Senaste nytt

Dykresor - tips om liveaboards eller dykresor i allmänhet

Hallå BC!

Jag letar efter lite inspiration till framtida dykresor. Själv är jag särskilt sugen på liveaboards (aldrig varit på en), men alltid svårt att bedöma kvaliteten på båten, service, etc utifrån (ofta) retuscherade bilder. Någon som har gjort någon resa med en båt/ett bolag nyligen som de kan rekommendera? Spanat länge på både Galapagos och Coco Island (Costa Rica).

Om man dessutom kan flyga på en award-biljett dit, så är ju drömresan kirrad...

Även andra dykresor i allmänhet mottages tacksamt!

Börjar själv med lite egna tips på gjorda dykresor och star alliance vänliga flyg:
  • ARN-FRA-ICN-CEB med Lufthansa och Asiana (mellanflighten i first om man vill), och därefter dykning på Malapascua (thresher sharks) och/eller Bohol (Balicasag).
  • ARN-CPH-SIN-DPS med Singapore Airlines, och därefter dykning på Gili-öarna. Troligen den billigaste dykningen jag gjort...
  • ARN-ADD-SEZ med Ethiopian, och därefter dykning på Seychellerna. Fantastisk dykning, såg valhajar i juli förra året.
  • ARN-IST-MLE med Turkish, och därefter dykning på Maldiverna såklart. Lite av en no brainer. En spännande sak med Maldiverna är ju explosionen av budget-hotell/homestays och liknande. Det går verkligen att göra Maldiverna på en budget om man vill ha en billig dykresa.
 
Last edited:

Skyraider

Medlem
Kort svar: Colombia, Cartagena, Isla grande. Flyg med Avianca. Billigare än Karibien.
Jag var där i våras. Måste säga att det inte imponerade särskilt (men det var praktiskt att passa på att dyka lite när jag ändå var på konferens i Cartagena). Såväl Cancun, Cozumel, Key Largo och Key West erbjöd dock bättre dykning. Alla dessa utom Cozumel är dessutom lätta och tämligen billiga att ta sig till.
 

Mojavojoe

Medlem
90071BCF-A2EF-43E4-BFB4-C8A84AFC78DE.png
Mermaid Liveaboards var utomordentligt bra!
Åkte Bali-Komodo-Bali.

Resan varade i 7 dagar med fantastisk dykning, båt, mat och personal. Varierande dykning varav vissa med kraftiga strömmar så man får ofta använda negative entry och reef hook. Mängder av manta, vackra rev och överlag väldigt fiskigt :). Gjorde också en utflykt på Rinca för närkontakt med Komodo varanerna.

Har dykt i Mexiko, Maldiverna, Malaysia, Filipinerna, Thailand, Gili öarna , Bali samt Nusa Penida men inget slår Komodo så här långt.
 

mtlmr

Medlem
Komodo helt klart för artrikedomen både på fisk och korall och andra djur. Raja Ampat har ju rent otrolig artrikedom också, båda dessa är Indonesien.

Sedan är det ju helt beroende vad du vill se, vilken säsong det är och vad du har med dig sedan innan. Både Coco och Galapagos är ju otroligt spännande resmål med unika förutsättningar.

Price/performance har jag aldrig hittat något bättre än Indonesien eller Maldiverna (om man bor på guest house). Därmed sagt att jag själv endast snorklar egentligen, så kan inte detaljerna kring utrustning etc.
 
Visa bifogad bild 92817 Mermaid Liveaboards var utomordentligt bra!
Åkte Bali-Komodo-Bali.

Resan varade i 7 dagar med fantastisk dykning, båt, mat och personal. Varierande dykning varav vissa med kraftiga strömmar så man får ofta använda negative entry och reef hook. Mängder av manta, vackra rev och överlag väldigt fiskigt :). Gjorde också en utflykt på Rinca för närkontakt med Komodo varanerna.

Har dykt i Mexiko, Maldiverna, Malaysia, Filipinerna, Thailand, Gili öarna , Bali samt Nusa Penida men inget slår Komodo så här långt.

Grämer mig lite att jag inte passade på en Komodo-resa när jag var på Gili-öarna! Tack för tipset och för båtrekommendationen.
 
Socorro Islands!! Samma stuk som Cocos och Galapagos men ännu bättre! Kolla in "Solmar V" - Utgår från Cabo San Lucas

Såg under 1 vecka:
- Hundratals hajar
- Valhaj 8 dyk i rad
- Hundratals mantor som är ca 7 meter breda (27st vid ett dyk). De gillar dykarnas bubblor på magen så de kommer så pass nära att man skulle kunna ta på dem.
- Delfiner
- Bläckfiskar
- Sjukt mycket olika fisksorter (gigantiska tonfiskar bl.a.)
- 30m+ sikt
 
Last edited:
Toppen