Er der noget jeg har misset? Boeing 777 er konfigureret med 2-3-2 i business, Airbus A380 med 1-2-1 - Alene det er vel grund nok til at tage omvejen...
Flyger man från Arn så byter man mitt i natten i Dubai , efter några timmar i loungen så var jag jag trött när jag boardade 380 så "The a380 experience" sov jag bort efter ett besök i baren
Är ett nattflyg serveras "bara" snacks i baren ombord och frukost innan landning
Köper absolut bägge argumenten och vill man lägga ner den extra tiden/kostanden att åka via London/Frankfurt (eller varför inte Amesterdam) för att få A380-upplevelsen.
Mina egna erfarenheter är dock att business class på B777-300ER är bra trots säteskonfigurationen och att det inte är fullbelagt i denna kabinen på Stockholm-Dubai varpå den ändå känns rymlig. Välg om möjligt plats i den främre, lite mindre, kabinen.
Ett annat annat argument för att välja bort Stockholm-Dubai är (tror jag) att kabinpersonalens bemötande inte är lika top notch som på mer köpstarka linjer som tex. London Heatroe/Gatwick eller Frankfurt. Nackdelen där kan dock vara en betydligt högre beläggning. Har någon erfarenhet av olika linjer inom Europa-Dubai och kan styrka (eller dementera) min tes?
Jag personligen skulle välja enklaste vägen och då få testa två flygplanstyper. Bortsett från baren tror jag inte att ex. mat och dryck varierar mellan linjerna till/från Europa. Möjligtvis ett extra mål mat beroende på längre avstånd och avgångstid.
Menyer för alla Emirates flyg och kabinklasser går att se via deras hemsida, under "See What´s on your flight". Hårdvaran på A380 lämpar sig dessutom bättre för att sova än på B777 i mitt tycke.