjänst om jag kunde ta en direktflyg till EWR och det hade varit teoretiskt möjligt men tyvärr var avgången bara 15 minuter innan Cleveland flyget och bara standby möjligt så med incheckade bagage var det inte lösbart. Flyget till Cleveland var inte fullt så det var bekvämt och lugnt, efter dryga 3 timmar kunde jag njuta en kaffe och frukost innan korta hoppet till New York.

Väl på EWR tog jag mig direkt till Polaris som jag kom in utan problem redan kl 7 på morgonen för att njuta andra frukosten och en välbehövlig dusch. Jag tillbringade lite tid på Polaris innan jag tog mig in till NYC. Jag valde att ta buss 62 till NJ Penn Station och PATH därifrån, delvis för att spara pengar men också för att jag ville komma till lower Manhattan för att fota skyskrapor åt sonen :) Mission accomplished fick jag idén att käka dumplings på China Town och det gjorde jag innan det var dags att åka tillbaka till EWR och njuta avsnitt 2 av Polaris-hänget. Jag älskar NYC för att man kan hitta allt man vill - och såklart allt man inte vill också :)
PXL_20240412_163545456.jpg
 
Toppen