Senaste nytt

Emotional support animal bet passagerare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hela den där soppan med "emotional support animals" är helt sjuk. Jag kan förstå att djurägare inte vill skeppa djuren i lastutrymmet när de reser, men lösa djur i kabinen är inte något jag vill se i stora mängder. Tränade supporthundar (typ de som synskadade kan ha) har jag inga större åsikter om - de är vältränade och risken att de skulle ge sig på någon är i princip obefintlig. Men det är inte vad vi pratar om här...

Jag är inte rädd för hundar (har ju egna jyckar), men jag har full förståelse för att andra kan vara rädda för olika djur. Jag har väldigt svårt att se hur man överhuvudtaget kan tillåta dessa djur ombord i kabinen.

Hela den där soppan med "emotional support animals" är helt sjuk. Jag kan förstå att djurägare inte vill skeppa djuren i lastutrymmet när de reser, men lösa djur i kabinen är inte något jag vill se i stora mängder. Tränade supporthundar (typ de som synskadade kan ha) har jag inga större åsikter om - de är vältränade och risken att de skulle ge sig på någon är i princip obefintlig. Men det är inte vad vi pratar om här...

Jag är inte rädd för hundar (har ju egna jyckar), men jag har full förståelse för att andra kan vara rädda för olika djur. Jag har väldigt svårt att se hur man överhuvudtaget kan tillåta dessa djur ombord i kabinen.
Framförallt finns det ju personer med allergi. Jag hade blivit ordentligt förbannad på vederbörande flygbolag om jag kliver på en transatlantisk flight, och det första jag får se är en hund i sätet bredvid. Ska jag som allergiker verkligen behöva kontakta flygbolaget i förväg för att säkerställa att detta ej inträffar? Helt absurt.

Som du skriver så tycker även jag att ledarhund osv skiljer sig här. Men moral support? Herregud.

Hund/katt Reglerna för Staralliance inom Schengen är högst 8kg i väska som ska gå att stänga och får plats under sätet framför, djurväskan är i stället för ett handbagage, man tar högst tre djur (hund,katt) i kabin.
Kostar hos SAS 70€ enkel.

Framförallt finns det ju personer med allergi. Jag hade blivit ordentligt förbannad på vederbörande flygbolag om jag kliver på en transatlantisk flight, och det första jag får se är en hund i sätet bredvid. Ska jag som allergiker verkligen behöva kontakta flygbolaget i förväg för att säkerställa att detta ej inträffar? Helt absurt.

Som du skriver så tycker även jag att ledarhund osv skiljer sig här. Men moral support? Herregud.
Angående allergi så måste du som sagt anmäla det i förväg. Om du anmäler allergi får inta djur vara i kabinen. Har däremot någon redan bokat in ett djur har jag för mig att du inte kan anmäla allergi efter det utan får i så fall ta en annan flight eller stå ut med problemet.
Om jag har uppfattat reglerna rätt är det så det fungerar.

Skillnaden är väl USA då de inte får neka personer med support animals om de har alla papper som krävs för det.

Tyvärr har allergier blivit ett gissel bland många av oss i dag. De flesta klarar en hel del allergi i luften med de mindre besvär och obehag det orsakar såsom snuva och ögon som svullnar och kliar. Sedan finns det ju de som är extremt allergiska och då får man nog bedöma själv om man skall sätta sej på allmänna kommunikationsmedel. Tål man inte att någon öppnar en jordnötspåse då kan man vara illa ute.
Själv är jag allergiker men klarar det mesta utom katt ganska hyfsat. Det har hänt att jag fått passagerare med katt bredvid mej men det har då räckt att flytta långt från katten.

Något som är minst lika besvärande för vissa allergiker som hund och katt är när någon av det kvinnliga könet inte kan bedöma mängden parfym man skall spruta över sig. Det gäller naturligtvis också när flygpersonalen skall låta personer provlukta på olika parfymer.

Som sagt, ett visst hänsynstagande behövs från båda håll som @Senator säger. Men det är fortfarande den som har åkomman som måste göra en riskanalys varje gång man kan råka ut för detta genom att ha med sig mediciner och anmäla att man har stora allergiska besvär och sedan bedöma om man kan klara situationen.

Något som är minst lika besvärande för vissa allergiker som hund och katt är när någon av det kvinnliga könet inte kan bedöma mängden parfym man skall spruta över sig. Det gäller naturligtvis också när flygpersonalen skall låta personer provlukta på olika parfymer.
Kan väldigt ofta även vara män som överkonsumerar dylika produkter.
Annars håller jag med i påståendet :)

Tyvärr tycker jag inläggen i denna tråd är ganska okänsliga. Vi förlöjligar andra människors sjukdomar och lidelser med att säga att deras "medicin" är löjlig. Tråkig medmänsklig inställning kan jag tycka.

Jag ser det såhär: Folk får ha vilka "mediciner" som helst mot sina åkommor. Men att flyga är ingen rättighet och när man är ombord på publika transportmedel så är ribban lägre för vad som är acceptabelt än om man bara är ute och går på stan eller åker i sin egna bil.

Problemet i USA ligger i att väldigt många hävdar att deras djur är emotional support animals enbart för att de ska få ha dem i kabinen när de flyger. Jag tror man måste få någon slags intyg på detta, men det är tydligen inte alls svårt att få. Om man hade en process där enbart tränade djur blev certifierade (likt den vi har för supporthundar i Sverige) så skulle problemet vara obefintligt.

Jag ser det såhär: Folk får ha vilka "mediciner" som helst mot sina åkommor. Men att flyga är ingen rättighet och när man är ombord på publika transportmedel så är ribban lägre för vad som är acceptabelt än om man bara är ute och går på stan eller åker i sin egna bil.

Problemet i USA ligger i att väldigt många hävdar att deras djur är emotional support animals enbart för att de ska få ha dem i kabinen när de flyger. Jag tror man måste få någon slags intyg på detta, men det är tydligen inte alls svårt att få. Om man hade en process där enbart tränade djur blev certifierade (likt den vi har för supporthundar i Sverige) så skulle problemet vara obefintligt.

Självklart måste det finnas regler för hur detta skall skötas. Som allt annat, finns det personer som "missbrukar" även detta system. Men vi är ute på hal is om vi skall dumförklara människor baserat på vilka "mediciner" de tar för sina problem. Kan en hund ersätta Prozac är väl det rätt bra för alla (dock ej kanske Eli Lilly) ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen