Senaste nytt

Egypt Air bonusprogram (EgyptPlus)

staff

Medlem
Kul med miles där nog nästan inga samlar poäng av oss svenskar. Vore kul att läsa lite mer om detta och enkelhet till guld, är det lika lätt som med Aegean?
Som Hong Kong-bo ar tyvarr Marco Polo Club vardelost (dock ar Asia Miles valdigt bra, men det ar en annan fraga) om man inte i huvudsak frekvent flyger affarsklass pa Cathay Pacific, sa man far se sig runt efter andra program om man har andra resmonster men anda vill ha status i de stora allianserna.

BAEC ar en no-brainer nar det galler Oneworld -- racker ju egentligen med en t/r i business pa en langre rutt (e.g. Europa-Doha-Australien) for att bli BA Silver och saledes fa tillgang till CX (for att inte namna QFs) lounger har i Hong Kong.

Nar det galler Star Alliance ar det lite knepigare. Jag fick nys om EgyptAir Plus via nagon bloggpost forra aret och bestamde mig for att utforska det narmare i ar. Hojdpunkterna ar:
  • Status galler i 2 ar fr.o.m. att man nar en ny niva
  • Man har tva ar pa sig att samla in 30,000 miles for silver, sen har man tva ar pa sig att tjana in ytterligare 30,000 for Gold. Nar man val natt Gold har man statusen i tva ar.
  • Family pooling galler aven statusgrundande poang
  • Generellt bra intjaning -- t.ex. ger SAS Plus 150% intjaning. Jag fick t.ex. mer an 32k miles nar jag och min fru flog HKG-ARN-MMX-ARN-HKG i SAS Plus.
  • Intressant award chart med ganska markliga region-indelningar. T.ex. tillhor Japan, Indonesien och Guam "Central Asia & Far East" medan Uzbekistan och Cocos Islands (soder om Indonesien) tillhor "South East Asia". Man kan fa till en del intressanta routings om man ar lite kreativ.
  • En teoretisk nackdel ar att enligt reglerna betalar man miles for varje segment, men det gallde inte i praktiken nar jag bokade. T.ex. sa borde min flight HND-SIN-DPS varit 22,500 + 22,500 miles, men agenten bekraftade att den totala rutten skulle kosta 22,500 miles trots tva segment.
 

RobHK

Medlem
staff föredrar du alltså Egypt Air mot att bara samla miles hos SAS?

Ja det är löjligt hur dåligt Marco Polo är, nu är jag ändå Green medlem där då Cathay Amex ger gratis medlemsskap. Men för intjäning på Economy flighter så är det ju fånigt att man får mer poäng till sitt Finnair medlemsskap på en Cathay flight än till Marco Polo själva.

Däremot är kreditkorten i Hongkong som man samlar Asia miles till väldigt effektiva, särskilt sign-up bonusarna är grymma. På mindre än ett år sparade jag ihop Asia Miles för att boka HKG - JFK i business, vilket om man betalar hade kostat 90k HKD. Återigen ett löjligt pris.

I lokala media är det mycket snack om Cathay piloternas löner och villkor. Halv-seniora till seniora piloter har housing allowances på 70-130k HKD per månad, utöver det har de löner på över 100k per månad. Man hoppas ju nästan att de blir utkonkurerade av andra bolag så som de håller på.
 

staff

Medlem
staff föredrar du alltså Egypt Air mot att bara samla miles hos SAS?

Ja det är löjligt hur dåligt Marco Polo är, nu är jag ändå Green medlem där då Cathay Amex ger gratis medlemsskap. Men för intjäning på Economy flighter så är det ju fånigt att man får mer poäng till sitt Finnair medlemsskap på en Cathay flight än till Marco Polo själva.

Däremot är kreditkorten i Hongkong som man samlar Asia miles till väldigt effektiva, särskilt sign-up bonusarna är grymma. På mindre än ett år sparade jag ihop Asia Miles för att boka HKG - JFK i business, vilket om man betalar hade kostat 90k HKD. Återigen ett löjligt pris.

I lokala media är det mycket snack om Cathay piloternas löner och villkor. Halv-seniora till seniora piloter har housing allowances på 70-130k HKD per månad, utöver det har de löner på över 100k per månad. Man hoppas ju nästan att de blir utkonkurerade av andra bolag så som de håller på.
Personligen kanns SAS ointressant for mig da jag inte har nagot av deras co-brandade kreditkort -- i Star Alliance har jag mileage balances hos United (dags att tomma pga devalvering), LifeMiles, EgyptAir Plus (pga. statusintjaning) samt KrisFlyer (sedan tiden jag bodde i Singapore). Men de flesta av mina miles ligger hos kreditkortsprogrammen och vantar pa att bli overforda nar tillfalle ges (transfer-bonus eller nar det ar dags for redemptions).

Jag ar ocksa Marco Polo Green tack vare Amex. Det enda jag anvander det till ar platsbokning pa Cathay-flighter da MCG har viss prioritet vs statuslosa passagerare. Nar jag valt plats sa andrar jag FF# tillbaka till BAEC igen. :D

Haller med om att kreditkorten ar bra i HK. Inte riktigt lika bra som i Australien (dar sign-up bonusar pa 60-100,000 miles vad vanligt aven for 'nyborjarkort'), men ungefar samma som Singapore. Vi jobbar fn. pa att fullfolja SCB Asia Miles-kortets sign up offer!
 
Last edited:

jerixon

Medlem
Jag är även jag mycket sugen på Egypt Air Plus.
Speciellt som jag flyger en hel del med tjejen och man kan ha familjekonto med Egypt Air Plus där även din frus Miles krediteras på ditt konto och räknas mot din status :)
Det vore verkligen intressant att lära sig lite mer om programmet.
Två t/r i Plus för Star Alliance Gold är ju verkligen kanon :)
 

pep

Medlem
Egypt Air Plus fungerer udmærket, næsten som PIAs FFP, hvor man kan slæbe masser af kufferter med ombord fordi man er "loyal"
 
Toppen