Senaste nytt

Emotional support animal bet passagerare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite mer fakta om weimaraner:

Vikt: Hona: 25–35 kg, Hane: 30–40 kg
Höjd: Hona: 59–63 cm, Hane: 62–67 cm

Weimaraner – Wikipedia

Vi talar alltså om en jycke på i runda slängar 30 kg med en mankhöjd på hela 60 cm som alltså inte sitter bältad vid start och landning och som åtminstone på bilden är på upptäcktsfärd i kabinen. Och detta under parollen emotional support.

Kan inget om hundar så läste lite om just weimaraner. En inte helt lyckad kombination i samband med en +10h flygning från Los Angeles till Stockholm, kan tyckas.

Weimaraner - Fakta om rasen. — Svenska Weimaranerklubben

Hon skötte sig utmärkt under flygningen. Gick enbart upp någon gång när ägaren gick upp.
Imponerande att hunden klarade +10h utan att behöva "gå på toa".
När vi gick av planet och väntade på bagaget skällde hon ut en kollega till mig som satt längre bak i planet. Hon kanske ogillar folk som flyger "monkey class" ;)

@Jensik fångade en rejäl jycke i affärsklasskabinen. Man kan ju undra hur detta kan vara ok.

ef91670bae1337fa469a1ca8ee4cd684.jpg

b6969a1c1c0fd3dd22aaf4a9df6d5b45.png
Man får väl tolka det som att oproportionerligt många som reser affärsklass har psykiatriska problem eller är intellektuellt handikappade. Annars hade de inte fått tillstånd att flyga med emotional support animals.

Skulle jag hamna bredvid en katt eller hund skulle jag inte bli glad. Jag är väldigt allergisk och efter ett par timmar med ett djur är jag sjuk i flera dagar. Jag har även problem när folk har simmat i parfym (jag måste springa genom taxfreebutikerna innan flyget), det borde egentligen vara parfymförbud på flyg och tåg. Ett annat problem jag har i och med att jag har äppelallergi och blossar upp när dessa äts nära mig är dessa äppelmonster som alltid ska äta sina äpplen. Förbjud dem med.

Nej men allvarligt, folk borde ha mer sunt förnuft speciellt ute på resa. Man tar helt enkelt inte med djur i kabinen om man inte har ett behov av det, man simmer inte i parfym och man äter inte medhavd matsäck ombord.

Både den som reser med djur och den som är allergisk har ett ansvar. Djur kan man ju träffa överallt så det gäller väl att vara preppad med medicin om man är högkänslig, detsamma gäller ju även för nötter, äpplen och allt annat.

När det är ESAN (emitional support animal) till USA så har USA lagkrav på at de ska få komma med på direktflygningar till och från. Det enda kravet som flygbolaget kan ha är at få se på ett brev från behandlande läkare att det är behov för det. Och då får de inte ta betalt. Har förstått at det er en del som missbrukar det, då det er billigare at få läkaren til at skriva ut det, jämfört med at betala för at ha med hunden, og så slipper man ha den i bur. Är det någon allergisk på samma flyg, så går alltid serviceddjur först (till USA) På amerikanska bolag så vet jag inte vad de har för begränsningar på typ av djur, men europeiska bolag behöver bara godkänna hund (och kanske katt, har för mig det men kommer inte ihåg säkert)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen