Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Skall vara lite öppen här:

Tog ut en excellista på mina SAS-aktiviteter 2017.
Endast 2st t/r tjänsteflygresor med SAS gav runt 2000poäng.
Intjäning av poäng var nästan 300.000poäng.
Uttag av poäng var lite över 200.000poäng
Jag noterar att det finns en blandning hur SAS redovisar uttag, ibland har man Type "Point used och ibland Extra point med ett minus framför.

Om jag skall tolka det rätt så har jag mer poäng på mitt EB-konto 20180101 än 20170101 och kan inte bli förmånsbeskattad, eller?

Även jag gjorde en liten lätt beräkning.
Totalt sett så ligger jag på 100.000p plus. Kanske jag gått back ett år, men å andra sidan så har jag legat på plus övriga år.
Hopplöst att göra något annat för SKV att räkna ut över alla år.
Tar man det år för år så bör man i så fall få göra avdrag de åren man tjänade 300.000p privat men inte använde dessa.

Om du har 800.000p idag och har tjänat 200.000 sedan 2017 och använt 200.000 sedan 2017 så borde saldot ha varit 800.000 2016.
Har du något annat räknestycke?

Jag skulle ha uttryckt mig tydligare. Det finns alltså inget smidigt sätt att se det på (det visas inte på ett enkelt sätt), utan du måste då räkna på det sätt som du säger.

Men...

Du kan hämta ut alla plus/minus poster från SAS Eurobonus sidor senaste 5 åren. Summerar du dom posterna tillbaka till starten på 2017 och tar det minus nuvarande summa på ditt konto får du fram vad du hade 1 januari 2017.

"Exporten av listan med EuroBonus-aktiviteter omfattar de 5 senaste åren och poäng som har dragits av före den 14 maj 2017 visas inte med ett minustecken." Inte nödvändigtvis. Har du haft uttag innan 14/5 visas de som 0.

Om man sedan skulle ha bokat en resa 2017 för 300.000p och blir skattskyldig och avbokar resan 2018. Ja, då är man ju riktigt jävla dum i huvudet....

Även jag gjorde en liten lätt beräkning.
Totalt sett så ligger jag på 100.000p plus. Kanske jag gått back ett år, men å andra sidan så har jag legat på plus övriga år.
Hopplöst att göra något annat för SKV att räkna ut över alla år.
Tar man det år för år så bör man i så fall få göra avdrag de åren man tjänade 300.000p privat men inte använde dessa.

De har begärt 2017, inte alla år.

Jag skulle ha uttryckt mig tydligare. Det finns alltså inget smidigt sätt att se det på (det visas inte på ett enkelt sätt), utan du måste då räkna på det sätt som du säger.

Men...

"Exporten av listan med EuroBonus-aktiviteter omfattar de 5 senaste åren och poäng som har dragits av före den 14 maj 2017 visas inte med ett minustecken." Inte nödvändigtvis. Har du haft uttag innan 14/5 visas de som 0.

Ja, lite lätt manuellt jobb återstår för 2017, men det går.

Fråga SAS vad för uppgifter de lämnat ut om dig så att du har samma underlag som SKV?

Enligt SAS: "Uppgifterna gäller en sammanställning över medlemmar i SAS EuroBonus-program som i januari 2017 uppnått EuroBonus Diamantstatus och som har registrerad adress i Sverige och/eller ett telefonnummer som kan kopplas till telefonabonnemang i Sverige. De uppgifter som Skatteverket önskar ta del av är namn, födelsedatum och antal poäng vid årets början och slut, samt utnyttjade poäng under 2017."

Ja, lite lätt manuellt jobb återstår för 2017, men det går.

Ja, jag säger inte att det inte går, men det blir trixigt utan "supporting documentation". Låt oss säga att du delbetalat/köpt en poängresa för poäng + pengar. Vad kostade den?
Och vad blir värdet på den poängen?

Verkligen? Hur ser en sådan ut? Aldrig sett en sådan formulering kopplat till just det, varken i offentlig tjänst eller privat tjänst, varken i Sverige eller utomlands. Det ska gälla återbetalningsskyldighet kopplat till ren och skär kriminell handling då, men det är ju något annat och skulle behöva föregås av en juridisk process.
På de ställen jag arbetat har det stått i resepolicy eller motsvarande att man vid medlemskap i lojalitetsprogram ska använda poäng intjänade i tjänsten för tjänsteresor (eller uppgraderingar, loungeaccess etc på tjänsteresor). Om man inte gör det så åtar man sig att rapportera denna förmån till Skatteverket och kompensera arbetsgivaren för tillkommande kostnader. Hittade faktiskt tidigare arbetsgivares formulering:
It is permitted to join airline, hotel and other travel loyalty programs, but it can never impact choice of supplier for travel or mean increased costs for [company name]. Points earned shall primarily be used for business purposes and any tax implications from personal use the individuals responsibility (including potential compensation to [company name] for costs incurred for it).

Nuvarande arbetsplats har inga sådana formuleringar men det är för att nästan ingen reser (inte ens innan pandemin).

Ja, jag säger inte att det inte går, men det blir trixigt utan "supporting documentation". Låt oss säga att du delbetalat/köpt en poängresa för poäng + pengar. Vad kostade den?

Absolut blir det ju oerhört knepigt. Det samma gäller ju även uppgraderingar på flyg med hjälp av poäng.
Nu vet jag inte hur varesig poäng+pengar eller uppgradering ser ut i systemet, så där kan jag varken svara nu eller bä.

Personligen är jag inte ens skattemässigt bosatt i Sverige, så jag tycker att allt är lite extra flummigt.

Toppen