Senaste nytt

Dykresor - tips om liveaboards eller dykresor i allmänhet

FilipJ

Medlem
Behöver hjälp av er rutinerade. Jag är en riktig klassisk open water-noob med ca ett dussin "riktiga" dyk loggade. Vad jag dock har är torrdräktscert. Nu till frågan:
Hur är det att dyka i östra stilla havet i mars, närmare bestämt på Californiens södra kust, iförd 7mm våtdräkt? Jag har möjligheten att spendera en dag till dykning i mars, men har aldrig dykt i kallare vatten än medelhavet i september, då var det ca 20c nere på 15m djup om jag minns rätt. Om jag bokar, bör jag göra det under premissen att jag får hyra torrdräkt på plats (äger ingen utrustning)? Eller är det hanterbart för två 60 min dykningar med våtdräkt i ca 13-15c?
 

MrRob

Medlem
Ganska många amatördykare i Sverige kör 7 mm våtdräkt och det är långt ifrån alltid (snarare ganska sällan) några 13-15 grader tio meter ned på vårar och höstar och de överlever. Det var ett par år sedan jag dök senast men har alltid gjort det med 5-7 mm våtdräkt i Sverige. Är du frusen av dig så ta med dig en termos med ljummet vatten och fyll på lite innan du går i.

Glöm inte att det bara finns två sorters dykare; de som kissar i våtdräkten och de som ljuger om det.. :p
 

Taggen

Medlem
Behöver hjälp av er rutinerade. Jag är en riktig klassisk open water-noob med ca ett dussin "riktiga" dyk loggade. Vad jag dock har är torrdräktscert. Nu till frågan:
Hur är det att dyka i östra stilla havet i mars, närmare bestämt på Californiens södra kust, iförd 7mm våtdräkt? Jag har möjligheten att spendera en dag till dykning i mars, men har aldrig dykt i kallare vatten än medelhavet i september, då var det ca 20c nere på 15m djup om jag minns rätt. Om jag bokar, bör jag göra det under premissen att jag får hyra torrdräkt på plats (äger ingen utrustning)? Eller är det hanterbart för två 60 min dykningar med våtdräkt i ca 13-15c?
7 mm är inga problem i 13-15 grader. Dock kan jag rekommendera huva, våthandskar och boots för extra värme. Torrdräkt är dock att föredra men jag minns att det tog några dyk när jag var nybörjare med torrdräkt att få ordning på balansen så är du helt ny med torrdräkt och du dyker i nya vatten så kanske våtdräkt ger dig ett mer avslappnat dyk framförallt när det inte är din egen utrustning. Jag hade dessutom en tendens att dra mer luft som nybörjare i torrdräkt men detta är bara mina preferenser.
 
Han man inte dykt i torrdräkt förut är mitt råd att du gör det hemma några gånger innan i pool eller ute. Det är en helt annan grej med torrdräkt, har sett många elever som haft stora problem med torrdräkt och satt sig i ganska jobbiga situatione.
Så ett tips från en erfaren DM är att köra lite hemma, annars kommer stor del av dina dyk gå till att få känslan för dräkten
 

FilipJ

Medlem
Oj, jag följde aldrig upp här!
Jag gjorde två dyk i början av mars vid La Jolla Cove. Det första dyker var lite ”tråkigt”, men det kan jag mest säga med andra dyket i bagaget. Det andra var nämligen helt fantastiskt, och temperaturen var inget större problem i 7mm dräkt (13c vatten), även om det tog tid att bli varm efteråt. Kan rekommenderas!

i förrgår dök jag Silfra på Island. Otroligt häftigt dyk, men ganska tekniskt svårt för en novis.
IMG_0663.jpeg
 

Ricci

Medlem
DEt är på gränsen att du måste göra en refresherkurs innan nästa gång ;)
Fick en privat intresseanmälan för en dyktur till Tubbataha nästa år för några timmar sedan.
Några verkar minnas mig än i Filippinerna efter Corona och allt, dock är min utrustning och mig själv inte i skick för en sådan resa som förväntas av mig. När jag fått mer info inom kort, är det dax att lägga upp en plan för :
* Simning
* Dykning
* Underhåll/inköp av dykutrustning

Helt plötsligt förändras mina planer för resor de närmaste 11månaderna och att mitt gamla liv före Corona knackar på dörren och vill tillbaka igen. :)
 
Toppen