Senaste nytt

Economy extra eller Business från Sthlm till Fort Lauderdale?

Okej, jag är där inne och kollar nu. Får man bara erbjudanden om man är medlem i BA eller får man bara man har bokat flyg? Kanske borde gå in och se om jag kan bli medlem på nått sätt. Har bara SAS Eurobonus nu.. och även där är jag slarvig att registrera när jag väl reser.

Vänta eller inte.. det som är frågan ;)

så är det hundra gånger bättre att åka bra och dyrt en gång om året än att åka 2 gånger ok och halvdyrt ;)

Det beror väl på destinationen? Och även om jag gärna tar till alla knep jag kan för att åka i premuim-kabiner utan att ruinera mig så tar ändå en semesterflygresa tur och retur max ett dygn och tiden på resmålet är oftast betydligt längre än så.

Jag håller med där med. Men om man flyger med en person som har DAMP/ADHD eller vilken kombination han nu har, så är det värt pengarna med dyrare. Jag kommer ha problem ändå som det är med den långa restiden ;) Igår sa han: VA?!? Flyger man i 10 timmar i sträck?? Du kommer döda mig...

Det kommer jag ju inte göra, men jag kommer nog inte vara den trevligaste flickvännen i världen. :D

Okej, jag är där inne och kollar nu. Får man bara erbjudanden om man är medlem i BA eller får man bara man har bokat flyg? Kanske borde gå in och se om jag kan bli medlem på nått sätt. Har bara SAS Eurobonus nu.. och även där är jag slarvig att registrera när jag väl reser.

Vänta eller inte.. det som är frågan ;)

Du bör definitivt gå med i BAEC (Brittish Airways Executive Club, BAs motsvarighet till Eurobonus). Det kostar inget och så länge det trillar in poäng på kontot var 36e månad så kommer inte poängen ha något bäst före datum (som de har på SAS EB, max 5 år). Även om man inte kommer upp i högre nivå än blue (ingångsnivån) så är det en bra början på att samla poäng (avios). Vem vet om 5-10 år (om du inte flyger ofta) kanske du har tillräckligt mycket poäng för att ta ut en resa till Nordamerika/Asien i First bara genom att vara medlem och registrera dina flighter.

Last edited:
Palmen, tack för tipset! Ska fixa till en registrering där :)

Sitter nu och grubblar över alla varningar över att åka till EWR direkt för att man måste checka ut bagaget och sen in igen. Hur jag än gör, så känns resan med SAS ARN-EWR-FLL "lättast".

Sen med BA så är det ett roligare plan (enligt er som är experter), men för att slippa ett till stopp så får man flyga ARN-frankfurt-MIA. Då måste vi ta oss från MIA till hotellet i Fort lauderdale.

Sen ser jag att jag an boka hotellet via SAS som vi tänkte bo på... Då får man väl poäng för det med?

Hmm.. inte lätt...

Var inte rädd för bytet på Newark. Det gick smidigt. Man tog ut väskan (kunde stoppa ner taxfreepåsen vi köpt på Arlanda som man inte fått med sig annars). Gick en bit vidare och lämnade väskan på ett band igen, tag var ju redan klar. Sedan ett litet tåg till en annan terminal. Vi kom med SAS och åkte vidare med dåvarande Continental.
När vi skall på kryssning i mars har jag bokat Arlanda-Frankfurt-Miami, mest för att få åka A380. Avgång från Arlanda är redan kl 6 på morgonen.

När det gäller transport från Miami eller dit från Fort Lauderdale finns taxi men även shuttleservice typ denna AIRPORT SHUTTLE MIAMI-FT.LAUDERDALE - S H U T T L E S E R V I C E

Vi kommer nog att boka Hilton Marina som hotell i Fort Lauderdale. Flygklass är Business.

Ski tack för det! :) Ni är så bra här!

Åker ni Oasis? Hilton Marina är ett av mina val oxå, men har inte bokat ännu. Med Sas är det exakt som du beskriver, continental sen. Var det bra i business på båda flygningarna? Ska tilläggas att jag aldrig åkt business förr.. ;)

Vad fick du betala för din flygresa i mars? Åker vi Ba så kan jag inte bestämma mig för om vi ska boka premium och sen vänta på uppgradering eller inte.

Om ingen redan påpekat det, om du åker SAS Economy Extra så förrutom att du måste byta i USA med allt vad det innebär
så blir inrikes delen EWR-FLL i vanlig ekonomi med vanliga säten.

Flyg BA till Miami.( Invänta nästa rea., boka sedan CW) Ta bilen till Ft L. på 45 min.

Ha så trevligt!

Last edited:
Om ingen redan påpekat det, om du åker SAS Economy Extra så förrutom att du måste byta i USA med allt vad det innebär
så blir inrikes delen EWR-FLL i vanlig ekonomi med vanliga säten.

Men blir det inte likadant när man reser med British Airways World Traveller Plus till annan BA gateway i USA än Miami/Ft Lauderdale?

Toppen