Senaste nytt

Efter bekräftelse från booking.com: Prisfördubbling från hotellet, ok?

Förstår hotellet, 85 euro under EM är inte rimligt nuförtiden, det borde man kunna lista ut.

Har svårt att förstå den här synpunkten. Det finns fortfarande flera ännu billigare boenden att välja bland i det aktuella fallet om det bara vore priset det gällde.
Men det är inte priset det gäller, utan att det borde vara självklart att säljaren tar ansvar för sin felskrivning (om det nu är en sådan) och inte ändrar priset *efter* bekräftelse. Det har hänt även mig att jag sålt jobb för billigt till kunder ibland, pga att jag gjort en felaktig kostnadskalkyl, men då är det ju JAG som får sätta på mig dumstruten om vi redan kommit överens om ett pris, inte kunden. Skulle aldrig drömma om att be kunden betala extra för att jag själv slarvat, tycker synsättet är helt obegripligt.

Jag har gjort en bokning med Booking.com en natt på ett hotell på Zanzibar i december med avbeställning till någon dag innan och med betalning på plats. Fick sen mail från hotellet där de ville skicka en faktura till mig och avbokning möjlig till 2 veckor innan. Ringde Booking.com och dom tog tag i det hela och återkom efter några dagar med konfirmation om att villkoren vid bokning gällde. Mycket bra bemötande.

Har sen fått mail från hotellet som säger att de avbrutit samarbetet med booking.com men att de vill vara fair och jag får ha kvar bokningen med booking.com till gällande villkor (vad jag förstår) men de frågar mig om jag inte vill avboka och boka igen med dom. Väldigt konstigt. Jag ligger kvar med min bokning. Det är Emerson Spice hotel och enligt det jag läst det hotell man bör ha provat där så jag vill gärna bo där men känner mig lite kluven. Känns inte helt proffesionellt.

Men jag tycker att jag fick ett bra bemötande från booking.com, det var min poäng.

Har sen fått mail från hotellet som säger att de avbrutit samarbetet med booking.com men att de vill vara fair och jag får ha kvar bokningen med booking.com till gällande villkor (vad jag förstår) men de frågar mig om jag inte vill avboka och boka igen med dom. Väldigt konstigt.

Det är inte så konstigt. De vill slippa betala arvode till booking.com för din bokning, därav frågan. Återkom till dem om de kan ge dig ett bättre pris om du bokar direkt med dem ;)

När det gäller den mycket sena avbokningstiden booking.com medger, kan jag förstå att hotellen knorrar lite - det kan ju inte vara kul att försöka planera beläggning med bara något dygns varsel (eller ångerrätt hos kunden).

Vad jag förstår är det ohemula avgifter till bokningssiterna (~25% har jag sett för mindre hotell), så detta är nog anledningen att de vill att du avbokar.

Ska man dra någon slutsats av allt detta, är det väl att man som vanligt ska akta sig för mellanhänder. Jag vill minnas att flera av de tio budord @agehall ristat in på stentavla har att göra med just detta. Det är ofta bekvämare med mellanhänder, särskilt vid sökningar, men när man väl bestämt sig gör man nog bäst i att kontakta den riktiga "leverantören" för att minska risken för obehagliga överraskningar.

Ska man dra någon slutsats av allt detta, är det väl att man som vanligt ska akta sig för mellanhänder. Jag vill minnas att flera av de tio budord @agehall ristat in på stentavla har att göra med just detta. Det är ofta bekvämare med mellanhänder, särskilt vid sökningar, men när man väl bestämt sig gör man nog bäst i att kontakta den riktiga "leverantören" för att minska risken för obehagliga överraskningar.
Det hade varit annorlunda om man använde hotellbokningssajter som kräver förskottsbetalning. Då hade du ingått ett färdigt avtal med denna sajt.
I detta fall är att du har bokat genom Booking.com men du ska betala direkt till hotellet när du checkar ut. Därför fanns det utrymme för sådan ändring.

Ungefär som skillnaden mellan en färdigbiljetetrad biljett och en bokning fast ej biljetterad.

Vad jag förstår är det ohemula avgifter till bokningssiterna (~25% har jag sett för mindre hotell), så detta är nog anledningen att de vill att du avbokar.

Så kan det nog vara. Men faran för hotellen är att de till slut sparkas ut från de stora bokningssiterna och då lär det märkas eftersom det är svårt för folk att hitta mindre/fristående hotell.

Det är inte så konstigt. De vill slippa betala arvode till booking.com för din bokning, därav frågan. Återkom till dem om de kan ge dig ett bättre pris om du bokar direkt med dem ;)
Det är en natt och inte så dyrt. Jag jobbar inte extra för att tjäna några få kronor. Dom får ju bestämma sig innan om dom vill arbeta med mellanhand inte efter jag gjort bokningen.

När det gäller den mycket sena avbokningstiden booking.com medger, kan jag förstå att hotellen knorrar lite - det kan ju inte vara kul att försöka planera beläggning med bara något dygns varsel (eller ångerrätt hos kunden).
Många gånger kan man avboka till dagen innan. Nu är det ändå en vecka innan. Dom ville ha längre tid.

Jag tycker det beror på. Jag har aldrig råkat ut för liknande med booking eller hotels.

Det hade varit annorlunda om man använde hotellbokningssajter som kräver förskottsbetalning. Då hade du ingått ett färdigt avtal med denna sajt.
I detta fall är att du har bokat genom Booking.com men du ska betala direkt till hotellet när du checkar ut. Därför fanns det utrymme för sådan ändring..
Bokningen gäller det säger dom båda. Jag har samma villkor som vid bokningen. Det är mer beteendet jag irriterar mig på. Jag kan förstå att dom är irriterade på booking.com men kom inte till mig som kund med dom irritationerna.

Toppen