Emirates med Airbus A380 til København

palmen skrev:Har man egen passkontroll för businessresenärer i Köpenhamn? Hjälper ju annars inte direkt mycket om man landar efter och det är 500 pers i köKlicka för att utvidga...
Nyckeln heter transit! (Men säg det inte högt till någon!)
 
Har presis bokat denne med familien til Dubai i sportlovet. Skal bli et nöje, har åkt med 777-300 ER melkan cph-dxb et antal gånger og deres C er ikke top notch. 380 måste bli bättre...några tips på hur man plasserar 2 vuxna & 3 barn på et vettigt sett?
 
Flög nyligen mellan Dubai och Köpenhamn. Nytt och fräscht. Där är 2 avdelningar av business kabinen baktill på ovanvåningen. Med hustrun får man ta ett mittensäte där sätena sitter intill varandra. Vartannat mittensäte har sätena åtskilda. Vartannat fönstersäte är nära fönstret och vartannat är en liten bit ifrån fönstret. Har inte koll på vilken rad som är ihop respektive isär. Den bakre kabinen är mindre och närmare baren, vilket skulle kunna vara en fördel. Toaletterna är akter om baren där galley också ligger. Enjoy.
 
Flög Köpenhamn - Berlin igår och när vi taxade mot startbanan lyfte den majestätiska A380 mot Dubai. Nästan direkt efter och innan nästa flygplan lyfte åkte två oranga fordon längs hela startbanan. Jag upplevde det som om de synade av startbanan.



Är det någon annan som har noterat detta i samband med att A380 startar och vet om det är standard? Att det är något som måste genomföras efter det att ett så här pass stort flygplan lyft från Kastrup. Det var bana 04R.
 
dino_81 skrev:Flög Köpenhamn - Berlin igår och när vi taxade mot startbanan lyfte den majestätiska A380 mot Dubai. Nästan direkt efter och innan nästa flygplan lyfte åkte två oranga fordon längs hela startbanan. Jag upplevde det som om desynade av startbanan.Är det någon annan som har noterat detta i samband med att A380 startar och vet om det är standard? Att det är något som måste genomföras efter det att ett så här pass stort flygplan lyft från Kastrup. Det var bana 04R.Klicka för att utvidga...
Ping @KeXx
 
dino_81 skrev:Flög Köpenhamn - Berlin igår och när vi taxade mot startbanan lyfte den majestätiska A380 mot Dubai. Nästan direkt efter och innan nästa flygplan lyfte åkte två oranga fordon längs hela startbanan. Jag upplevde det som om desynade av startbanan.Är det någon annan som har noterat detta i samband med att A380 startar och vet om det är standard? Att det är något som måste genomföras efter det att ett så här pass stort flygplan lyft från Kastrup. Det var bana 04R.Klicka för att utvidga...
Det stämmer. Det är alltid baninspektion efter varje start med A380 på CPH. Det är möjligt att den slopas efter en 3-månaders period, men det är ännu oklart. Man kontrollerar bl.a. om flygplanet "drar" in föremål på banan.
 
Åker du Y skall du sitta där uppe. Färre stolar i bredd, lite bredare stolar, visserligen bara några centimeter men ändå märkbart. Bara 2 stolar i bredd vid fönstret. Dessutom om du har fönsterstolen så har du ett väldigt bra förvaringsutrymme mellan stolen och väggen, där kan du klämma ner större delen av ditt handbagage. Nu är A380 en tyst maskin men du sitter långt fram i Y på övre däck så det är riktigt tyst.
 
Har tagit plats på upper deck på EK376 DXB-BKK. Tyvärr inte på en 2'a vid fönstret då de verkar vara attraktiva.

Ser att rad 34-39 är blockad, kan ett samtal till Emirates ordna en sån plats tro? Eller ska jag försöka vara tidig till incheckning och fråga där?
 
011430121 skrev:Intressant skull det vara hur många som har transfer i Dubai, eller växer det som business och turistdestination?Klicka för att utvidga...
Lite gammal info men ca 70% var transitresenärer på Dubai flygplats i 2012.

Emirates Keeps Profiting from Dubai’s Hub Power | Air Transport News: Aviation International News


AIN Online skrev:Dubai’s importance as a hub for carrier Emirates Airline continues to increase, along with its proportion of connections to total traffic. Connecting passengers now account for 70 percent of all traffic into and out of Dubai,Klicka för att utvidga...
Lite Off topic

Siffror (andel av transferresenärer) för London Heathrow var ca 36% i 2014.

Facts and figures | Heathrow
 
Dagens Berlingske innehåller ett reportage om Emirates A380 från Köpenhamn. Det är ett bjudreportage ("Rejseliv var inviteret af Emirates og Dubai Tourism.") så det enda jag fann intressant var följande uttalande:



"Nu flyver den alle ugens syv dage, og landedirektør Morten Balk er meget tilfreds med udviklingen.

»Ruten fra København til Dubai har siden begyndelsen oplevet en konstant vækst. Vi har set en stigende efterspørgsel fra både Danmark og Sydsverige, og med introduktionen af A380 er antallet af passagerer steget med ca. 30 pct.«"



Skaplig utveckling får man säga. Det bör ju innebära att beläggningen på A380 är skyhög som @011430121 tidigare nämnt.



Flyv til Asien i luksusstil - Rejseliv | www.b.dk
 
Hjälpte en vän att boka platser från Cph med a380n och blev förvånad att det inte verkar finnas en rad 1 på den config i eco vi kollade på, någon som vet varför?
 
Back
Top