Senaste nytt

Emotional support animal bet passagerare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr tycker jag inläggen i denna tråd är ganska okänsliga. Vi förlöjligar andra människors sjukdomar och lidelser med att säga att deras "medicin" är löjlig. Tråkig medmänsklig inställning kan jag tycka.
Vilken åkomma menar man att man har om man behöver sin lilla knähund med sig på flyget? Trodde att avsikten från början var att de (djuren) skulle ge stöd åt personer med psykiatriska sjukdomar och till de med intellektuella handikapp. Då är det ju faktiskt förståeligt och på samma nivå som tex en ledhund. Vad vi istället ofta ser är personer som har sina små knähundar som någon märklig form av statussymbol. Det är här det har gått snett. För det ska allergiker och de som helt enkelt inte gillar hundar få lida. Dessa sju är heller inte tränade på samma vis som exempelvis en ledhund så de kan mycket väl skälla eller bete sig icke önskvärt mot medpassagerare. Eller så måste jag helt enkelt ha missat något.

Är det någon som vet var ursprunget till möjligheten att ha med sig dessa emotional support animal kommer?

Utan att lägga några värderingar på möjlighet att ta med djur ombord kan jag tänka mig att möjligheten missbrukas i vissa fall vilket nämnts ovan. För en tid sedan figurerade bilder på en liten häst som passageraren tagit med för detta ändamål.

Är det rädslan att hamna i juridiska dilemman (stämning) som amerikanska flygbolag praktiserar detta?

Tyvärr tycker jag inläggen i denna tråd är ganska okänsliga. Vi förlöjligar andra människors sjukdomar och lidelser med att säga att deras "medicin" är löjlig. Tråkig medmänsklig inställning kan jag tycka.

Nu verkar det som att det i detta fall verkligen var ett emotional support animal som ägaren hade behov för, men det är knappast någon hemlighet att du kan registrera din hund som ett emotional support animal på internet, att flygbolaget inte får fråga om bevis på att du har ett behov för det och att det kostar pengar att ta med en hund men är gratis att ta med ett emotional support animal?

Det är som med många andra saker här i livet att eftersom vissa missbrukar det försvinner medmänniskornas acceptans. Tar du med en 25kgs hund bör den väl dessutom inte sitta i någons knä.

@Jensik fångade en rejäl jycke i affärsklasskabinen. Man kan ju undra hur detta kan vara ok.

ef91670bae1337fa469a1ca8ee4cd684.jpg

b6969a1c1c0fd3dd22aaf4a9df6d5b45.png

Det finns ju de som är rädda för hundar, ska de behöva utsättas för Baskervilles hund.

För övrigt är ju det där en fågelhund såna där brukar ju vara hyper och jaga allt omkring sig.

Tipsa Aftonbladet om SAS flygande kennel.

För övrigt är ju det där en fågelhund såna där brukar ju vara hyper och jaga allt omkring sig.
Kan inget om hundar så läste lite om just weimaraner. En inte helt lyckad kombination i samband med en +10h flygning från Los Angeles till Stockholm, kan tyckas.

Hunden har ett livligt temperament och är mycket alert och vaksam. Den är utpräglat envis, men lär lätt och snabbt. Den har ett stort rörelsebehov och kräver en del motion – i annat fall kan man vara säker på att den utnyttjar sin enorma energi till något som kanske är mindre önskvärt. Enbart motion är dock inte nog – hunden måste få arbeta. Jakt- och/eller lydnadsdressyr eller dylikt är ett måste.

Weimaranern är en utpräglad enmans- eller enfamiljshund. Den väljer ofta ut en person i familjen som den visar extrem stor tillgivenhet. Dr Werner Petri skriver i sin ”Der Weimaraner Vorstehhund” att: ”Typiskt för weimaranern är dess tillgivenhet gentemot ägaren och dennes närmaste umgängeskrets. Denna tillgivenhet får ofta påträngande uttryck, men den är också förutsättningen för rasens utpräglade dresserbarhet.”

Weimaranern är krävande och lämpar sig inte för en oerfaren hundägare. Däremot passar den bra i en livlig barnfamilj, men fundera gärna två gånger innan du skaffar en weimaraner. Den är inte enbart en vacker hund, den kräver, liksom alla jakthundar, mer aktivering än vad många tror.

Man bör ha erfarenhet av hundar innan man skaffar sig en weimaraner. Dess speciella kombination av känslighet, envishet, skärpa och skyddsinstinkt kräver en konsekvent och fast dressyr. Rätt fostrad är det dock en härlig hund – tillgiven, lydig och arbetsvillig.

Weimaraner - Fakta om rasen. — Svenska Weimaranerklubben

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen