staff
Medlem
Som Hong Kong-bo ar tyvarr Marco Polo Club vardelost (dock ar Asia Miles valdigt bra, men det ar en annan fraga) om man inte i huvudsak frekvent flyger affarsklass pa Cathay Pacific, sa man far se sig runt efter andra program om man har andra resmonster men anda vill ha status i de stora allianserna.Kul med miles där nog nästan inga samlar poäng av oss svenskar. Vore kul att läsa lite mer om detta och enkelhet till guld, är det lika lätt som med Aegean?
BAEC ar en no-brainer nar det galler Oneworld -- racker ju egentligen med en t/r i business pa en langre rutt (e.g. Europa-Doha-Australien) for att bli BA Silver och saledes fa tillgang till CX (for att inte namna QFs) lounger har i Hong Kong.
Nar det galler Star Alliance ar det lite knepigare. Jag fick nys om EgyptAir Plus via nagon bloggpost forra aret och bestamde mig for att utforska det narmare i ar. Hojdpunkterna ar:
- Status galler i 2 ar fr.o.m. att man nar en ny niva
- Man har tva ar pa sig att samla in 30,000 miles for silver, sen har man tva ar pa sig att tjana in ytterligare 30,000 for Gold. Nar man val natt Gold har man statusen i tva ar.
- Family pooling galler aven statusgrundande poang
- Generellt bra intjaning -- t.ex. ger SAS Plus 150% intjaning. Jag fick t.ex. mer an 32k miles nar jag och min fru flog HKG-ARN-MMX-ARN-HKG i SAS Plus.
- Intressant award chart med ganska markliga region-indelningar. T.ex. tillhor Japan, Indonesien och Guam "Central Asia & Far East" medan Uzbekistan och Cocos Islands (soder om Indonesien) tillhor "South East Asia". Man kan fa till en del intressanta routings om man ar lite kreativ.
- En teoretisk nackdel ar att enligt reglerna betalar man miles for varje segment, men det gallde inte i praktiken nar jag bokade. T.ex. sa borde min flight HND-SIN-DPS varit 22,500 + 22,500 miles, men agenten bekraftade att den totala rutten skulle kosta 22,500 miles trots tva segment.