Senaste nytt

En first first och andra trevligheter

Tamas

Medlem
Denna rapporten skrivs i skuggan av @GOTBound:s exit eftersom denna resan kommer vara min exit förmodligen. Ändå en spännande sådan i alla fall får jag hoppas.
Planeringen började i höstas, jag ville använda poängen på bästa sättet, försökte locka med en kompis men han kunde inte bestämma sig. Då blev det så att jag bestämde själv och eftersom lov från familjen fanns kunde jag planera fritt.
Ett mejl landade i mejlkorgen innan jul, super early bird rabatt till Google Next '24 i Las Vegas, så planeringen började med en konferensbiljett. Men hur kommer jag dit på bästa och trevligaste sättet?
Först hittade jag SAS till SFO men fanns inte mycket på returen så det blev en *A bokning ändå. Och kanske 10 ombokningar sen dess, jag kunde inte hålla mig, som ett barn i leksaksaffären:
SK flög jag förut, måste testa något nytt. LH 747 till YVR kanske?,/ men det är gammalt och finns roligare, också vädret i YVR är inte stabilt i april.
Kanske flyga till ORD då med UA Polaris, ändå vill testa nytt, och vidare hur? Samma dag, dagen efter? Mycket att älta över. Och då kom jag på att det finns LH F!

På hemvägen? LX från IAD hem, men dyrt att flyga dit från LAS. Kanske SAS från EWR, det blir bra. Och till EWR? Red eye, inte red eye, ska ändå försöka va vaken för att ställa tiden tillbaka och det var inte jättemycket att välja mellan här.

Till sist kom F platsen och deadline för sista ändring på bokningen så jag kunde lugna mig :)

---------

Lördagen börjar med fakiren till Münich. Stöttade på en f.d. kollega så höll vi varandra sällskap på frukosten i Vinga lounge. Behövde hänga på låset till loungen och med darrande hand fyllde vi på kaffemuggarna.

Inte mycket tid i loungen då boarding börjar kl 5:30. Grupp 1 kallas först och jag glider på planet helt själv innan resten följer. Konstig upplevelse att ha så många ögon på sig :)
 

Tamas

Medlem
Munchen, sol och 20ish grader. Fick gate med brygga, ingen Porsche och behövde själv hitta fram till loungen. Det var lite oklart för mig om jag behövde gå upp till L gates och sen till loungen eller hade kunnat gå direkt från K gates? Men spelar inte så stor roll, ingen kö vid passkontroll och maskinen fungerade felfritt.

Jag njuter FCL T2 Satellite nu. En frukost och några timmar jobb innan dags för lunch. Underbar lounge, lugnt och tyst med fantastiska vyer över flygplatsen.

Enda jag funderar över är hur man kan optimera matintaget så att njuta restaurangen i loungen och sen orka äta på flyget också? Ett riktigt I-lands problem, och jag är otroligt tacksam att inte har något mer att fundera över just nu...
9753882b2a98efe08c620ab28524228d.jpg
 
Last edited:

Tamas

Medlem
Med vattenmelon och pretzel i magen kunde jag jobba på fram till lunch. Boarding var utsatt kl 12:05 så den var en tidig lunch och valet var svårt mellan wiener schnitzel eller en oxfilé, men till slut blev det den senare, och vilken bra beslut det var! En gudomlig oxfilé fick jag fylla magen med. Till maten valde jag en uppfriskande GT, de kör något vårigt tema i loungen nu, olika drinkar med hallon och/eller rebarber. Den var god den med!

PXL_20240406_093811761.jpg

Vid receptionen fick jag information om en liten försening och då blev det lite häng på takterassen med en till drink. Jag tänkte ta samma som till lunchen men värdinnan verkade vara ny (kände hela förmiddagen att hon var osäker, antingen på jobbet eller med bara engelska) och jag fick något annat. Den var mycket bäskare men passade faktiskt bra till denna varma dagen. Ankan kom med, och jag faktiskt frågade om man kan ta två så barnen inte bråkar, men man får bara en, särskilt den här limited edition påskhybridankharen. Så @palmen, barnen kommer bråka :)

PXL_20240406_101627377.jpg

Kärran var en A380-800. Det var ungefär för 15 år sedan jag satt fot på en liknande, då var det i AF färger och resan tog mig från CDG till JNB. Jag satt på övervåningen då med, men betydligt längre bak i kabinen men ändå hade ett minne om ett tyst flygplan. Och så var det denna gången med, fräsch och stort kabin. Toaletten större än jag har det hemma (typ) och det med pissoaren är en extra touch! Tycker det är också mycket trevligt med egna skåp för bagagen, eftersom overhead bins saknas.

Med lite champagne kunde jag luta mig bak och invänta push-back som var senarelagd ytterligare 10 minuter. Fortsättning följer, för nu är det dags för etapp 2 som kommer inte vara lika lyxig, men för mig lite ny i alla fall.
PXL_20240406_103841884.jpg
 
Toppen