Senaste nytt

Economy extra eller Business från Sthlm till Fort Lauderdale?

Nej vi åker med Celebrity Eclipse 14 dagar. Vi åkte med Celebrity Equinox 2010 och gillade det mycket. Flygresan är med poäng så det blir till ett "bra" pris. Förra gången åkte vi SAS business till Newark och Continental First till Fort Lauderdale. SAS bra men Continental var sådär. Breda stolar men bara drickbart till servering och ointresserad personal. Hem från Fort Lauderdale till Newark var det ekonomi i en B737-800. Helt ok för 3 tim (fanns inte first/bc) och då serverade man gratis mat/dryck. Sedan hamnade vi lite i utkanten av askmolnet så vi blev sittande till kl 1 på natten på Newark och då var det tur att vi hade loungetillgången för flygplatsen är tråkig.

Du bör definitivt gå med i BAEC (Brittish Airways Executive Club, BAs motsvarighet till Eurobonus). Det kostar inget och så länge det trillar in poäng på kontot var 18 månad (rätta mig om jag har fel) så kommer inte poängen ha något bäst före datum (som de har på SAS EB, max 5 år). Även om man inte kommer upp i högre nivå än blue (ingångsnivån) så är det en bra början på att samla poäng (avios). Vem vet om 5-10 år (om du inte flyger ofta) kanske du har tillräckligt mycket poäng för att ta ut en resa till Nordamerika/Asien i First bara genom att vara medlem och registrera dina flighter.

36 månader, alltså tre år.

AHO, man flyger inte mellan Miami och Ft Lauderdale (kanske helikopter eller PJ...) Det tar 45 minuter att köra bil :)
Bytet görs i London så ingen strul med väskor och ny check-in i USA.

AHO, man flyger inte mellan Miami och Ft Lauderdale (kanske helikopter eller PJ...) Det tar 45 minuter att köra bil :)
Bytet görs i London så ingen strul med väskor och ny check-in i USA.

Min poäng var att om man flög t ex Stockholm-(BA)-London-(BA)-New York-(AA)-Miami/Ft Lauderdale med BAs WorldTraveller Plus, kan man inte sitta i First på AA inrikes sträcka heller. Eller kan man?(förutom med uppgradering)

Min poäng var att om man flög t ex Stockholm-(BA)-London-(BA)-New York-(AA)-Miami/Ft Lauderdale med BAs WorldTraveller Plus, kan man inte sitta i First på AA inrikes sträcka heller. Eller kan man?(förutom med uppgradering)

BA flyger direkt till MIA finns ingen anledning att flyga sådär*, med SAS måste du byta du har inget val.
Detta gäller fö det flesta USA destinationer.

*undantaget om man har en skruv lös eller flyger för att få poäng.

BA flyger direkt till MIA finns ingen anledning att flyga sådär*, med SAS måste du byta du har inget val.

Men ni har fortfarande inte svarat på min fråga.
Kan man flyga i First på AA inrikes flyg när man har betalat BA WT+?

Last edited:

Väldigt konstig attityd, att få uppleva så många olika produkter och att göra snåriga itineraries är knappast något främmande för detta forum, tvärtom!

Jag kan inte låta bli att känna att du ibland försöker förlöjliga alternativen när det gäller att tala varmt om OW Homer.

Väldigt konstig attityd, att få uppleva så många olika produkter och att göra snåriga itineraries är knappast något främmande för detta forum, tvärtom!

Jag kan inte låta bli att känna att du ibland försöker förlöjliga alternativen när det gäller att tala varmt om OW Homer.

Om du tycker att man ska krångla till något som går att göra väldigt enkelt och billigt så får du väl bara tycka det,
jag tycker precis tvärtom.

Du skrev,
Om ingen redan påpekat det, om du åker SAS Economy Extra så förrutom att du måste byta i USA med allt vad det innebär
så blir inrikes delen EWR-FLL i vanlig ekonomi med vanliga säten.
Då ställde jag en fråga om man köper BAs WT+ över Atlanten, kan man flyga i First på AA inrikes?
Om inte, då är det ingen skilnad från SAS Economy Extra när det gäller just den punkten.

Sedan man får tycka vad man vill om BA eller SAS, det är var och en får avgöra. Det som jag inte gillar är ditt sätt att presentera fördelar/nackdelar på visst flygbolag. Det är inte rättvist.
Tänk om någon skrev om hur dålig BA presens är inom Skandinavien hela tiden i forumet, kanske tycker du också att det är orättvis jämförelse.

BA har bra Business produkt, ja. BA har bättre longhaul nätverk än SAS, ja. Men som sagt det betyder inte attt BA fyller allas behov och bättre än andra på alla punkter.

Sist till men inte minst, jag är ingen SAS fan heller, men jag respekterar SAS för de tar väl hand om sina kunder när saker och ting strular.

Den här tråden handlar ju om olika alternativ till Miami/Ft.Lauderdale där SAS och BA framförts som huvudalternativ.
Eftersom SAS inte alls flyger direkt så är det väl en ofantligt skillnad?

Om tråden istället handlat om New Orleans, Boise Idaho, Omaha Nebraska etc så hade man varit varit tvungen att byta
med både SAS och BA och det hade då enligt min åsikt då varit mest en prisfråga.

För övrigt så finns det fler bolag som flyger direkt Europa->MIA, varav t.ex Lufthansa haft priser i business som legat
under vad SAS tar i Eko Extra.
http://www.businessclass.se/deals/4...-ryanair-ireland-16-000-sek-inkl-skatter.html

Last edited:
Toppen