OK, då förblir du Gold till 230731 och sedan Silver från 230801 om du inte gör något.
Liten upprepning från vad
@FilipJ skrev: det är intjäningen som höjs under perioden (genom att du får extra statuspoäng), inte gränsen för EBG som sänks. Så dina redan intjänade poäng är inte värda mer, och inte heller statuspoäng som fås från kreditkort (som du å andra sidan inte har). Det som händer är att det du flyger under perioden (men bara med SAS själva, inte övriga Star Alliance-bolag som t.ex. Lufthansa) är värt dubbelt så mycket.
Om du absolut vill behålla EBG borde du nog teckna dig för (uppgradera till) Amex Elite och få 20 000 statuspoäng den vägen, och så sikta på att flyga ihop minst 23438 statusgivande poäng under februari-april för att totalt nå 45000 p. De flyg du genomför i februari kommer då att räknas dubbelt, så skulle du flyga allt i februari räcker det att de normalt ger 11719 poäng (glöm inte att räkna in 25% boost för att du är EBG). Som ett exempel: en t.o.r. ARN-EWR i Plus med direktflyg ger dig 10 000 poäng inklusive EBG-boosten (men före 2x kampanjen), ARN-ORD ger 12 500 poäng, byte på CPH ger lite mer. Så en Plus-flygning till östra USA är ett exempel på vad som räcker om du skaffar Amex Elite.
Utan Amex Elite skulle du behöva flyga två t.o.r. till östra USA i Plus under februari för att tjäna ihop alla poäng den vägen. Eller flyga 21 segment i billigaste Go inrikes/inom Skandinavien för att tjäna ihop EBG via flugna segment (som också dubbleras). I båda fallen talar vi om att lägga rätt mycket tid på att flyga under februari.
Men som sagt, jag är väldigt tveksam att en bibehållen EBG-status är värd kostnaden för dig.